menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Notenboom

Ga naar meest recente reactie

pholtland

Tekst aangepast

Pholtland

Onze notenboom van ongeveer 25 jaar is dood gegaan dit jaar.
Vorig jaar hebben we voor het laatst geoogst en wat opviel is dat er zwarte vlekken zaten op het blad en op de bolster van de noot.
De boom is inmiddels gekapt en ligt in het houthok te wachten op een koude winter.
In de bast heb ik vandaag kleine larven ontdekt van ongeveer 4 mm . Van de walnootboorvlieg?

Ik denk als het om de verkleuring gaat aan bacteriebrand (Pseudomonas juglandis).
Maar die larven van de walnootboorvlieg zijn er ook nog!!!

We zijn van plan om een nieuwe notenboom aan te schaffen MAAR is dat wel verstandig?
Gaat de walnootboorvlieg weer toeslaan in de nieuwe notenboom of zijn andere (fruit-)bomen ook potentieel slachtoffer?
En kan ik het gekapte hout 2 jaar laten drogen of beter naar de stort brengen?
Nu zijn het nog larven maar de walnootboorvlieg is straks een stuk mobieler.

Ik hoop dat er iemand duidelijkheid kan scheppen in deze misterie.

Met vriendelijke groeten,
Paul Holtland

Struiken & Bomen

vrijdag 27 september 2019 - 09:49
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die walnootboorvlieg tast enkel de bolsters aan, waarna de noten nog steeds goed te eten zijn. We mogen verwachten dat we daar meer en meer mee te maken zullen krijgen. Wachten met heraanplanten heeft naar mijn idee dus geen enkele zin.

Ik vraag me wel af waar de oude boom aan dood gegaan is. Heb je daar wat info over?
vrijdag 27 september 2019 - 18:48
pwholtland

Pwholtland

Op de stam en takken kwamen zwarte bolletjes ( zie foto)
Een soort schimmel?

Struiken & Bomen

zondag 29 september 2019 - 15:06
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Korsthoutskoolzwam zo te zien. Die komen daar niet zomaar op, en al zeker niet zo massaal. Is die boom gekandelaard/ingekort geweest?
zondag 29 september 2019 - 17:27
pwholtland

Pwholtland

Ja ongeveer 3 jaar geleden heeft een hovenier de boom gesnoeid.
Dit is gebeurd met blad aan de boom en niet meer dan ongeveer 20% begreep ik.

Kan de Korsthoutskoolzwam de oorzaak zijn van het doodgaan van de boom?
maandag 30 september 2019 - 18:42
WiPe

WiPe

Niet meer dan 20% blad weggensoeid is acceptabel; Sboeien ind e zomer is ook heel goed; Dan is er een andere reden. Korsthoutskoolzwam komt alleen in bomen die door een andere rede al verzwakt zijn. KHoe zit het met d estandplaats van de boom? Nieuw terras? Tuinpad gemaakt onder die boom of is daar wat anders gebeurd?
woensdag 2 oktober 2019 - 20:12
pwholtland

Pwholtland

Er is qua omstandigheden eigenlijk niets veranderd de laatste jaren en het blijft dus een groot raadsel waarom de boom het loodje heeft gelegd.
vrijdag 4 oktober 2019 - 17:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon