menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Barst door gewicht ?

Ga naar meest recente reactie

Maurice Prevot

Maurice Prevot

Beste,
Wij hebben een grote notenboom die sinds kort een barst vertoont boven een van de zware takken. (zie foto’s) . Nou heeft deze boom wel vaker barsten in de bast door de groei, maar in dit geval twijfel ik toch of de tak (die behoorlijk lang is) niet te zwaar is geworden. Enig idee iemand?

Struiken & Bomen

maandag 7 oktober 2019 - 16:20
Maurice Prevot

Maurice Prevot

hier volgen nog enkele afbeeldingen voor een beter beeld

Struiken & Bomen

maandag 7 oktober 2019 - 16:22
Maurice Prevot
maandag 7 oktober 2019 - 16:25
deHaan

DeHaan

Tak is niet te zwaar, er is iets anders aan de hand.
Is er afgelopen jaren iets onder de boom, of in de omgeving, iets gebeurd?
maandag 7 oktober 2019 - 21:04
Maurice Prevot

Maurice Prevot

Er is aan de andere zijde, enkele meters verderop, een laag grond afgegraven voor een funderingsplaat van een tuinhuis en een sleuf, waarbij ik steeds zo voorzichtig mogelijk met de wortels om ben gegaan die vrij kwamen (d.w.z. nagenoeg nergens doorgesneden, mogelijk wel licht beschadigd)

Struiken & Bomen

dinsdag 8 oktober 2019 - 11:04
WiPe

WiPe

Die scheur zou met overgewicht te maken kunnen hebben. Doorgaans gaat die tak dan in de lengterichting scheuren. Dit soort scheur lijkt mij eerder gerelateerd aan zijwaartsen beweging dan een neerwaartse druk door gewicht.

Wat dat graven betreft: de wortels zijn weliswaar gespaard, maar als je daar beton op giet sterven die wortels alsnog af. Je laat zien waar die sleuf gegraven is, maar niet waar je die betonplaat gegoten hebt.

Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een boomverzorger om die tak te bekijken. Op basis van die foto kun je daar geen sluitende uitsspraken over doen. En ik zou die ook eens vragen om de standplaats te beoordelen en te kijken of hij daar wat aan kan verbeteren.
zondag 13 oktober 2019 - 16:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon