menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Groenaanslag beukhaag

Ga naar meest recente reactie

Berghsmichel

Berghsmichel

Kan iemand mij zeggen of deze groene plekken en aanslag kwaad kunnen. Dit is een beukenhaag.

Struiken & Bomen

zondag 2 december 2018 - 15:12
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Het is korstmos en het kan geen kwaad.
zondag 2 december 2018 - 17:10
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Pleurococcus en korstmossen. Niets ergs mee gemoeid, vooral zo laten. Voor mij geeft het vooral karakter aan planten. Snap niet dat er mensen zijn die dit willen wegkrijgen.
maandag 3 december 2018 - 13:34
leerling

Leerling

Korstmossen doen het niet zo best als de lucht vervuild is. Hoe meer soorten korstmossen je ergens vindt, hoe groter de kans dat de lucht er in orde is.
Koesteren als statussymbool, zou ik zeggen.
En ook hiermee nog eens de bevestiging dat het geen kwaad kan voor je planten.
dinsdag 4 december 2018 - 01:13
Carib

Tekst aangepast

Carib

Volgens mij is die visie achterhaald:
Van een lichenwebsite geplukt:
"Korstmossen zijn uitstekende indicatoren voor luchtvervuiling. In de jaren 1950 werden deze organismen al op grote schaal ingezet om de effecten van zure regen op de natuur te meten. In die tijd gold: veel korstmossen = schone lucht. Halverwege de jaren 1990 zijn de effecten van zure regen (zwaveldioxide) merkbaar afgenomen. Vanaf die tijd wordt het aspect van de korstmossenbegroeiing op bomen vrijwel uitsluitend nog door ammoniak bepaald. De relatie veel korstmossen = schone lucht gaat echter niet meer op.

In de natuur- en milieueducatie wordt echter nog veel gebruikt gemaakt vanuit de oude gedachte dat korstmossen niet in de steden voorkomen, en dat leidt bij het uitvoeren van onderzoekjes dus tot onjuiste resultaten. Dit nieuwe lesmateriaal is onontbeerlijk, want de relatie tussen ammoniak en korstmossen is ook voor niet-deskundigen goed te zien. We moeten er op een andere manier naar kijken. Zo geldt nu bijvoorbeeld veel gele korstmossen = veel vervuiling, zolang je tenminste naar de juiste boomsoort kijkt. "

Overigens betekent deze nieuwe visie nog steeds niet dat de korstmossen gevaarlijk zijn voor je beukenhaag. Rustig laten zitten dus!
dinsdag 4 december 2018 - 16:18
leerling

Leerling

Weer wat bij geleerd.
Bedankt voor de rechtzetting, Carib.
dinsdag 4 december 2018 - 22:06
Carib

Carib

Graag gedaan, je doet je naam eer aan.
woensdag 5 december 2018 - 18:59
Berghsmichel

Berghsmichel

Iedereen bedankt voor de bijdragen. Weer een beetje gerust.
zaterdag 8 december 2018 - 10:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon