menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Appelboom heeft parasiet

Ga naar meest recente reactie

DBDB

Tekst aangepast

DBDB

Hoi

Mijn Elstar heeft een parasiet of iets dergelijks. Er zit een gat in de boom een daar komt rode drab uit. Als ik op de bast druk, voel ik dat het hol is eronder.

Ik had het gat al afgeplakt met tape, maar daar is het beestje dwars doorheen gegaan.

Wie weet wat het is en hoe het te bestrijden?

Dank!

Struiken & Bomen

donderdag 17 oktober 2019 - 14:31
LT

LT

Geen idee
donderdag 17 oktober 2019 - 19:21
c j de k
donderdag 17 oktober 2019 - 19:45
Tuinprins

Tuinprins

Zou veroorzaakt kunnen zijn door de appelspintkever. Andere mogelijkheid is dat hier de larve van de gestippelde houtvlinder bezig is. Bij deze laatste moet je propjes hout aan de voet van de stam vinden.

Bestrijding: ?


Gegroet, de tuinprins
donderdag 17 oktober 2019 - 20:33
DBDB

DBDB

Inderdaad ben ik vergeten te melden dat er rode propjes onderaan de boom liggen.

Dan zal het de larve van gestippelde hout vlinder zijn.

Iemand een idee hoe deze te bestrijden? En hoe schadelijk deze is?
vrijdag 18 oktober 2019 - 09:57
Dany
vrijdag 18 oktober 2019 - 11:29
DBDB

DBDB

Bedankt voor jullie tips. Het was inderdaad de rups van gestippelde hout vlinder.

Ter grootte een kleine vuist had ie onder de bast anderhalve centimeter hout weggevreten, echter ik vond het beest zelf nog niet.

Er ging een gang van 20! Centimeter lang omhoog de stam in en na herhaaldelijk vissen met een ijzerdraad kwam de rups eruit.

Nu weet ik niet wat ik met de wond moet doen. Ik dacht bast weer terugplaatsen en met duct tape rondom de boom afplakken? Dan blijven er wel holtes onder de bast zitten...

Struiken & Bomen

vrijdag 18 oktober 2019 - 14:58
WiPe

WiPe

Niks aan doen, gewoon laten uitdrogen is nog het beste.
zondag 20 oktober 2019 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon