menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bladvlekkenziekte bij Liquidambar Styraciflua?

marckuiper18

Marckuiper18

We hebben 5 leibomen Liquidambar Styraciflua. Blad was tot vorige week mooi groen. Nu na een week vol regen kleurt het blad geel en valt ook uit. Op het gele blad zijn bruine vlekjes. Normaal gesproken kleurt deze boom later in de herfst oranje/rood. Nu denk ik aan bladvlekkenziekte. Maar is dat mogelijk bij dit type boom? Welke maatregelen zou ik kunnen nemen?

Struiken & Bomen

dinsdag 1 oktober 2019 - 23:44
Tuinprins

Tuinprins

Nee, geen bladvlekkenziekte maar gewoon herfst.

Bij sommige cultivars is de herfstkleur variabel. Het ene jaar rood, het andere jaar meer geel of paarsrood. Een van de meest betrouwbare qua herfstkleur is 'Worplesdon'. De zuilvorm 'Slender Silhouette' doorgaans geel maar er zijn jaren waarin het blad nauwelijks kleurt. De bolvorm 'Gumball' is ook onbetrouwbaar wat herfstkleur betreft. Bij zaailingen is het totaal onvoorspelbaar welke herfstkleur deze hebben: van nauwelijks herfstkleur tot schitterend oranje-rood.

Verder: planten die in pot staan kleuren meestal beter dan in de volle grond. Ook het weer en grondsoort spelen een rol bij de herfstkleur. Op kleigrond is de herfstkleur in de regel minder uitgesproken dan op zandgrond.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 oktober 2019 - 06:50
c j de k

C j de k

Flink zure compost erbij b.v met veel coniferengroen erin .
woensdag 2 oktober 2019 - 22:19
WiPe

WiPe

Liquidambar heeft bij voorkeur een licht zure bodem. Op een klakbodem kan dat wel iets maken, maar als je al op een zure bodem zit, lijkt dat mij niet verstandig.
Bovendien helpt dat niet tegen de herfst.
donderdag 3 oktober 2019 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon