menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moerbei Dakboom flink aanpakken

Ga naar meest recente reactie

Royals

Tekst aangepast

Royals

Beste allen,

Wij hebben al vele jaren een mooie moerbei als dakboom in onze tuin staan.

Nu zien wij dat deze op de knotten wat vatbaar is geworden voor ziekten en schimmels en willen we deze knotten een keer afzagen om weer opnieuw knotten te creëren.

Het idee is om net iets achter de knot af te zagen en de zaagwonden in te smeren met dat "speciale spul".

1. Kan dit zomaar
2. Groeit hij dan weer mooi uit vanaf dat punt (scheuten met bladeren enz)
3. Tips, op welk punt ik dit afzagen het beste kan doen?

Ik besef mij uiteraard dat hij iets smaller zal worden. Dit is nog niet zo'n punt. Als het maar niet teveel is.

Struiken & Bomen

maandag 6 januari 2020 - 11:58
WiPe

WiPe

Nee, dat kun je niet zomaar doen. Bomen slaan in hun knotten erg veel reserves op. Knotten er uit zagen verzwakt de boom sterk. Bovendien gaat dat sterk in rotten.

Je kan die boom gezonder maken zodat die veel midner vatbaar is voor aantatingen door dat terras onder de boom weg te doen, te vervangen door een mooie mulchlaag en daar een zwvende vlonder overheen te leggen. Geen enkele boom houdt er van dat er bestrating op zijn wortels ligt.
woensdag 8 januari 2020 - 23:48
Royals

Royals

Het punt is alleen dat er al ziekten in de knotten komen. Er vormen al schimmels en zwammen.

Ik begrijp wat je bedoeld met de bestrating, maar dat is helaas geen optie. Er zit wel een boomspiegel om de boom, onder het bankje.
vrijdag 10 januari 2020 - 19:44
deHaan

DeHaan

Maak eens een foto van de zwammen en schimmels.
zaterdag 11 januari 2020 - 19:36
WiPe

WiPe

Als je gaat knotten, heb je altijd te make met houtrot. Soms is dat heel beperkt, maar er zal altijd wat houtrot zijn. Daar groeien dan schimmels op. Op zich is daar niks mis mee. Dus, als je foto's kan posten van die zwammen zoals DeHaan voorstelt, kunnen w emisschien iets meer zeggen.
Een boomspiegel ter grootte van dat bankje is onvoldoende.
zondag 12 januari 2020 - 10:04
Royals

Royals

Duurde even iets langer, maar ik heb 3 foto's waar wat op te zien is.

Struiken & Bomen

donderdag 23 januari 2020 - 13:37
Royals

Royals

en nog 1

Struiken & Bomen

donderdag 23 januari 2020 - 13:38
Royals

Royals

en de laatste

Struiken & Bomen

donderdag 23 januari 2020 - 13:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Veel te kort geknot, waardoor de knot afsterft. Laat die nu gewoon uitschieten en knot die volgend jaar een paar cm hoger. Vuistregel is dat de takstomp ongeveer 0.1 tot 1x de takdoorsnede moet zijn.
De schimmels die ik zie zijn geen parasitaire schimmels, maar dood hout opruimers. Die zijn er gekomen omdat de knot afsterft door veel te kort te snoeien.
vrijdag 24 januari 2020 - 10:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon