menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slaagkansen Juniperus

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik zou graag een aantal laagblijvende Juniperus planten, maar op zo'n 200m van onze tuin is in een boordsel van Juniperus gemengd met een Cotoneaster de Juniperus helemaal afgestorven. (Schimmel?)

Zet ik beter een kruis over mijn plan?
Zijn er soorten die resistenter zijn tegen zo'n schimmel?
Dingen die ik kan doen om de slaagkans te vergroten? (Ik wil niet beginnen met wat voor -iciden dan ook.)
vrijdag 18 januari 2019 - 00:30
WiPe

WiPe

Als je niet weet waardoor die Juniperus is afgestorven, kun je ook geen uitspraken doen over mogelijke resistnetie van andere soorten en/of selecties. Op basis van wat je beschrijft kun je ook nooit een degelijke uitspraak doen over wat je zou kunnen doen om d eslaagkans te verhogen.
vrijdag 18 januari 2019 - 13:18
Roeli

Roeli

Zullen ze niet gewoon het loodje gelegd hebben door de lange droogte van afgelopen zomer ?
vrijdag 18 januari 2019 - 19:52
pplakke

Pplakke

Juniperus kan goed tegen droogte. Wat ik hier heb als probleem zijn mollen gans stuk ilex crenata golden gem kapot. Waren vrij kleine stekjes van een jaar of drie groeit traag. En ook houtsnippers de combinatie mol droogte heeft ze vernielt. Op dat bepaald stuk kon je met een mes prikken zonder weerstand. Zo hard heeft die mol tekeer gegaan. Stukken waar de mol niet kwam en de grond nog vast zat waren niet kapot. Natuurlijk als de cotoneaster niet kapot is zal het eerder iets anders zijn.
zaterdag 19 januari 2019 - 20:32
leerling

Leerling

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht idd. aan een schimmelziekte, omdat de cotoneaster daar de droogte wel doorstaan heeft.
De juniperus is al vrij vroeg in de zomer afgestorven. Het waren zeker geen jonge plantjes meer.

Ondertussen ook https://www.rassenlijstbomen.nl/nl/Home/Genus/Genus-details.htm?dbid=2068&typeofpage=2142166 gevonden, waar ziekten en plagen van juniperus worden opgelijst. Als ik het artikel goed begrijp zijn, kan zo'n sterfte alleen door schimmels of door bastkevers. Klopt dat?

Kan je als leek meer zekerheid krijgen, zonder meteen laboratoriumonderzoek te bestellen?

Ik word soms echt moedeloos als ik op zoek ga naar planten die het hier (hele droge zandgrond) naar hun zin kunnen hebben. Probeer je wat te ontwerpen dat interessant is voor onszelf, of ten minste voor de dieren die hier willen wonen, stoot je weer op problemen met ziektes.
zaterdag 19 januari 2019 - 22:48
satomi

Satomi

Ik neem aan dat je ieder jaar meermaals flink wat compost door de grond mengt en ook mulcht met compost?

Misschien vind je hier goede tips: http://tuinierenopzand.blogspot.com

Margo heeft er echt verstand van gekregen door haar ervaring. Dat komt ook bij het forum op mijntuin.org regelmatig naar voren.
maandag 21 januari 2019 - 13:52
leerling

Leerling

@Satomi
Bedankt voor de link en het meedenken.

Ik neem aan dat je ieder jaar meermaals flink wat compost door de grond mengt en ook mulcht met compost?

Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit.

Er zijn planten die een voorkeur hebben voor zandgrond, en ervaring heeft me geleerd dat het gemakkelijker is om met de natuur mee te werken dan te proberen haar naar je hand te zetten.

Vandaar dat ik momenteel vooral op zoek ben naar planten die een voorkeur hebben voor dit type grond.
(Wat niet let dat ik op sommige plaatsen in de tuin inderdaad met compost, mulch en extra water ook andere planten een plekje geef. Met wisselend succes.)
donderdag 24 januari 2019 - 23:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon