menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ziekte sierkers

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Welke ziekte heeft m'n sierkers(waarschijnlijk Prunus serrulata 'Amanogawa' )? De boom had eerst drie dikke stammen maar plots was één stam helemaal dood,dan maar afgezaagd zoals je op de foto kan zien 2 jaar geleden. Nu zie ik bij de tweede stam schors afsterven en tekenen van houtworm. Had ook veel last van bladluizen vorig groeiseizoen. Is die boom ten dode opgeschreven? Is dit besmettelijk voor andere prunussen die ik in de tuin heb staan??

Struiken & Bomen

dinsdag 28 januari 2020 - 20:29
Patrikc

Patrikc

Zijn er misschien grondwerken gebeurd vlak bij die boom ?
Of grond opgehoogd ?
woensdag 29 januari 2020 - 15:04
dries944

Dries944

Nee geen grondwerken maar wel wat wortels beschadigd bij het planten van beuk en portugese laurier naast de boom. Ook geen grond opgehoogd. Gommen zijn niet aanwezig op de boom!
woensdag 29 januari 2020 - 17:40
WiPe

WiPe

Dat is een reactie van de boom op de beschdiging van de wotels. Wanneer die beuk uitgroeit geeft die vrij veel schaduw, wat die Peunus slecht verdraagt.
donderdag 30 januari 2020 - 14:46
dries944

Dries944

De beuk en portugese laurier zal worden gesnoeid als haag/heg dus zal hij nooit boven de 2 meter uitkomen. Dus rooien is hier niet nodig??
donderdag 30 januari 2020 - 18:20
WiPe

WiPe

Nee, rooien is niet nodig.
vrijdag 31 januari 2020 - 10:37
dries944

Dries944

Dit heb ik ook vastgesteld bij de sierkers,zie foto.
Lijkt wel een soort mutatie...

Struiken & Bomen

vrijdag 7 februari 2020 - 23:26
WiPe

WiPe

faciatie of bandvorming. Dat komt wel vaker voor bij bomen en struiken. Dat is inderdaad een mutatie. Voor zover mij bekend is er maar een soort die daar echt voor geselecteerd is en vermeerderd wordt. Salix sachalinensis 'Sekka'.
zaterdag 8 februari 2020 - 11:16
dries944

Dries944

Voor de tweede keer deze herfst zie ik deze zwammen verschijnen aan de voet van deze sierkers.
Schadelijk?

Struiken & Bomen

zondag 29 november 2020 - 15:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon