menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Parrotia persica

HaroldS

HaroldS

Ik wil graag voor in mijn tuin van 10x10 meter een boom planten. Deze
mag hoog worden en ik wil graag een grillige vorm van de stam. Het
liefst meerstammig.
Ik heb al een cornus boom gehad op de plek maar de blaadjes hingen zo
treurig, niet mooi. Toen een Acer maar die heeft het niet gered door
de hitte vorig jaar.

Nu een nieuwe poging met de Parrotia persica. Maar ik zie dat er 3
versies zijn. De standaard, de Vanessa en de Bella.
Maar ik kan niet terug vinden op Internet wat nu de verschillen zijn.
Iemand die mij hierover kan adviseren?
maandag 22 april 2019 - 08:59
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Parrotia persica Vanessa (niet vernoemd naar de societyvrouw/zangeres/ cosmetische fröbelaarster maar de vlinder ) groeit van zichzelf meer boomvormig. De gewone Parrotia persica groeit grillig en als je foto's ziet van zijn natuurlijke standplaats dan zie je ook wel struikvormen. Herfstkleur is variabel: heb gezien van oranje-geel tot paarsrood.

Parrotia persica Bella ken ik zelf niet maar zou volgens de beschrijvingen ook goed boomvormig zijn en een goede herfstkleur hebben. Herfstkleur is echter afhankelijk van diverse factoren (o.a. grondsoort en weer) dus enige voorzichtigheid is geboden.

N.B. dat een Cornus kousa in de zomer zijn blad wat laat hangen is een natuurlijke reactie op felle zon. Bij halfschaduw ('s morgens zon, s' middags schaduw) is dit minder het geval (maar niet helemaal afwezig).

Gegroet, de tuinprins
maandag 22 april 2019 - 10:42
HaroldS

HaroldS

Dank je wel tuinprins voor je reactie. Mag ik vragen, wat bedoel je in dit geval met boomvormig?
Sowieso moet het meerstammig worden.
Ik heb even een foto van Internet geplukt als voorbeeld van wat ik zoek. De grillige stammen onderin en een mooie kruin wat schaduw oplevert in de tuin.

Struiken & Bomen

maandag 22 april 2019 - 20:33
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Boomvormig --> met een enkele stam en een doorgaande harttak. De gewone Parrotia persica kan grillig groeien en al vroeg zijn harttak verliezen. Van zulke exemplaren is het lastig een enkelstammige rechte boomvorm te maken.

Als je duidelijk voor ogen hebt wat je wenst dan is het verstandig om de plant in kwestie altijd in levende lijve te aanschouwen voordat je die koopt. Dit voorkomt teleurstelling. Je kunt van een kweker niet verwachten dat hij van iedere plant die hij verkoopt een afzonderlijke foto beschikbaar heeft. We leven in een tijd waarin we via een paar drukken op de knop zowat alle bomen en planten kunnen bestellen die er bestaan. Bomen en struiken zijn echter een natuurproduct en dit moet in het achterhoofd worden gehouden als men die koopt via internet.

Houd er verder rekening mee dat Parrotia op termijn een grote boom kan worden. Meerstammige exemplaren worden doorgaans minder groot maar een tuin van 10 bij 10 meter is in principe een kleine tuin als het op bomen aankomt. Snoei wordt door Parrotia in de regel echter goed verdragen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 april 2019 - 06:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon