menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Treurwilg tuin

Ga naar meest recente reactie

Matt37

Matt37

Beste Tuinliefhebbers,

Binnenkort heb ik mijn eigen plekje onder de zon.
Ik ben altijd een grote fan van treurwilgen en had er graag één in mijn toekomstige tuin willen planten. Het een en ander heb ik al opgezocht m.b.t. grond, wanneer planten, hoe planten, ... volgens mij zit dit wel goed (vrij vochtige grond, ga hem planten zodanig dat ie niet te kort bij de buren staat wanneer hij groter is om geen takken te moeten snoeien, ga er ook op letten om hem niet te diep in planten, juiste verluchting en steun voorzien, ...).

Nu is echter nog mijn probleem waar ik op moet letten bij de aanschaf van de jonge boom. In een ideale wereld zou de boom op termijn een brede eyecatcher zijn in de tuin, eentje die laag vertakt waar je in zou kunnen klimmen. Nu stel ik vast dat de meeste kwekers eerder hun bomen voorzien voor in de hoogte te vertakken, wat ik net niet wil.
De boom mag wel hoog worden, komt achteraan in de tuin, maar breedte > hoogte.
De reden waarom ik dit als eerst wil aanplanten is vrij éénvoudig, bomen groeien niet zo snel en een grote treurwilg vind ik fantastisch.

Alle bijkomend advies / informatie is uiteraard welkom, eventueel aan te raden winkels / kwekers ook (regio heist o/d berg, wil er wel wat voor rondrijden).

Alvast bedankt,
Matthias

zaterdag 9 februari 2019 - 10:40
Matt37

Matt37



Dergelijk exemplaar komt kort tegen wat ik in mijn hoofd heb (heb uiteraard geen dergelijke vijver om er aan toe te voegen ).
Ben ik correct als het de Salix sepulcralis 'Chrysocoma' is welke ik zoek ?
zaterdag 9 februari 2019 - 10:46
LT
zaterdag 9 februari 2019 - 15:11
Matt37

Matt37

Alvast bedankt voor de reactie, ziet er een interessante winkel uit, hier ga ik me kunnen amuseren
zaterdag 9 februari 2019 - 16:41
LT

LT

Tja, ik kom daar ook regelmatig...één nadeel....je gaat nooit met lege handen weg
zaterdag 9 februari 2019 - 16:45
sophora

Sophora

Matt,

Een treurwilg is een prachtige boom. Daarmee is al het positieve gezegd.

Het negatieve.
Je moet wel een grote tuin hebben.In de hoogte en breedte wordt het een flinke kerel.
Heel het jaar door liggen er kleine takjes onder.
In de herfst zijn de lange fijne blaadjes heel moeilijk op te rapen.
E groeit niets onder. Bij sterke wind breken er al eens takken af.
Neem je al dat negatieve er bij, ja doe dan maar. Ik heb al dikwijls met de kettingzaag klaar gestaan maar krijg het niet over mijn hart.
sophora
zaterdag 9 februari 2019 - 20:09
LT

LT

Ik heb al dikwijls met de kettingzaag klaar gestaan maar krijg het niet over mijn hart.

Ja Sophora, ik geloof je meteen...
Maar: IEDER jaar mooier, voller, indrukwekkender...
Jammer, dat mijn tuintje er te klein voor is
zaterdag 9 februari 2019 - 20:14
WiPe

WiPe

Als je een treurwilg wil die laag vertakt, dan kun je al net zo makkelijk een tak van een andere treurwilg in de grond steken. Die groeien als vanzelf.
Als je een goede boomkwekerij zoekt, ga dan ook eens kijken bij De Bruyn in Begijnendijk. Dat is een echte boomkweker die zelf zijn bomen opkweekt en geen tuincentrum waar alles netjes bij elkaar staat klaar om mee te nemen naar de kassa.
zondag 10 februari 2019 - 09:53
Matt37

Matt37

Bedankt Wipe, das in de geburen, ga ik zeker ook eens langs.

Om nog even in te pikken op "Je moet wel een grote tuin hebben.In de hoogte en breedte wordt het een flinke kerel."

Tot nu toe ben ik van mening dat een boom niet te groot kan zijn zolang ie niet op je huis kan vallen, natuur kan volgens mij niet te zijn.
Kunnen jullie deze redenatie volgen of gaat het toch een lelijk zicht zijn (
slaat als een tang op een varken ?).
zondag 10 februari 2019 - 16:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Treurwilgen komen het best tot hun recht wanneer ze voldoende ruimte hebben. Je kan die wel in een kleinere tuin kwijt, maar je moet toch wel wat meer plek hebben dan in een doorsnee tuin.
zondag 10 februari 2019 - 17:58
Polplastron

Polplastron

Wij hadden hier toen we het huis kochten twee grote, prachtige treurwilgen in de tuin staan. Met veel pijn in het hart hebben we deze toch laten verwijderen: er vallen het hele groeiseizoen blaadjes af, dus een zitplek onder de treurwilg is niet zo aangenaam vooral niet als je telkens blaadjes uit je glas of mok moet halen. Verder is er de, voor sommige mensen, niet zo aangename geur. En dan is er nog het feit dat dit gigantisch grote bomen zijn.
Nee hoor; wat mij betreft ben ik wel fan maar enkel in een park.
Intussen staan hier appel- en kersenbomen en die zijn op alle vlakken veel aangenamer!
zondag 10 februari 2019 - 18:46
Wannus

Wannus

Buren ruzies door grote bomen ( vallen van blaadjes en takjes ) heb ik ook af en toe meegemaakt tijdens mijn loopbaan als tuinier . Een prachtige boom geschikt voor een alleenstaande woning .
zondag 10 februari 2019 - 19:50
Matt37

Matt37

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik weet wat me te doen staat.
Stap 1 zal zijn om alles toch eens grondig op een plan uit te tekenen, daarna kan ik eventueel op zoek naar de juiste boom. Als ie er staat zal ik een update plaatsen
maandag 11 februari 2019 - 20:02
satomi

Satomi

Wij hadden thuis vroeger een treurwilg staan en we hadden er veel plezier van. De boom was door knotten goed op een bepaalde hoogte en breedte te houden. Ik keek er vanuit mijn slaapkamer tegengaan.
De wilg stond vlak bij het terras en tot het moment dat de boom steeds meer last kreeg van bladwesplarven was het een plezier om de schaduw te ervaren 's zomers. Daarna is ze vervangen door een treur-es. Ook (nog steeds) een fijne boom voor bij het terras.
dinsdag 12 februari 2019 - 14:36
groenegroenemeneerbomenvriend

Groenegroenemeneerbomenvriend

Hoi,
Als je een lage treurwilg wilt: gewoon een treurwilg stekken in water, met paal hem op je gewenste hoogte laten groeien en klaar kan in kleine tuin als je hem laag knot,maar is mooier hoog vind ik
maandag 4 maart 2019 - 21:09
WiPe

WiPe

Groenegroenemeneerbomenhater, treurwilgen knotten, daar wordt je pas echt treurig van. Dat moet je echt niet doen.
woensdag 6 maart 2019 - 07:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon