menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke heester/ boom

Ga naar meest recente reactie

Snuitje

Snuitje

Oké, hier gaan we weer.

Ik heb nog eens inspiratie nodig. Ik ben op zoek naar 2 of 3 planten die aan volgende criteria voldoen:

- maximum 2 .5 meter hoog worden
- voorjaarsbloeier
- halfschaduw tot schaduw
- liefst smal opgaand
- geen strakke snoeivormen

Op de foto een tuinschets om meer duidelijkheid te geven over de situatie.

Wie oh wie wil me wat voorstellen doen?

Struiken & Bomen

zaterdag 2 november 2019 - 17:40
minouke
zaterdag 2 november 2019 - 18:20
Tuinprins

Tuinprins

Als er echt weinig zon komt dan heb je weinig te kiezen. In de halfschaduw zou je Enkianthus campanulatus 'Pagode', Camellia 'Spring Festival', Amelanchier alnifolia 'Obelisk' of Amelanchier canadensis 'Rainbow Pillar' kunnen proberen. Succes niet verzekerd want 'halfschaduw' is een rekbaar begrip. Genoemde planten hebben toch echt minimaal 4 à 5 uur zon per dag nodig in de zomermaanden/groeiseizoen.

Camellia en Enkianthus hebben licht zure grond nodig en zijn dus weinig geschikt voor aanplant op kleigrond. Amelanchier kan zowel op klei-, zand-, en leemgrond. Genoemde planten zijn goed te snoeien dus als ze een tak ontwikkelen die de opgaande vorm bederft dan is dan is die eenvoudig weg te snoeien.

Als een standplaats beperkte mogelijkheden biedt dan moet je je plantkeuze daar op afstemmen. De juiste plant op de juiste plaats moet het uitgangspunt zijn bij de aanleg van iedere tuin. Verder moet je ook kritisch zijn: verkopers willen verkopen en adviseren dan vaak planten die voor een bepaalde standplaats niet of onvoldoende geschikt zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 november 2019 - 07:42
Snuitje

Snuitje

In de winter komt er geen zonlicht. In de zomer wel.
zondag 3 november 2019 - 11:39
Tuinprins

Tuinprins

Maar hoeveel zonlicht komt er in de zomer? Echt volle zon of halfschaduw?
zondag 3 november 2019 - 17:12
Snuitje

Snuitje

In uren kan ik het niet uitdrukken, heb ik eigenlijk nog niet zo op gelet. Het gaat over een stukje naast ons huis waar ik 2 keer per dag in kijk als ik de rolluiken van de slaapkamers van mijn kinderen omhoog en omlaag doe en waar ik langs wandel als ik langs het tuinpoortje binnenkom na mij werk maar waar ik eigenlijk zelf nooit zit. Maar doordat er aan de ene kant(zuidoost) van de border een omheining die dichtgegroeid is met klimop staat van 190cm hoog en aan de andere kant ( noordwest) ons huis staat komt er enkel zonlicht in de zomer als de zon hoog genoeg staat langs de zuidkant binnen.

Ik zat nu vooral met de een japanse esdoorn in mijn hoofd (de latijnse naam van die ene soort die max 2-3m wordt ontgaat me nu ) maar ik sta natuurlijk nog steeds open voor andere leuke voorstellen.
maandag 4 november 2019 - 18:15
WiPe

WiPe

Ook een leuke is Viburnum farreri. Bloeit aan het eind van de winter met kleine wit-roze bloemen die heel sterk en zoet ruiken.
maandag 4 november 2019 - 18:26
Tuinprins

Tuinprins

Bij Japanse esdoorns moet je je bedenken dat die de laatste jaren zeer gevoelig zijn voor verwelkingsziekte / verticillium. Waaraan dat ligt weet ik niet maar dat is wel iets om in je achterhoofd te houden, vooral ook vanwege het feit dat Japanse esdoorns doorgaans niet goedkoop in aanschaf zijn.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 5 november 2019 - 07:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon