menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom voortuin

Boudicca

Boudicca

Hallo,
Ik ben al geruime tijd aan het overdenken welke boom ik in mijn voortuin ga zetten. Ik wil het tussen lampenpoetsersgras zetten, dus daar mooi mee staan; het mag ook geeen megagrote boom zijn, en ik wil ook geen last met de buren (dus een prunus met bloesem misschien beter niet..)
Ik dacht laat ik jullie om ideetjes vragen..
zondag 3 februari 2019 - 23:05
leerling

Leerling

Wat voor grond heb je (zand/leem/klei..., droog/normaal/vochtig... )?
Hoeveel zon komt er in je voortuin?
Hoe groot is die?

Hoeveel hoog en breed mag die boom worden?

Wil je specifiek een boom of mag het ook een grote struik zijn?

Hoe 'lastig' zijn je buren? Kan een andere bloesemboom/struik wel? Kan een bladverliezende boom/struik?
zondag 3 februari 2019 - 23:43
Boudicca

Boudicca

Mijn voortuin is N-W gericht, de plaats waar de boom zou staan vangt smorgens en savonds zon. Ik woon in geel, aka de kempen, echte zandgrond hier.

Ik wil geen megaboom natuurlijk, ik kan hem misschien nét 2m van de scheiding zetten (dan ben ik sowieso reglementair in orde).

De buren... onbekend zal ik maar zeggen... het gaat hiernaast waarschijnlijk een appartement worden en de eigenaar is iemand die er niet zelf woont en die we ook nooit ontmoet hebben. Geen idee dus hoe boomlievend de toekomstige bewoners gaan zijn.. ik durf er gewoon geen mooie prunus zetten omdat ik geen klachten wil over 'vuil' op de oprit en zo.. sommige mensen verdragen dat niet..
maandag 4 februari 2019 - 09:11
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kijk eens bij viburnum 'Tinus' en er zijn nog meer soorten. Meer een heester dan een boom. Cornus 'Alba' is in de winter heel mooi met zijn knalrode takken tussen de siergrassen. In het voorjaar snoeien en er komen takken van 1.50 op in datzelfde jaar.
maandag 4 februari 2019 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon