menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kale plekken in beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

j.w.schouten

J.w.schouten

Mijn beukenhaag, die al zo'n 2 m hoog is, is deze zomer opeens kale plekken gaan vertonen, de kleinere takjes daar zijn niet uitgelopen en ook soms dood. Komt dit door de droogte van vorig jaar? We waren toen best lang op vakantie en de haag heeft toen geen water gekregen...Of komt het door verkeerd snoeien? Ik heb de zijkant van de haag nauwelijks gesnoeid dit jaar.
Heeft iemand een idee hoe ik deze kale plekken kan wegwerken zonder een hele nieuwe beukenhaag plant te vervangen?

Janneke

Struiken & Bomen

zondag 28 juli 2019 - 14:04
leerling

Leerling

Als ik zo'n kale plekken in de haag zie, snoei ik een twijgje af, vanaf de top van het twijgje bekeken, vlak voor een blad. Vrijwel altijd zal die daar dan weer een zijtakje maken in de richting van het blad.
zondag 28 juli 2019 - 22:44
Tuinprins

Tuinprins

Dat groei wel weer dicht, heeft alleen tijd nodig.


Gegroet, de tuinprins
maandag 29 juli 2019 - 05:56
j.w.schouten

J.w.schouten

bedankt voor de reactie, het klinkt hoopvol!
Janneke
maandag 29 juli 2019 - 11:00
j.w.schouten

J.w.schouten

Het lijkt nu toch een erger probleem te zijn: er wordt steeds meer kaal en ook ontwikkelen takken en nieuwe takjes zich niet meer.....misschien toch een ziekte. Ik ga morgen wel bij een hoveniersbedrijf vragen of zij een diagnose kunnen stellen. Zo zit ik over een paar weken met een kale beukenhaag........
maandag 29 juli 2019 - 22:33
j.w.schouten

J.w.schouten

nog ideëen hierover, lieve tuinvrienden??
maandag 29 juli 2019 - 22:34
Patrikc

Patrikc

Gewoon de raad van Tuinprins nog eens opnieuw lezen.
dinsdag 30 juli 2019 - 00:02
pthomass

Pthomass

Geef het tijd
Met de droogte en hitte van nu zijn er ook vele nieuwe scheuten die het niet halen.
Zorg dat de haag water krijgt en volg wat gezegd werd om nieuwe scheutvorming te krijgen

Ziekte claimen is te snel gesproken
dinsdag 30 juli 2019 - 08:56
j.w.schouten

J.w.schouten

Bedankt voor de reacties, ik heb zoiets nog nooit gezien. Het zijn juist al langer bestaande takjes die dood gaan en hele gaten veroorzaken. Het lijkt wel te maken te hebben met hele zwermen mussen die in de heg hebben gezeten. Ik heb één hovenier gesproken: die zegt dat de haag te hoog is en dat er geen licht bijkomt .Dat geloof ik niet. Maar hij was al jaren mooi groen en vol. Morgen komt er nog iemand kijken, dan laat ik wel weten wat ze erover zeggen.
Janneke
dinsdag 30 juli 2019 - 20:05
Tuinprins

Tuinprins

Kun je misschien een foto maken van de haag in kwestie? Een foto van een klein gat zegt niet zoveel.
dinsdag 30 juli 2019 - 20:18
j.w.schouten

J.w.schouten

hallo belangstellenden,
Hier is nog een foto. De definitieve conclusie van de tuinlieden alhier, is toch de droogte van vorig en dit jaar. Waarschijnlijk heeft de haag te weinig water gekregen. Ik woon op zandgrond en mijn haag staat vrij dicht bij/ andere beukenbomen. De takjes zijn dood, de hovenier die er gister was, liet mij zien hoe je dat kunt checken: als je met je nagel over de tak krast en het is groen, dat leeft de tak. Mij staat niet veel anders te doen dan: vaker water toevoegen, en een nieuw beukje ertussen laten zetten of de haag heel ver terugsnoeien tot op de dode punten. Er zijn ergere dingen in het leven.....nog bedankt voor alle reacties
Janneke

Struiken & Bomen

donderdag 1 augustus 2019 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon