menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geel blad azalea

Ga naar meest recente reactie

Chrisvn

Tekst aangepast

Chrisvn

Beste tuinliefhebbers,

deze zomer heb ik een dertigtal azalea's (sneeuwwitje) geplant als lage tuinafscheiding. Nu is - denk ik - door de extreem droge zomer het blad in het najaar sterk geel geworden en inmiddels voor een deel eraf gevallen.

Kan iemand aan de hand van deze foto beoordelen of dit nog goed zal komen?

Deze foto is overigens vroeger in de herfst genomen, toen het blad er nog aan zat. Inmiddels zijn sommige exemplaren voor de helft kaal.

Bedankt alvast!
Gr
Christian

Struiken & Bomen

zondag 9 december 2018 - 13:40
klaas25

Tekst aangepast

Klaas25

Vlgns mij gaan ze in de winterstand,ze verliezen in de winter altijd wel blad.Tenminste als het een Azalia Mollis is
zondag 9 december 2018 - 15:40
Patrikc

Patrikc

Azalea japonica Sneeuwwitje is normaal bladhoudend.

Pas geplant, en na de extreme zomer die we gehad hebben, is het niet onbegrijpelijk dat één en ander abnormaal verloopt.

De lente afwachten zou ik zeggen.

Ik weet natuurlijk niet of je bodem geschikt is voor Azalea.
zondag 9 december 2018 - 17:32
Tuinprins

Tuinprins

Japanse azalea's staan bekend als bladhoudend maar verliezen in de herfst en winter wel wat blad. Bij de ene cultivar wat meer dan bij de andere. 'Sneeuwwitje' is volgens mij geen 'officiële' cultivar maar een verzonnen naam voor al een bestaande witte Japanse azalea bijv. 'Pleasant White' of 'Mary Helen'. Van 'Pleasant White' ken ik dat geel worden van het blad ook maar zeker niet zo extreem als op bovenstaande foto.

Net als patrickc hierboven denk ik dat het met het weer van afgelopen zomer te maken zou kunnen hebben. Indien je de planten heel veel water hebt gegeven dan zou het ook een phytophtora aantasting kunnen zijn (hier is weinig aan te doen). Afwachten en kijken of de planten in het voorjaar weer gaan uitlopen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 10 december 2018 - 07:20
Chrisvn

Chrisvn

Bedankt voor de uitgebreide reacties.

Ja ik was sowieso van plan om het even af te wachten tot het voorjaar. Zoveel azalea's steek je niet graag voorbarig uit de grond.

Mijn moeder heeft exact dezelfde soort gekocht, pakweg anderhalve maand later afgelopen zomer (die die lichting heeft een groot deel van de droogte gemist). Eerst nergens last van - en toen exact hetzelfde probleem. Dat terwijl ze het vrijwel dagelijks heeft bijgehouden met spoeien.

Goed om te horen dat het nog geen verloren zaak is - hopelijk komt het allemaal weer goed volgend jaar.

Gr
Christian

maandag 10 december 2018 - 09:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon