menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Elfenbankje

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Normaal komen Elfenbankjes alleen voor op dood hout maar deze groeit op een tak waar wel nog leven inzit.
Is dit schadelijk of is dit al een signaal dat de tak gaat afsterven?

maandag 11 maart 2019 - 15:56
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ze zitten ook vaak halverwege de bomen. Geen idee of dit kwaad kan.
maandag 11 maart 2019 - 17:03
WiPe

WiPe

Trametes versicolor is een zwakteparasiet, die verschijnt alleen op een afstervende of dode boom.
Maar dit lijkt me geen elfenbank maar eerder roodporiehoutzwam, Daedelopsis confragosa. De porieën van die soort kleuren roze/rood wanneer je die kneust. Daar kan de boom nog een hele tijd mee verder leven.
maandag 11 maart 2019 - 20:19
Dany

Dany

Ik heb er enkele afgehaald, zou het kunnen dat er aan de ene kant van die tak dood hout zit en aan de andere kant nog leven want verder op naar boven van die tak staan er nog jonge takjes waar nu nieuwe bladeren aankomen.



Hier een foto waar ik ze heb verwijderd

dinsdag 12 maart 2019 - 15:05
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het spreekt voor zich dat slechts een deel van het weefsel in de stam is afgestorven.
Maar heb je die ook gekneusd en gekeken of die verkleurt?
woensdag 13 maart 2019 - 09:53
Dany

Dany

Maar heb je die ook gekneusd en gekeken of die verkleurt?

Bedoel je het elfenbankje? Dat is wit van binnen en voelt kurkdroog aan

Het spreekt voor zich dat slechts een deel van het weefsel in de stam is afgestorven.

Is dat dan een voorteken dat de rest van de stam ook zal afsterven?
woensdag 13 maart 2019 - 10:13
WiPe

WiPe

Dit is hoogstwaarschijnlijk een zwakteparasiet. Gewoon elfenbankje zou kunnen, maar ik ben niet 100 % zeker.
Dat is in ieder geval wel een teken dat de boom het niet erg lang meer zal trekken. Maar een sluitend eprognose kun je nooit zo maar maken, zeker niet van op een foto.
woensdag 13 maart 2019 - 18:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon