menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struik voor diepe schaduw

Ga naar meest recente reactie

Anne3

Anne3

Dag allemaal,

Ik zoek een plant, bij voorkeur een struik, voor een plek in de diepe schaduw.

De struik komt de hele dag in de slagschaduw van 3 muren te staan.

Hoewel de tuingrond hier verder erg droog is, vermoed ik dat de grond hier vochtig zal zijn (ligt nu nog bestrating). De muur waar de plant bij komt te staan heeft namelijk last van vochtdoorslag.

Zelf lijken mij de volgende planten erg mooi:
- sambucus nigra black lace
- Viburnum opulus, viburnum tinus
- Skimmia japonica
- Aucuba Japonica ‘Crotonifolia

Zou een van deze planten geschikt zijn? Of hebben jullie andere suggesties?
vrijdag 1 mei 2020 - 10:26
WiPe

WiPe

Die Sambucus nigra 'Black ace' is een heel mooie struik die goed schduw verdraagt. Maar wanneer die te donker staat, gaat die eerder groenig zwart dan echt zwart blad hebben.
Als het niet te droog is, kunnen Japnse esdoorns of hortensias ook heel goed in de schaduw. Het zijn niet echt stuiken, maar varens voor het contrast zijn ook heel dankbaar in de schaduw. En op een beschutte plek uit d ewond kun je ook Camellia planten.
vrijdag 1 mei 2020 - 14:11
Carib

Carib

De Sambucus Black lace, die hier in de halfschaduw staat, is beduidend minder mooi dan een exemplaar in de volle zon, laat staan diepe schaduw. Zowel de kleur als de vorm laten te wensen over.
Sarcococca verdraagt goed diepe schaduw.
vrijdag 1 mei 2020 - 17:15
Tuinprins

Tuinprins

Een van de weinige struiken die het in diepe schaduw redelijk tot goed doet is Aucuba. Wordt tegenwoordig niet meer zoveel aangeplant omdat de mensen de plant saai vinden. Bij Aucuba heb je planten met effen groen blad ('Rozannie') of met geelbont/ gespikkeld blad ('Crotonifolia').
Aucuba is wintergroen, bloeit onopvallend en de rode bessen die soms na de bloei volgen zitten meestal verscholen onder het blad.

Mijn standpunt is altijd dat je op moeilijke plekken niet al te grote eisen moet stellen. Bij diepe schaduw is het palet aan planten nu eenmaal beperkt. Op basis van ervaring weet ik echter dat het lastig is mensen ervan de overtuigen om weinig opwindende struiken te planten. Meestal wordt dan toch gekozen voor een plant die een mooie bloei heeft ("rhododendron is toch ook een schaduwplant!"). Een jaar na aanplant leidt die 'opwindende' plant echter maar al te vaak een kwijnend bestaan.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 1 mei 2020 - 20:37
Tuinprins

Tuinprins

Op dat lijstje van Groei&Bloei waarvan Minouke hierboven de link heeft geplaatst staan struiken/bomen die echt niet geschikt zijn voor in de schaduw. Zo staat daar bijvoorbeeld Magnolia grandiflora op, is niet echt een plant voor schaduw. Andere struiken groeien wel in de schaduw maar groeien tamelijk open en niet mooi dicht (bijv. Ilex/hulst) . Diverse rhododendron soorten houden het in diepe schaduw uit maar zullen zo goed als geen bloemknoppen aanzetten. Een van de weinige uitzonderingen hierop is Rhododendron maximum maar aan de echte soort is in NL moeilijk aan te komen.

Waar je verder ook van bewust moet zijn: je hebt vochtige schaduw en droge schaduw. Deze laatste omstandigheid is een van de lastigste en slechts zeer weinig planten zullen het daar uithouden. Je komt dan al snel bij varensoorten als bijv. Polystichum terecht.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 mei 2020 - 05:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon