menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Perzische slaapboom of iets anders?

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

In september 2018 hebben we enkele zaadjes van deze boom mee gebracht uit Fez, Marokko. Ik dacht het een Perzische slaapboom was maar begin nu te twijfelen.
Is er iemand die de juiste naam kent?





maandag 11 maart 2019 - 15:50
lilyboskat5

Lilyboskat5

Volgens mij is dit er wel een, hoor.
maandag 11 maart 2019 - 16:35
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij geen Perzische slaapboom / Albizia julibrissin want de zaden van de slaapboom zijn niet zo donker en ook niet zo groot. Denk eerder in de richting van Acacia.

Gegroet, de tuinprins
maandag 11 maart 2019 - 17:24
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Ik heb Nog even gegoogled, maar wat lijken de bomen op elkaar.
Albizia, Acacia, Mimosa, het kan vanalles zijn.
Dus nu weet ik het ook niet meer.
Heb je al bloem gehad ?
maandag 11 maart 2019 - 18:19
Dany

Dany

Heb je al bloem gehad ?

We hebben 10 dagen geleden enkele zaadjes gezaaid en voorlopig nog geen kieming.
Er stonden ook geen restanten van uitgebloeide bloemen op de plant alleen zaaddozen zoals op de foto.
maandag 11 maart 2019 - 18:37
WiPe

WiPe

Op het eerste zicht denk ik eerder aan Accacia dealbata.
maandag 11 maart 2019 - 20:12
danny2

Danny2

Het gaat hier duidelijk niet om een Albizia jullibrissum maar wel om de zogenaamde Albizia lophantha eigenlijk de Paraserianthes lophantha.
Deze groeit wel heel snel maar is totaal niet wintervast.
Zaden laat je best een dag voorweken in lauw water en dan kiemen ze na een tiental dagen.

groetjes danny
dinsdag 12 maart 2019 - 18:18
Dany

Dany

Ik zal het bij Paraserianthes lophantha houden denk ik.
Ik had het ook op een ander forum gevraagd en daar komen ze ook uit op Paraserianthes lophantha.
Iedereen bedankt om te helpen zoeken, jullie zijn gewoon keigoed.
Als ze kiemen zal ik hem in een kuip houden zo kan ik hem binnen nemen in de winter.
dinsdag 12 maart 2019 - 18:59
danny2

Danny2

Je kan ze in pot houden als je maar zorgt dat ze niet uitdrogen en de pot regelmatig een maatje groter neemt.
Het eerste jaar groeien ze ongeveer 1,2m tot 1,5m , het tweede jaar gaan ze meer vertakken en kunnen ze al 2,5m bereiken en het derde jaar weet ik niet of je ze nog binnen kan zetten.
Hier gaan ze dan in de volle grond en is het einde verhaal in de volgende winter.
Foto van 9-01-2016 (late winter) in volle bloei en ongeveer 4m hoog, op 17-01 is ie dan bevroren.
Ik zaai elk jaar nieuwe en na drie jaar .....

Struiken & Bomen

woensdag 13 maart 2019 - 18:05
Dany

Dany

Zo kiemen ze dus

donderdag 28 maart 2019 - 10:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon