menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wegkwijnende Kornus Cousa

Ga naar meest recente reactie

Bieneke

Bieneke

Na aanplant in het voorjaar hebben we deze Kornus aangeplant, waarbij we alles gedaan hebben wat nodig was voor een gunstig resultaat. We hebben genoten van de eerste bloei, alles zag er gunstig uit. Nu, na de bloei, begint het blad helaas te krullen en weten we niet goed wat nu nodig is om hem te redden.
Iemand een wijze raad?

Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2019 - 12:23
Patrikc

Patrikc

Heb je al water gegeven ?
woensdag 17 juli 2019 - 12:30
Bieneke

Bieneke

Zeker wel, de vraag is of je (te) veel of (te) weinig water geeft.
We zijn begonnen met elke avond een emmer water, en hebben dat de laatste maand verminderd. Lijkt geen verstandige beslissing?
woensdag 17 juli 2019 - 12:45
Bieneke

Bieneke

Dit was de fase van bloei.

Struiken & Bomen

woensdag 17 juli 2019 - 12:46
Patrikc

Patrikc

Het lijkt me toch duidelijk droogtestress.

Maak een gietrand zodat het water zeker in de buurt van de boom de grond in gaat, en geef maar gerust 5 emmers water of zelfs nog meer, maar niet per se elke dag.
woensdag 17 juli 2019 - 23:08
Tuinprins

Tuinprins

Het krullen en wat gaan hangen van het blad van Cornus kousa is een natuurlijke reactie van deze plant op hoge temperaturen en felle zon. In de halfschaduw is het wat minder maar zeker niet afwezig.

Het is dus geen ziekte of het gevolg van droogte maar iets dat eigen is aan deze plant. Ik heb verschillende Cornus kousa soorten staan en die krijgen voldoende water. Toch ook bij deze planten dat hangende en wat ingekrulde blad. De bloei lijdt hier echter niet onder (als ze tenminste voldoende vocht krijgen).

Ergo: niet te druk om maken want het is geen ziekte. Dat hangende blad doet wat af aan de schoonheid van Cornus kousa soorten maar de plant heeft zoveel goede eigenschappen (mooie bloei, opvallende vruchten en doorgaans een goede herfstkleur) dat je dat minpuntje voor lief zult moeten nemen. Of de boom rooien en er een saaie bolcatalpa voor terugplanten ....


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 juli 2019 - 06:30
Patrikc

Patrikc

Klopt tuinprins, maar gezien hij pas dit voorjaar geplant is, mag hij in de huidige omstandigheden toch wat water krijgen...
donderdag 18 juli 2019 - 12:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet hoe groot die Cornus kousa is maar 5 emmers per keer lijkt mij een beetje veel van het goede. Gewoon per dag bekijken want de verdamping kan van dag variëren.

Bijgevoegde foto: blad van Cornus kousa 'Milky Way', foto is vandaag genomen. Boom is plusminus 20 jaar oud en had dit jaar (voorzichtige schatting) meer dan 500 bloemen. Blad hangt ook, ik kan er mee leven. Ook als het weer koeler wordt na een periode van hitte en felle zonneschijn dan blijft het blad hangen.


Gegroet, de tuinprins

Struiken & Bomen

donderdag 18 juli 2019 - 19:52
pthomass

Pthomass

Die van mij heeft eerste jaar ook serieus gehangen
Zelfs tweede jaar nog
Heel treurige blaadjes voor 2 jaren
Daarna ging het beter
Nu al 2 seizoenen mooie groene bladeren en bloei

Moet die van jou zich misschien nog aanpassen aan de grond?
donderdag 18 juli 2019 - 22:46
Bieneke

Tekst aangepast

Bieneke

Dank allen voor het delen van jullie kennis en ervaringen.
We zijn begonnen met doseren van water naargelang er meer of minder zonne-uren zijn.
Daarnaast krijgt hij een geul/walletje waardoor het water meer bij de wortels doorsijpelt.
Ik zal over een tijdje laten weten hoe het onze KC vergaat!

PS: Erg fijn, zo'n tuinforum!
vrijdag 19 juli 2019 - 10:52
Snuitje

Snuitje

Hoi , ik heb ook een cornus kousa China girl staan. Het eerste jaar liet hij ook geregeld zijn blaadjes hangen. Ik heb hem op die momenten gegoten maar nooit erg veel. De bloei het eerste jaar viel ook tegen.

Dit jaar heb enorm veel bloem gehad. Af en toe laat hij zijn blaadjes nog wat hangen bij warm weer maar door het zuinig gieten is hij wel erg goed gaan wortelen. Ik giet hem nu niet meer.
zaterdag 20 juli 2019 - 21:18
Bieneke

Bieneke

Pthomas, het aanpassen aan andere grond is ons ook al door het hoofd geschoten. Vanochtend gekeken naar het vochtgehalte in de grond ter plaatse, dat kan het probleem niet zijn. De tijd zal het leren, we zullen dus geduld moeten hebben!
Heel erg fijn dat er zo meegedacht wordt hier ????
dinsdag 23 juli 2019 - 09:05
Bieneke

Bieneke

De vraagtekens horen hier niet... was een smiley ;D
dinsdag 23 juli 2019 - 09:06
lgr

Lgr

Hallo, wij hebben ook zo'n prachtige kornus cousa. Heel mooi in bloei, maar nu de bloemen eraf zijn vallen ook bijan alle steeltjes (waar de vruchten aan moeten komen) af.
Vorig jaar precies 1 vrucht gezien.
Weet iemand hoe wij dit op kunnen lossen?
Dank voor uw reactie.
maandag 28 juni 2021 - 16:18
Tuinprins

Tuinprins

Een tweede exemplaar planten, kruisbestuiving bevordert de vorming van vruchten. Deze soort moet een andere soort zijn dan die er al staat of een zaailing van Cornus kousa zijn.

De vorming van vruchten bij alleenstaande Cornus kousa's is voor mij nog steeds een raadsel. Ik ken alleenstaande planten die goed vrucht vormen maar ook exemplaren die na 10 jaar wel goed bloeien maar 0,0 vruchten hebben.

Gegroet, de tuinprins
maandag 28 juni 2021 - 19:41
lgr

Lgr

dank voor uw reactie tuinprins!
dinsdag 29 juni 2021 - 12:30
Vmk

Vmk

De vruchten vallen er voortijdig af. Wat is hiervan de oorzaak ?
zaterdag 24 juli 2021 - 11:23
Tuinprins

Tuinprins

Droogte of er staan te veel vruchten aan de boom en dan stoot de Cornus die voortijdig af.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 juli 2021 - 17:09
Bieneke

Tekst aangepast

Bieneke

Hier gaat het beter. De cornus is snel dorstig, heeft vaak en veel water nodig. De bloemen waren vroeg (door de warmte?) Maar bloei was maar kort. Nu zijn er veel vruchten.
Water heeft hij hier dus zeker nodig op warme(re) dagen!

Kunnen jullie eens foto’s plaatsen van het loof aan jullie cormus?

Struiken & Bomen

zondag 25 juli 2021 - 12:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon