menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag onder een notenboom

Ga naar meest recente reactie

grace

Grace

Dag allemaal,
blij met een forum over tuinen, want ik ben sind kort verhuist naar een huis met redelijk wat grond eromheen en ben vewoed aan het "aanleggen" geslagen, de nodige vragen rijzen...

Om te beginnen, ik heb een beukenhaag geplant rond de gastank die ik op die manier aan het oog wil ontrekken. deze is moeizaam uitgeschoten, bahalve een deel van de haag die onder een notenboom staat, die doet niets....

Ik heb ooit ergens gelezen dat bladeren van de notenboom niet in de compost mogen, al herinner ik me niet meer waarom...

als die beukenhaag niet te verenigen is met die notenboom, zouden alle heesters/planten daar dan last van hebben, want ik wil echt wel iets in de hoogte laten groeien op die plaats.

iemand die hier weet van of ervaring mee heeft???

veel dank op voorhand!

maandag 14 mei 2007 - 23:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Was de grond te droog onder de notenboom tijdens het planten. Krijgt de beukenhaag genoeg licht?



dinsdag 15 mei 2007 - 04:27
Esem

Esem

Ik denk ook zoals jo schrijft te weinig licht.
En het blad mag zeker op de compost.
Ik zou echt niet weten waarom dit niet mag.
Gr Esem,
dinsdag 15 mei 2007 - 05:30
lywi

Lywi

Hallo , ik heb onder onze notenboom, die hier al jaren staat allemaal hosta's gezet en
die doen het heel goed.

Groetjes Lywi
dinsdag 15 mei 2007 - 06:14
Spuddy

Spuddy

Sommige bladeren bevatten stoffen die, wanneer ze overvloedig gebruikt worden op de compostbak een negatieve werking kunne hebben. Zo bevat het blad van de eik veel tannine wat dan weer schadelijk is voor andere panten. Maar dan alleen wanneer je composthoop enkel uit eikebladeren bestaat natuurlijk. Teveel is niet altijd goed. Voor notelaarbladeren weet ik niet of het stoffen bevat die nadelig kunnen zijn voor andere planten.
dinsdag 15 mei 2007 - 06:25
anthomaka

Anthomaka

1)de wortels van beuken scheiden stoffen af die andere planten niet verdragen.Kijk maar in een beukenbos,daar is geen onderbegroeïng en dat is niet alleen omdat er onvoldoende licht is.
2) de wortels van een notenboom doen hetzelfde,maar dan agressiever en meer gericht op de diepwortelende houtachtigen.
Klimop is zeer sterk(eigenlijk onkruid),dus misschien een draad met klimop zetten.
dinsdag 15 mei 2007 - 06:42
WiPe

WiPe

Om een goed gesloten haag te vormen onder een Juglans, is beuk ongeschikt. De haag zal niet goed dicht groeien wegens lichtconcurrentie, bovendien scheiden notenbomen juglandine af, wat niet verdragen wordt door de beuk.

Als je op die plek ene gesloten haag wil vormen kun je best kiezen voor Ilex aquifolium (hulst) of Prunus lusitanica (Portugese laurierkers)
woensdag 16 mei 2007 - 23:27
grace

Grace

Hartelijk dank allemaal!!!
donderdag 17 mei 2007 - 00:46
agnesv

Agnesv

ik denk dat onder een noteboom alles groeit als het maar vochtig is en er licht bij kan onder onze notenboom staan rozen geranium's astrantia plox en die doen het allemaal goed
groetjes Agnes
donderdag 17 mei 2007 - 03:29
xadrann

Xadrann

Ik heb naast mijn noteboom een beukenhaag van meer dan twee meter hoog en 1.5 meter breed. De takken van de boom hangen er broederlijk over en tegen. De stam staat op ongeveer 3 a 3.5 meter van de haag.

Blijkbaar hebben ze geen last van elkaar.
donderdag 31 mei 2007 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon