menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kerstbomen geteeld op stronken van gevelde bomen?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Voor zover ik weet komen de kerstbomen die hier aangeboden worden van velden die elke keer worden gerooid. De bomen worden uitgegraven of afgezaagd (waarna de wortels alsnog worden uitgegraven), de grond wordt herbemest en heraangeplant.
Na x-jaren herhaalt het proces zich.

Maar https://pieropantrees.com/stump-culture/ laat zien dat het ook anders kan. Als je een kerstboom boven verschillende zijtakken snoeit, blijft hij leven en groeit hij terug uit, uit nieuwe zijscheuten. Omdat het wortelgestel intakt blijft, groeien daar veel sneller nieuwe oogstbare kerstbomen uit.

Volgens https://www.smithsonianmag.com/science-nature/coppice-farming-grows-christmas-trees-keep-giving-180971068/ is dit heel wat milieuvriendelijker : je hebt nauwelijks bodemverstoring, je hebt geen pesticiden nodig en je krijgt vanzelf een grotere diversiteit aan planten, insecten en reptielen.

Klinkt mooi.
Worden dergelijke kerstbomen hier ook geteeld?
zaterdag 22 december 2018 - 02:11
pplakke

Pplakke

Voor zo ver ik weet word dit hier niet gedaan, maar hoe dan ook kerstmis is op zich enorm milieu vervuilend. Denk maar aan kerstballen, straatverlichting, plastieken en echte kerstbomen voor 3 weken. Over zwarte piet is zo veel te doen wat logisch is, maar dit is in deze tijden van verbod op wegwerp plastiek nog niet opgenoemd.
zaterdag 22 december 2018 - 05:13
Roeli

Roeli

Gaan we hier nu weer over zeuren. Als je zuinig bent op je spullen valt er weinig weg te gooien en het milieu te verontreinigen.
Als je het mij vraagt vind ik die ballonnen die om de haverklap worden opgelaten veel vervuilender.
En straks al het vuurwerk.
zaterdag 22 december 2018 - 07:22
Dunya

Dunya

Inderdaad Roeli. Spullen netjes opbergen en die gaan jarenlang mee.
zaterdag 22 december 2018 - 08:49
WiPe

WiPe

Erg interessant, maatr ook meer arbeidsintensief. En dus duurder, maar dat willen we niet.
Ik dacht eerst dat er terug gesnoeid werd op levende takken, waarvan de zijtakken reïteratieve groei zouden vormen vanuit de bestaande takken. Maar het zijn blijkbaar slapende ogen en adventiefknoppen die uitlopen. Dat kan met Abies nordmanniana. Die heb ik dta al wel aans eerder zien doen. Bij Picea abies heb ik dat nog nooit zien gebeuren.
zaterdag 22 december 2018 - 09:47
Patrikc

Patrikc

Permacultuur van kerstbomen

Het plaatsen van een kerstboom heeft inderdaad een bepaalde ecologische impact Leerling, maar ik denk dat het peanuts is vergeleken met andere zaken in onze samenleving waar weinigen zich vragen bij stellen.
Roeli heeft daar alvast een goed punt.
zaterdag 22 december 2018 - 11:36
Carib

Carib

Van de website van MilieuCentraal:
"De klimaat-impact van een echte of kunstkerstboom (productie, transport en wegdoen) is bijvoorbeeld ongeveer gelijk aan 25 kilometer autorijden. Je kunt dus beter een boom dicht bij huis kopen dan 10 kilometer op en neer rijden om een huurkerstboom of tweedehands kunstboom op te halen. En versier je je hele huis en tuin met kerstverlichting waar nog gloeilampjes inzitten, en laat je die ook nog eens dag en nacht branden? Dan heeft jouw kerstverlichting meer invloed op het klimaat dan je kerstboom. Met led-lampjes valt dat wel mee: die zijn zo zuinig dat de klimaatimpact lager is dan die van de kerstboom."


zaterdag 22 december 2018 - 12:33
jdcoster

Jdcoster

Inderdaad peanuts.
Mensen zouden zich altijd vragen moeten stellen bij alles wat ze doen, eten, kopen, weg gooien... . Maar dat is zooo vermoeiend en je moet er tegenwoordig ook zoooveeel voor weten.
Zo moet je bijvoorbeeld weten dat je uit de kerstboom die je bij het groenafval op het containerpark achter laat, best toch de glitterslingertjes verwijdert. Die composteren immers niet en de plastieken pot al evenmin.
Dat men geen karton meer kan maken van de doos in de papiercontainer waar er nog drie beschimmelde pizzapunten bleven in zitten en ook niet van de lintjes van de verpakkingen rond de dozen van de cadootjes straks.
Twee kleine voorbeeldjes van de moeilijkheidsgraad van de beslissingen die de mensen dagelijks tientallen keren moeten nemen. Of... zijn ze toch niet zo moeilijk? En waarom stel ik dan voortdurend zulke zaken vast? Is het domheid, slechte wil of gemakzucht?
Bewust leven is de boodschap.

zaterdag 22 december 2018 - 12:45
Carib

Carib

Inderdaad. Afval scheiden blijkt voor veel mensen lastig. Op mijn werk staan afvalbakken met vakken voor plastic, restafval, gft, papier en bekertjes (composteerbaar) etc.
Met grote regelmaat zijn alle vakjes gevuld met gemengd afval. Zucht.
Nou is correct afvalscheiden ook niet altijd gemakkelijk, zoals de zakjes voor stokbrood van papier met plastic vensters. En de pizzadozen mogen hier volgens de regels niet bij het papier, als er vetvlekken in het karton zitten...
zaterdag 22 december 2018 - 15:32
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Oei.
Het was niet mijn bedoeling een polemiek over afval te ontketenen.

Hoogstens had ik de stille hoop dat, als dit inderdaad zo eenvoudig is als het klinkt, het misschien ook telers hier op ideeën kon brengen.

En misschien Is dit ook een idee voor mensen die hun kerstboom in de tuin uitplanten, maar na een aantal jaar vastellen dat die te groot is geworden? Ze zouden hem dan voor kerst hoog genoeg kunnen afzagen en zelf weer voor nieuw exemplaren kunnen zorgen, al helemaal als op een stronk meerdere nieuwe 'bomen' kunnen groeien. Ook zij hoeven de boom dan niet te rooien.

Met 'milieuvriendelijker' ging het in de eerste plaats om de manier van telen. Omdat de bomen niet worden uitgedaan (ook de wortels niet na het rooien), wordt de omgeving waarin die bomen geteelt worden minder verstoord, zodat dieren en planten die in die 'velden' leven, meer overlevingskansen hebben.

@WiPe
Je schrijft dat deze manier arbeidsintensiever is. Waarom denk je dat?
Die artikels beweren nl. net dat die kerstbomen goedkoper kunnen worden aangeboden, omdat het hele productieproces goedkoper zou zijn. Je moet immers geen wortels uitdoen, en bespaart behoorlijk op meststoffen en bestrijdingsmiddelen.
zondag 23 december 2018 - 00:07
WiPe

WiPe

Het lijkt er op dat machinaal oogsten moeilijker wordt aangezien de bomen niet op rechte rijen staan. Bovendien kun je in dergelijke besatnden veel lastiger met grote machines door de percelen rijden. Voor d ebodem is dat alvast beter.
Anderzijds moeten de stronken na het kappen niet verwijderd worden. En hoeft er ook niet herplant te worden.
Het is dus inderdaad wat voorbarig om te stellen dat het arbeidsintensiever is. Om daar met zekerheid op te kunnen antwoorden moet dat hele productieproces grondig vergeleken worden. Maar het lijkt me alvast stukken duurzamer.
zondag 23 december 2018 - 09:35
Patrikc

Patrikc

Ik heb de artikels eens gelezen. Op het bedrijfje waarvan sprake groeien de kerstbomen op ruwe rotsachtige hellingen, de kerstbomen worden manueel geoogst en met mankracht van het perceel weggedragen. Het is eerder een hobby/bijverdienste. Wellicht is het perceel voor niets anders ‘geschikt’. Maar het is wel sympathiek.
Op gunstiger gelegen percelen is het waarschijnlijk geen economisch bedrijfsmodel.

Bedankt om het ter sprake te brengen Leerling. Als ik plantgoed van Abies balsamea vind dan zal ik er een aantal planten, gewoon uit nieuwsgierigheid.
zondag 23 december 2018 - 10:00
babsieNancy

BabsieNancy

Mijn nep kerstboom is al 11 jaar oud en als hij te kaal wordt dan koop ik mij wat meer kerstspullen of ruil ik met de kinderen en als dat niet lukt,Gaat mijn boom naar de krinloopwinkel
zondag 23 december 2018 - 17:03
Roeli

Roeli

De mijne is , in ieder geval 15 jaar oud, vermoedelijk wel ouder. Ik ben eens gaan rekenen, maar ik kom er niet uit. Eigenlijk denk ik dat hij wel al 20 jaar oud is. En hij gaat nog wel heel wat jaren mee.
Het lichtsnoer met 16 kaarsjes is van kort na de oorlog, door mijn vader gekocht. Was toen net nieuw. Veel veiliger. Hoefde er niet meer een emmer met water naast te staan.
Wel inmiddels de helft van de kaarsjes vernieuwd. Gelukkig nog een paar op reserve, want die zijn nu niet meer te koop. Geen ledlampen dus, want die bestonden toen nog niet.
Maar verder wel moderne ledlampjes overal.
maandag 24 december 2018 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon