menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hamemelis komt er moeilijk door

Ga naar meest recente reactie

Ronse

Ronse

Begin december (voor de bloei) 2 Hamamelissen Diane verplant, komen uit de tuin van een kameraad die ze weg wou.
Beiden stonden dit voorjaar mooi in bloei en leken het goed te stellen. Tijdens de droge periode afgelopen maand elke dag voldoende water gegeven + extra compost. 1 hamamelis redt het prima maar de andere heeft het erg moeilijk. Ik vrees dat ik deze iets dieper had moeten planten. Zijn er tips om deze er nog door te trekken? Of moet ik mij geen zorgen maken en geduld hebben? Bedankt voor de tips!

Struiken & Bomen

woensdag 22 mei 2019 - 07:57
Ronse
woensdag 22 mei 2019 - 07:59
Ronse
woensdag 22 mei 2019 - 08:00
jan-abma@live.nl

[email protected]

Beste Ronse,

De bladeren zijn nog groen dus de toverhazelaar leeft nog, hij is inderdaad erg verdroogd goed water geven. Wat je ook nog kunt doen is de plant iets meer ruimte geven door de planten rondom de stam wat weg te halen. Vervolgens een beetje tuinturf er bij doen. als de plant meer ruimte krijgt kan hij beter wortelen, en maakt hij meer nieuwe scheuten.

Bedenk ook dat de plant verplant is en dus een groot deel van de wortels zijn afgestoken. de plant heeft tijd nodig om dit te herstellen want bovengronds is er niks verdwenen.

Succes,

Jan de Tuinman
woensdag 22 mei 2019 - 09:20
Ronse

Ronse

Aha, turf. Niet aan gedacht dat hamamelissen zuurminnend zijn. En heb deze winter alles nog bekalkt. Bedankt voor de tips.
woensdag 22 mei 2019 - 10:11
WiPe

WiPe

Om te beginnen kan Hamaelis vrij slecht tegen verplanten. Bovendien staat die veel te kort tegen dscheiding/afsluiting. En ik raad standaard aan om d eplantdiepte te controleren wanneer een boom of struik na aanplanten slecht groeit.
woensdag 22 mei 2019 - 14:13
WiPe

WiPe

Dieper planten is het stomste dat je kan doen. Wanneer de bovenste wortels 5 cm onder de hrond zitten, groeit die struik niet goed en kan die zelfs dood gaan. Ik vermoed met andere woorden eerder dat die te diep staat, dan dat je die dieper zou moeten planten.
woensdag 22 mei 2019 - 20:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon