menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toverhazelaar

Ga naar meest recente reactie

Yvonne7873

Yvonne7873

We hebben half januari een toverhazelaar gekocht bij tuincentrum Bosrand in Alphen.
Vrijwel meteen in de grond gezet met nog turf erbij en nu vind ik de struik er zo slecht bij staan.
Bij aankoop was net te zien dat het de gele variant was. Is dit een normaal beeld voor deze struik in maart ?
Als we onderin een takje afbreken zit er nog wel leven in.
Ik hoop dat iemand ons kan vertellen of dit nornaal is na t verplanten en t nog wel bij zal trekken.
Alvast bedankt

Struiken & Bomen

zaterdag 9 maart 2019 - 12:29
Boerke

Boerke

Je hebt hem nu net verplant wanneer de bloei op komst was. Deze plant bloeit vanaf de tweede helft van januari.Dus heb je hem "serieus" verstoord. Het enige wat je kunt doen is afwachten tot hij blad krijgt en dan zie je wel. Vorig jaar had ik ook bij ene geen bloem maar kreeg wel blad en dit jaar bloeide hij wel, dus.. . Als ik u een goeie raad mag geven;plant vaste planten steeds in het najaar ( vanaf eind oktober) . Doe ik steeds en ze komen allemaal goed. Hier kunnen nu anderen zijn die me tegen spreken maar dit doe ik nu al meer dan 30 jaar zo . https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/58423/boerke/0/mijn-tuinfotos/#!foto91139 Dit is een foto van vorig jaar.
zaterdag 9 maart 2019 - 13:32
Yvonne7873

Yvonne7873

Bedankt voor je reactie en foto.
Die staat r prachtig bij zeg.
Stom genoeg zijn we afgegaan op t advies van een medewerker van t tuincentrum dat t juist de tijd was. Afwachten en een volgende keer vaste planten in t najaar.
zaterdag 9 maart 2019 - 15:46
leerling

Leerling

Een plant verplanten terwijl hij in bloei staat lijkt me inderdaad niet ideaal.

Of jouw struik in moeilijkheden is of niet kan ik moeilijk zien op je foto, maar de onze (een Hamamelis x intermedia 'Pallida', die hier al een jaar of 4 staat) is net uitgebloeid en ziet er momenteel heel gelijkaardig uit.
Een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden verschijnen de eerste bloemen hier eind december en dikwijls halen ze het begin van maart.
Als de bloemen uitgebloeid zijn, ziet de struik er inderdaad minder fraai uit, maar later in maart verschijnen de bladeren, en dan zie je dat alles weer goed is.
zaterdag 9 maart 2019 - 17:46
Tuinprins

Tuinprins

Stond die plant in een pot of kwam die uit de volle grond?

Als Hamamelis in een pot staat ALTIJD de wortels controleren. Toverhazelaars in pot zijn gevoelig voor te nat staan waardoor de wortels gaan rotten. Toverhazelaars in pot moeten vanaf halverwege de herfst en heel de winter door aan de droge kant worden gehouden.

Als de plant uit de volle grond kwam dan moet er een goede en voldoende grote kluit aanzitten. Bij planten uit de volle grond kan 'verplantingsshock' optreden waardoor ze soms problemen hebben met de hergroei.

Op zich vind ik het een mooi exemplaar dat goed vertakt is, zou zonde zijn als die dood zou gaan. Hij zit tjokvol met bloemknoppen die helaas niet open zijn gegaan.

Half januari vind ik ook helemaal niet een verkeerde tijd om een toverhazelaar te (ver)planten (mits het niet vriest of er geen sneeuw ligt). Hoveniers planten ook heel de winter en de vroege lente door planten aan en de overgrote meerderheid groeit probleemloos aan.

Het enige wat je nu kunt doen is afwachten. Als de struik in juni nog geen blad heeft kun je hem afschrijven. Verder zou ik de plantdiepte controleren, ik heb namelijk het idee dat je de toverhazelaar te diep hebt geplant. De wortels van de bovenkant van de kluit mogen maar net onder de grond zitten.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 9 maart 2019 - 19:13
WiPe

WiPe

Wanneer die plant uit pot komt, zou ik ook de potgrond die boven de wortelhals zit eerst verwijderen voor je die op de juiste diepte herplant. Dat is absoluut noodzakelijk, want anders zit die, zonder dat je hetbeseft, te diep en dan gaat die langzaam dood.
zondag 10 maart 2019 - 09:16
Tuinprins

Tuinprins

Maar zelfs als die plant in januari te diep geplant is dan is dat niet de directe oorzaak van het feit dat de plant niet in bloei is gekomen. Dat zul je toch eerder moeten zoeken bij de wortels (slechte wortels / te kleine kluit).


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 maart 2019 - 20:13
WiPe

WiPe

Op een natte standplaats kan te diep planten wel degelijk de reden zijn waarom die niet in bloei is gekomen. Je kan dat dus niet op voorhand uitsluiten.
zondag 10 maart 2019 - 21:58
Yvonne7873

Yvonne7873

Bedankt voor alle reacties !
De plant kwam uit een pot en had een mooie kluit.
Naar ons idee staat de plant niet te diep maar we gaan er nog eens extra naar kijken.
Verder is t lastig maar zit er dus niks anders op dan nog even af te wachten of er blad in komt.
maandag 11 maart 2019 - 11:08
leerling

Leerling

Onze Hamamelis x intermedia 'Pallida' begint nu te botten.
zondag 31 maart 2019 - 18:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon