menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom, bijna dood?

Ga naar meest recente reactie

Meonline

Meonline

Vorig jaar in de lente, begin zomer, een notenboom geplant, uit pot.

Door de, onvoorziene, lange droge zomer heeft deze te lijden gehad vrees ik.

Tijdens de droogte vorig jaar heb ik regelmatig water gegeven om hem te doen overleven. Uiteindelijk alle blaadjes verloren in de zomer.
Heb hem laten staan in de hoop dat hij zou overleven.

Dit jaar was ik heel blij dat er weer blaadjes op kwamen. Het zijn er niet veel...

Ook merk ik dat opnieuw de blaadjes geel worden en het niet meer lang zal duren vooraleer alles afvalt..

Is deze boom ten dode opgeschreven door de droogte van vorig jaar? Is dit een normale reactie? Toch maar laten staan? Of vervangen?

Tips?

Struiken & Bomen

dinsdag 25 juni 2019 - 18:15
Roeli

Roeli

Laat nog maar staan
Weggooien kan altijd nog.
En, om nu, met deze temperatuur, deze te vervangen, lijkt mij ook niet direct goed.
dinsdag 25 juni 2019 - 20:45
deHaan

DeHaan

Hoe diep zitten de bovenste wortels?
dinsdag 25 juni 2019 - 22:34
Tuinprins

Tuinprins

Notenbomen plant je het beste in december.

Bij potgekweekte exemplaren moet je kijken of de wortels in orde zijn. In pot zijn notenbomen gevoelig voor wortelrot. Ook overmatig water geven kan leiden tot wortelrot.

Zelfs als deze boom het haalt dan heeft hij geen mooie/volle vorm meer (getuige het aantal kale takken). Ik zou deze boom dan ook vervangen door een nieuw exemplaar. Ik zou dit doen in december waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een exemplaar dat gekweekt is in de volle grond. Niet verschieten als de boom maar weinig wortels heeft, dat is bij notenbomen uit de volle grond vaak het geval. Toch is de hergroei doorgaans uitstekend. Wel correct (niet te diep!) planten en de boom 'vastzetten' met boompalen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 juni 2019 - 06:31
WiPe

WiPe

Op het eerste zicht heb ik hier ook de indruk dat die boom eerder last heeft van te diep planten. Als die voldoende water heeft gehad, zou de droogte van vorige zomer geen probleem mogen zijn.
vrijdag 28 juni 2019 - 09:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon