menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moderne bomen voor middelgrote tuin

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Heeft er iemand ervaring met kaukasische els (alnus spaethii) en witte populier (populus alba) ? De bomen groeien snel, worden vrij hoog (vooral de populier) maar omdat ze niet zo breed uitgroeien, zou ik ze durven planten in een middelgrote tuin.

Verder zoek ik een vaasvormig alternatief voor krent en dacht aan:
- bijenboom (tetradium danielli)
- honingboom (phellodendron)
- een kleinere cultivar van Amerikaanse olm (ulmus americana), niet hoger dan 10-15m ?

Iemand ervaring met deze?
Welke andere bomen raden jullie aan voor hedendaagse tuinen.
woensdag 11 september 2019 - 10:58
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Honingboom is Styphnolobium japonicum (Sophora japonica). die wordt vlot 20 meter hoog.
Phellodendron amurense is Amur kurkboom. Die blijft ietsje kleiner. iets, niet veel.
Populus alba wordt toch wel breed als die ouder wordt, alleen Alnus x spaethii blijft echt smaller, maar dan zou ik eerder Alnus incana 'Aurea' of Alnus glutinsoa 'Imperialis' aanraden.
woensdag 11 september 2019 - 14:53
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Bedankt voor de tip maar waarom alnus incana? Heeft die hetzelfde blad?

Alnus glutinosa 'Imperialis' ziet er toch helemaal anders uit en groeit traag.

Witte populier lijkt me mooi alternatief voor berk. Beide hoog opgaand, mooie bast, ritselend blad maar populier wortelt niet zo oppervlakkig als berk.

woensdag 11 september 2019 - 16:56
WiPe

WiPe

Heb je informatie over de vorm van het wortelgestel van berk en witte abeel? Ik heb de indruk dat wat dat betreft heel veel verondersteld wordt, maar weinig gebaseerd is op echte kennis.
Ik vind het bizar om die witte abeel voor te stellen als een alternatief voor berk. Die wordt echt veel, veel groter.

Alnus glutinosa is niet echt een trage groeier.
Alnus incana 'Aurea' blijft kleiner en heeft blad dat ook iets kleiner is dan van Alnus x spaethii. Bovendien is Alnus incana 'Aurea' een hele heldergele bladkleur, waardoor die echt opvallend is, zonder al te dominant te zijn. En in tegenstelling tot Alnus x spaethii is dat geen steriele hybride, waardoor die ook voor vogels heel interessant is.
donderdag 12 september 2019 - 09:34
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Heb je informatie over de vorm van het wortelgestel van berk en witte abeel?

Ja, berk wortelt oppervlakkig, populier niet.

Ik vind het bizar om te denken dat berk een kleine boom blijft. Ik vind het ook bizar dat je de gelijkenis die ik heb benadrukt, nl. het ritselendd blad, typisch voor beide bomen, over het hoofd ziet.

Al helemaal bizar wordt het als het voorgestelde alternatief er helemaal anders uitziet. Kaukasische els is net mooi owv het blad dat helemaal niet lijkt op de gewone els. Het lijk meer op laurierkers.

Bedankt voor het advies maar ik heb de indruk dat zulk advies weinig gebaseerd is op echte kennis.
vrijdag 13 september 2019 - 09:55
Carib

Carib

We hebben jaren geleden een witte abeel in de tuin gehad. Het was een forse boom, die meer breed was dan hoog. De gelijkenis met berk ontgaat me, eerlijk gezegd. De slanke vorm van berk mist hier volledig. Het is een tijd geleden, maar dat het blad zou ritselen, is me niet bijgebleven.
vrijdag 13 september 2019 - 16:59
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik heb gevraagd of je informatie hebt over de het wortelgestel van berk en populier omdat er daar nogal wat misverstanden over bestaan. Het zijn alleen de gestelwortels van berk die oppervlakkig groeien. Verder groeien die wortels even diep en ver uit als die van populier. Zie wat dat betreft het onderzoek van Claire Atger in Frankrijk naar het wortelgestel van bomen.

Ik heb nergens geschreven dat berk klein blijft, wel dat witte abeel veel groter wordt dan berk.

En als je het blad van Alnus x spaethii vergelijkt met dat van paplaurier, dan weet ik niet of je dat echt goed bekeken hebt. Voor de zekerheid heb je hier een foto.

Struiken & Bomen

zaterdag 14 september 2019 - 09:13
WiPe

WiPe

Als je een boom zoekt voor een tuin, dan zijn de grootte en de vorm van de boom alsook de bodem primaire criteria. Als de boom te groot wordt voor een middelgrote tuin, of op de verkeerde grond staat, dan is dat op termijn een veel groter problem dan de kleur en vorm van het blad, of de bloei. Die aspecten komen mijn inziens op de tweede plaats.

Dat witte abeel hoog wordt is op zich geen probleem, als jonge boom is die niet zo breed, maar op latere leeftijd wordt dat echt wel een brede boom. Moest ik in jouw plaats zijn, ik zou die boom gaan zoeken in de natuur of in parken waar je kan zien hoe groot die op termijn wordt. (Zie foto)

Struiken & Bomen

zaterdag 14 september 2019 - 09:31
sugar

Sugar

Styphnolobium japonicum (Sophora japonica) wordt zeer fors, maar Styphnolobium japonicum (Sophora japonica) 'Regent' blijft een pak kleiner en wordt ook veel minder breed...
zaterdag 14 september 2019 - 13:06
Tuinprins

Tuinprins

Een mogelijk nadeel van Styphnolobium japonicum 'Regent' zou kunnen zijn dat er tijdens de bloei veel uitgebloeide bloemblaadjes naar beneden komen. Ik hield dat altijd voor overdreven tot ik vorig jaar enkele bomen tegen kwam bij een apartementencomplex in mijn woonplaats. De grond was bedekt met een laag van een paar centimeter met uitgebloeide bloemblaadjes. Dit jaar bloeien de bomen overigens niet (beurtjaar?).

Gegroet, de tuinprins
zondag 15 september 2019 - 07:01
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Beurtjaren komen doorgaans voor bij soorten met grote zaden. Styphnolobium is dus een randgeval. Ander voordeel van deze soort is dat die zeer goed tegen droogte kan.
zondag 15 september 2019 - 07:40
sugar

Sugar

Tja, als we 't feit dat een boom flink bloeit al een nadeel gaan noemen
zondag 15 september 2019 - 22:04
Tuinprins

Tuinprins

Niet het feit dat een boom bloeit, maar dat er echt een dikke laag (enkele centimeters) van uitgebloeide bloemen (bloemblaadjes) onder de boom komt te liggen die ook niet wegwaait. In het appartementencomplex waar mijn ouders wonen zitten hoofdzakelijk ouderen waarvan de meeste ook gebruik maken van een rollator. Zo'n laag levert dan lastige en soms gevaarlijke situaties op. Ik vond de ergernis over overlast van bloemblaadjes van Styphnolobium overdreven tot ik het met eigen ogen zag. Het kan zijn dat de bloei in 2018 zeer uitzonderlijk was en niet snel meer voorkomt maar het is iets om bij deze boom wel rekening mee te houden. Er zijn natuurlijk genoeg plekken te bedenken waar Styphnolobium japonicum prima past.


Gegroet, de tuinprins
maandag 16 september 2019 - 07:31
Lino

Lino

Een mogelijk nadeel van Styphnolobium japonicum 'Regent' zou kunnen zijn dat er tijdens de bloei veel uitgebloeide bloemblaadjes naar beneden komen. … De grond was bedekt met een laag van een paar centimeter met uitgebloeide bloemblaadjes. ... Gegroet, de tuinprins

Dit vind ik nuttige info. Dankjewel om dit hier ook te vertellen
donderdag 26 september 2019 - 16:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon