menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte plekken op nieuwe wilg

Ga naar meest recente reactie

Joerai

Joerai

Dag allemaal!
Ik heb me suf gegoogeld maar ik kan niet vinden wat het is.. misschien dat iemand op dit forum me kan helpen?!


Mijn afgelopen winter aangeplante wilgen worden zwart! Ze zijn dit jaar mooi uitgelopen maar nu zag ik ineens dat er 1 helemaal zwart wordt, en anderen lijken er ook achteraan te gaan. Kan iemand me vertellen wat dit is, of ik er iets moet/kan doen.

De kruin ziet er nog goed uit, blad blijft er goed aan en de twijgen worden nog niet zwart.

Zie ook de foto...

Bedankt voor het mee denken!

Struiken & Bomen

vrijdag 13 september 2019 - 11:25
Tuinprins

Tuinprins

Zou het begin van wilgenkanker kunnen zijn. Deze aantasting wordt veroorzaakt door een schimmel met de wetenschappelijke naam Glomerella miyabeana. Is er aan takken of het blad zelf iets te zien (bijv. bladvlekken, bruine plekjes op de takken/takjes, taksterfte of voortijdige bladval)?


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 14 september 2019 - 08:52
Joerai

Joerai

Dag, dank voor de reactie! aan de takken en bladeren valt nog niets te zien.

Als het deze schimmel is, moet of kan ik daar dan iets aan doen?


zaterdag 14 september 2019 - 13:44
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik zou je aanraden om aangetaste bomen uit te graven en te vervangen.
zaterdag 14 september 2019 - 19:44
Tuinprins

Tuinprins

Als het wilgenkanker is dan kun je daar niets tegen doen. Afsterven kan jaren duren maar de boom zal gaan kwijnen en op termijn het loodje leggen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 september 2019 - 06:52
Joerai

Joerai

Dat is jammer zeg,

Zitten die schimmels in de bodem? Heeft het wel zin om snel opnieuw te planten of loop ik het risico dat de nieuwe weer ziek worden?
zondag 15 september 2019 - 07:54
WiPe

WiPe

Daar hoef je geen rekening mee te houden. Als je de aangetaste bomen laat staan in de infectiedruk voor de andere bomen wat hoger; maar doorgaans zijn bomen best wel in staat om aantastingen tegen te houden.
zondag 15 september 2019 - 08:58
Joerai

Joerai

Bedankt voor de reacties. Dan ga ik nog even afwachten, bij de andere wilgen lijkt het ook te gebeuren, dan weet ik welke er allemaal aan moeten geloven...
zondag 15 september 2019 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon