menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Conifeer Haag probleem

hansderegt17

Hansderegt17

Hallo,

Wij wonen nu een jaar in dit huis en wij hebben 2 stukken conifeer Haag staan van ongeveer een 3 meter breed.
De was zo goed als volledig bruin uitgeslagen. Na de winter is deze mooi beginnen groeien. Het en der kan er echter geen nieuw materiaal door.
Nu heb ik alles gesnoeid. Terug alles bruin want ja, dat groen was al teveel,haag stond te dik.

Hoe ben ik zeker wat het probleem is? Luis of schimmel?
Hoe pak ik dit aan? En ben ik verplicht om de haag heel sterk terug te snoeien?

Alvast bedankt!
Hans

Struiken & Bomen

zondag 23 juni 2019 - 02:45
WiPe

WiPe

Wanneer je schubcooniferen als Chamaecyparis, Thuja en x Cuprocyparis terug snoeit tot kin de bruine delen, kunnen die niet meer opnieuw uitlopen. Wat een keer bruin is, wordt nooit meer groen.
zondag 23 juni 2019 - 09:33
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het kan hier om 2 dingen gaan:

1. droogte van vorig jaar zomer. Als je toen geen water hebt gegeven dan hadden coniferen het zwaar. Vooral hagen waar de planten moeten vechten om iedere druppel vocht.

2. Een schimmelziekte. Bij een schimmelziekte moet je niet denken aan iets dat gepaard gaat schimmelpluis o.i.d. Bij planten is de veroorzaker van schimmelziektes doorgaans niet met het blote oog waar te nemen, alleen onder een goede microscoop zijn de schimmels zichtbaar te maken. De gevolgen zijn natuurlijk wel goed zichtbaar. Vergelijk het met een griepvirus, dat is ook niet met het blote oog te zien maar je kunt er wel goed ziek van worden.

Er trekt al zeker 10 jaar een schimmelziekte door de Lage Landen die vooral Chamaecyparis, Cupressus × leylandii en Thuja hagen treft. Een aangetaste haag is niet te genezen. Er zijn geen chemische middelen beschikbaar die een aangetaste haag kunnen genezen.

Verder: Ver terug snoeien heeft bij zo goed als alle coniferen geen zin want een conifeer loopt in de regel niet op het oude hout uit (een uitzondering is bijv. Taxus). Zelfs als de conifeerplanten leven en in goede conditie zijn dan kun je ze niet radicaal terugsnoeien, er moet altijd groen aan de uiteinde van de takken zijn.

Gezien het feit dat een deel van de haag er half tot helemaal dood uitziet en deze zeer breed is, zou ik die rooien en er wat anders voor terugplanten. Bij voorkeur geen conifeer i.v.m. de mogelijkheid dat schimmelsporen in de tuin aanwezig kunnen zijn en zo voor een herbesmetting kunnen zorgen. Ik weet niet hoeveel strekkende meter haag je hebt staan maar mij lijkt dit de beste oplossing. Een grote haag rooien is geen sinecure en het beste laat je dat doen door een hovenier (bij verschillende hoveniers offertes opvragen!). Als je daar geen geld voor hebt dan zou ik alleen de aangetaste coniferen er zelf uithalen en dezelfde soort coniferen terugplanten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juni 2019 - 09:50
hansderegt17

Hansderegt17

Bedankt voor het advies.
Ja ik vreesde er al voor. We gaan Idd na de werken eens zien wat we in de plaats kunnen zetten.
Het zijn serieuze bomen maar het is niet waanzinnig breed
maandag 24 juni 2019 - 03:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon