menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mishandelde eik helpen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Zoals elders al gemeld, hebben wegenwerkers hier met een kraan uit een van onze eiken takken afgebroken en een paar zwaardere letterlijk afgescheurd.
Nu willen ze de afgebroken takken bijzagen, wat me een goed idee lijkt, en de plaats waar de takken afgescheurd zijn behandelen met een wondafdekkingsmiddel, wat mij geen goed idee lijkt.

Op de foto zie je twee plaatsen waar de takken afgescheurd zijn.
Is er iets zinnigs dat we kunnen doen om die eik te helpen?

Struiken & Bomen

woensdag 14 augustus 2019 - 00:37
Tuinprins

Tuinprins

Indien de tak afgescheurd is van de stam (d.w.z. dat er geen deel van de tak nog uitsteekt) dan doe je het beste niets. Afdekken met wondafdekkingsmiddel is totaal achterhaald. Wanneer de boom in goede conditie verkeerd wordt de wond door de boom afgegrendeld en wordt deze (zeer) langzaam overgroeid.

Als er nog een stuk(je) van de afgebroken tak uitsteekt zou ik dat deel afzagen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 augustus 2019 - 07:32
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Leerling,
het is jouw eik, je mag niet aanvaarden dat eender welke beunhaas aan je bomen werkt. Die wegenwerkers kunnen nog niet met een kraan werken, wat hun eigen job is, getuige daarvan de schade aan je bomen, laat staan dat ze op een acceptabele en veilige manier met een kettingzaag kunnen werken en op een acceptabele manier je bomen behandelen.
Je mag en moet volgens mij zelfs eisen dat die ingreep gebeurt door iemand met een European Tree Worker certificaat, op kosten van de schadeveroorzaker uiteraard. Is je boom nog veilig en stabiel naar de toekomst toe ? Of ben je zelf aansprakelijk als binnen 5 jaar ten gevolge van dit incident een tak op iemand zijn hoofd valt ? Daar kan een ETW over oordelen.
Je moet die mannen echt de rekening voorschotelen, en die bestaat uit 2 delen:
- 1. de rekening van de boomverzorger
- 2. compensatie van de waardevermindering van je bomenpatrimonium, je zal verschieten van het bedrag

Forumlid WiPe kan je daarbij helpen.
Heb je de politie al een vaststelling laten doen zoals ik in de andere vraagstaart gesuggereerd heb, dat is het begin.

Het wordt tijd dat de bomen een beetje gerespecteerd worden, we hebben ze nodig.
woensdag 14 augustus 2019 - 07:58
WiPe

WiPe

Je kan steunen op standaardbestek 250 voor de wegenbouw; Hoofdstuk 1 atrikle 19 § 1 staat letterlijk: Het beschermen van alle vegetatie is een aannemingslast, tenzij aparte posten zijn voorzien.
Die schade aan die takken is niet zo erg voor zover ik kan zien. Alles wat je zou doen om dat 'op te lossen' is alleen maar erger dan de schade die er nu is.
Waar ik me meer vragen bij stel is schade aan de wortels. Dat kan wel een ernstig probleem zijn.
woensdag 14 augustus 2019 - 09:39
leerling

Leerling

De politie is inderdaad langs geweest.
I.p.v. vaststellingen te doen (ze hebben niet eens foto's genomen), stelden ze meteen nogal intimiderende vragen type 'aan wie heeft u die inlichtingen gevraagd' (ik heb hen een kopie gegeven van dat zinnetje uit het standaardbestek 250 met de verwijzing naar het artikel, de rest leek mij totaal irrelevant), 'wie beweert dat u aansprakelijk bent als er een tak op de openbare weg valt', 'is die boom wel van u'.
En als er zware stormen waren, zal de brandweer langs komen om inspectie te houden en eventueel gevaarlijke situaties te voorkomen.

Ze hebben eigenlijk alleen genoteerd dat we dit gemeld hebben en ook de kraanman gehoord, die dit gelukkig bevestigde.
Verder wisten ze ook nog dat de firma die de werken uitvoert gekwalificeerde boomverzorgers in dienst heeft die dat wel zouden komen oplossen. Juist.

Volgende week ,of de week nadien, zou iemand van de gemeente langskomen.

Ik heb de indruk dat alles wat ik probeer te doen, de zaak alleen maar erger maakt.

Bedankt voor, nogmaals, de bevestiging dat die wondverzorging achterhaald is.

De schade aan de wortels valt wel mee. De boom staat 3 meter van de plaats waar ze een tijd geleden de nutsvoorzieningingen hebben vernieuwd (op een diepte van max 50 cm). De riolering wordt aangebracht in het midden van de straat, nog eens ruim een meter verder.

Heeft iemand iets officieels waar ik naar kan verwijzen als ik zou vragen/eisen dat de gehavende takken afgezaagd worden door iemand met European Tree Worker certificaat en dat die ook de toestand van die boom evalueert?
woensdag 14 augustus 2019 - 13:46
leerling

Leerling

Nog een bijkomende vraag: de grondbemaling heeft hier ontzetten lang geduurd. ("Dan wordt de grond extra hard en stevig.")
De riolering wordt hier tot zo'n 3 meter diep gestoken en zelfs na een felle regenbui gisteren is de grond op die diepte droog. Er blijft zelfs geen water in die diepe putten staan.

Heeft het zin om die boom extra water te geven? En zo ja, hoe (gewoon emmers water traag uitgieten?) en hoeveel?
woensdag 14 augustus 2019 - 13:52
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Zoals ik al zei, jouw boom, jouw eisen.

Met alle respect, die agenten staan precies aan de verkeerde kant, en de brandweer zal als het nodig is acuut gevaar voorkomen door rigoureus ingrijpen, maar dat is geen boomverzorging.

Het standaardbestek is een contractueel document tussen (hier wellicht?) de gemeente en de aannemer, maar wat betreft jij als derde kan het hoogstens als leidraad dienen, en dan nog alleen als jij er mee akkoord bent wat het resultaat is. Tenslotte heeft de gemeente de aannemer gevraagd om werken uit te voeren en hun relatie is contractueel geregeld o.a. via het standaardbestek, maar jij hebt niet gevraagd dat ze jouw eigendom komen vandaliseren, dus jouw boom -> jouw eisen. Ik hoop dat je ze geen cadeau's doet
woensdag 14 augustus 2019 - 14:06
leerling

Leerling

Probleem is dat ik niet eens weet of het onze boom is. De perceelgrenzen zijn hier niet duidelijk en een landmeter vragen om die uit te zetten kost al gauw een heel pak geld.

Het is zelfs niet duidelijk of die nu al dan niet op openbaar domein staat. Volgens kadaster loopt ons perceel tot in het midden van de straat. De gemeente vindt dat zij tot 5 meter van de gevel (+3 meter van de straatgrens) ook beslissen wat er gebeurt. Tegen onze wil krijgen we een stuk verharding voor de voordeur en voor de oprit. Daartussen komt, eveneens verplicht, een grasberm.
En laat die boom nu net op die 3-meter-grens staan.
woensdag 14 augustus 2019 - 19:04
leerling

Leerling

Oh ja, en wat openbaar domein is ligt wettelijk niet eens vast: https://www.elfri.be/artikel/openbaar-domein
Als zij daar grasbermen maken, zou je kunnen argumenteren dat die inderdaad onder openbaar domein vallen.
woensdag 14 augustus 2019 - 19:06
WiPe

WiPe

In SB250 staat dat die shade moet bijgewerkt worden door een ETW. Ik zoek straks het juiste artikel even op. En dan zoek ik ook even de link naar SB 250. Wat de politie betreft: die moeten vaststellen als jij dat vraagt. Oordelen is de taak van een rechter. Ik vraag me af of die ook zo zouden reageren als de kraanman schade aan je huis gemaakt had.
woensdag 14 augustus 2019 - 21:47
leerling

Leerling

Eerst en vooral: bedankt al allemaal voor het meedenken. Ik apprecieer het heel erg.

Ik heb ondertussen https://www.centrumduurzaamgroen.be/sites/default/files/standaardbestek_250_versie_3.1.pdf gevonden, waar Hoofdstuk 11 : Groenaanleg en groenbeheer verwijst naar Artikel 8.6.1.2.C Tak en wortel snoei met daarin
Snoeiwerken moeten uitgevoerd worden door ETT (European Tree Technician

Is dat vatbaar voor interpretatie? Ik heb niet de indruk dat dit over toegebrachte schade gaat.
woensdag 14 augustus 2019 - 22:33
WiPe

WiPe

Dat i een powerpoint over de wijzigingen van de meest recente versie van SB250 in 2014. Bedoeld artikel gaat over snoeien bij aanplant. Dat een ETT snoeit is ook niet realistisch. dat is eerder werk voor ETW
woensdag 14 augustus 2019 - 23:10
WiPe

WiPe

De berekening van de schadevergoeding staat in hoofdstuk 2 artikel 11.4.4.3 'Beschadiging van de kroon' en verder.
Verder in hetzelfde hoofdstuk lees ik:

14.4 Bestaande vegetatie
De aannemer treft op zijn volle verantwoordelijkheid en op zijn kosten al de maatregelen die onontbeerlijk zijn om de bescherming, de instandhouding en de integriteit van de bestaande vegetatie te verzekeren o.m. volgens onderstaande bepalingen.
Bij beschadiging van wortels, takken en/of stam is de aannemer verplicht dit onmiddellijk te melden aan de aanbestedende overheid. Eventuele maatregelen die moeten genomen worden om grotere schade en vervolgschade aan de boom te beperken dienen uitgevoerd te worden door een gecertificeerde boomverzorger (European Tree Worker/ISA Certified Arborist ) en volgens de voorschriften van Hoofdstuk 11.


De aanemer kan zoveel gekwalificeerd personeel hebben als hij wil, SB 250 geeft duidelijk aan dat ze ETW MOETEN hebben.
woensdag 14 augustus 2019 - 23:20
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

woensdag 14 augustus 2019 - 23:22
WiPe

WiPe

Je kan dat hier downloaden. In hoofdstuk 2 vind je wat je zoekt.

https://www.vlaanderen.be/publicaties/standaardbestek-250-voor-de-wegenbouw-versie-3-1
woensdag 14 augustus 2019 - 23:23
leerling

Leerling

Iedereen hier in de buurt houdt momenteel de adem in, kijkt weg en wacht tot we onze wonden kunnen likken
(En die zijn enorm. Bij een buur hebben ze bv. drie meter bos gerooid, om de bomen die ze in de rest van de straat gekapt hebben te verwerken. Ze hadden die buur niet eens op voorhand verwittigd. Communicatiefoutje.)

Ik ben onder de indruk van de gedetailleerde berekeningen in dit document.

Tegelijk lijkt het me voor een leek niet doenbaar om de schade zelfs maar bij benadering te kunnen berekenen. Hoe gebeurt dat concreet?

Stel dat de aannemer een gecertificeerde boomverzorger (European Tree Worker/ISA Certified Arborist) in huis heeft, kan ik die dan weigeren?
Ik snap al niet dat ze die dan niet de takken hadden laten verwijderen. (Of eigenlijk: de nesten van de processierupsen, want daar was het die kraanman blijkbaar om te doen.)

Hoe dan ook is het me niet om de schadevergoeding te doen. Ik wil dat die boom het haalt. Ik wil vermijden dat er gevaarlijke toestanden ontstaan (type zware tak valt op wandelaar).
Als er schade vergoed wordt, mag dat linea recta naar een natuurproject.
donderdag 15 augustus 2019 - 00:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon