menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Platanen snoeien

Ga naar meest recente reactie

Willem2103

Willem2103

Ik heb deze week mijn leiplatanen wederom gesnoeid. Alle nieuwe hout er af. Nu heb ik geconstateerd dat er boven in de knotten water staat wat misschien leidt tot rotten.
Mijn vraag is of ik hier iets aan kan doen. Bijvoorbeeld met een kettingzaag de knotten gelijk / rond maken zodat er geen water in blijft staan. Ik twijfel namelijk of dat nodig is.
Gr. Wim van Dijck.
dinsdag 22 oktober 2019 - 11:00
deHaan

DeHaan

Niets aan doen, het water kan weinig kwaad.
dinsdag 22 oktober 2019 - 18:00
WiPe

WiPe

Ik raad je aan om met die kettingzaag ver uit de buurt van die knotten te blijven. Dat rond zagen van die knotten is echt wel het slechtste wat je kan doen. Dat er wat water in die knotten staat is echt geen probleem.
woensdag 23 oktober 2019 - 20:07
Willem2103

Willem2103

WiPe bedankt voor je antwoord maar kun je ook zeggen waarom?
Gr. Wim van Dijck.
donderdag 24 oktober 2019 - 09:56
WiPe

WiPe

Als je die knotten gaat afronden, heb je veel meer kans dat die niet meer uitlopen. Dan moet de boom nieuwe knotten vormen lager op de stam, waardoor de reserves die in de knotten verloren gaan.

Water kan geen kwaad omdat de bomen een afgrendeling hebben waarmee ze aantastingen kunnen vertragen en de verspreiding van houtrot kunnen tegen houden. Bovendien worden bomen gedurig nat door regen. Een levende boom is heel wat anders dan een paal die in weer en wind staat. Maar als je precies kan zeggen wat je wil weten, kan ik daar veel gedetailleerder op antwoorden.
donderdag 24 oktober 2019 - 12:39
Willem2103

Willem2103

Wipe, hartelijk dank. Ik weet genoeg.
Met vriendelijke groet,

Wim van Dijck
vrijdag 25 oktober 2019 - 09:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon