menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meerstammige Japanse Esdoorn

Ga naar meest recente reactie

Brecht Ceusters

Tekst aangepast

Brecht Ceusters

Hallo,

Exact 1 maand geleden kocht ik deze Japanse esdoorn. Ik heb hem uit zijn pot gehaald en in de volle grond gepland, gemengd met zand en turf. Hij staat wel op een plaats waar hij redelijk veel zon krijgt. Door het droge weer voorbije weken heb ik hem voldoende water gegeven.
Een 2-tal weken geleden begonnen de blaadjes af te hangen. Ondertussen is deze zoals op de foto te zien heel veel blaadjes verloren.

Kent iemand hier de reden van? Ik vind het niet normaal dat deze na een maand na aankoop al kapot zou zijn.
Hopelijk valt deze nog te redden?

Struiken & Bomen

dinsdag 23 april 2019 - 21:16
Patrikc

Patrikc

Droogtestress door
- te laat planten
- te zonnige standplaats
- ontbreken van een mulchlaag
- niet zeker of je voldoende water geeft

Alleen aan die laatste 2 kan je nog iets doen...
dinsdag 23 april 2019 - 22:39
Tuinprins

Tuinprins

Japanse esdoorns hebben een hekel aan een combinatie van felle zon, wind en lage luchtvochtigheid. Pas geplante Japanse esdoorn hebben hier meer last van dan planten die goed vast staan.

Ik zou de plant normaal water geven en zeker niet verzuipen. Te veel water bevordert naar mijn mening het ontstaan van verwelkingsziekte / verticillium bij Japanse esdoorns.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 24 april 2019 - 05:20
Brecht Ceusters

Tekst aangepast

Brecht Ceusters

Die mulchlaag kan ik bijvoorbeeld creëren door de bodem te bedekken met boomschors?
Denken jullie dat hier nog nieuwe blaadjes kunnen aankomen?

Alvast bedankt voor de reacties!
woensdag 24 april 2019 - 09:05
WiPe

WiPe

Hoe diep zit de wortelhals onder de grond? Te diep planten kan ook een belangrijke oorzaak zijn. Zelfs wanneer die aangeplant is met de bovenkant van de pot gelijk met het maaiveld, kan die nog veel te diep staan.
woensdag 24 april 2019 - 09:26
Brecht Ceusters

Brecht Ceusters

Deze is idd met de bovenkant van de pot ongeveer gelijk met de maaihoogte van het gras gezet (heb hem natuurlijk wel uit de pot gehaald). In de winkel ging er een korting af omdat hij ongeveer 2 jaar binnen in hun sere heeft gestaan. Ik dacht toen wanneer de blaadjes begonnen te hangen dat het daar aan zou kunnen liggen.
woensdag 24 april 2019 - 12:21
Roeli

Roeli

Dan heb je dat heel goed gedacht.
Je had de plant beter een poos in de pot kunnen laten staan en hem rustig aan buiten , en de zon, kunnen laten wennen voor hem gelijk in het diepe te gooien.
woensdag 24 april 2019 - 12:46
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dan zou die echt wel eens te diep kunnen staan. Bomen en struiken worden vaak wat dieper in de pot gezet. In de pot is dat geen probleem, maar wel als je ze uitplant.
Je moet de bovenste laag potgrond wagschrapen tot je aan de plek komt waar de stammen samen komen en de wortels beginnen. Dat moet gelijk met het maaiveld komen.
woensdag 24 april 2019 - 17:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon