menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijvriendelijke haag

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Een vraagje. Wij zijn van plan om onze kippenren een heel stuk uit te breiden. Ik had het idee om langs de afsluiting een haag te planten, maar had deze graag zo bijvriendelijk en ecologisch mogelijk gehad. Welke hagen zouden hiervoor in aanmerking komen? En hoe ga je hiermee aan de slag? Op zich kan het geen kwaad dat de struiken wat wilder zouden worden, maar alle tips hierrond zijn zeker welkom!

Groetjes
Roeliee
zaterdag 1 december 2018 - 17:49
Roeliee

Roeliee

Oja, aangezien de haag langs een vrij smal druk gebruikt wandelpad komt, misschien hagen waar zo min mogelijk stekels aan hangen...
zaterdag 1 december 2018 - 17:50
Driez

Driez

Roeliee,
Misschien veldesdoorn overwegen? Geen doornen, zeer bijvriendelijk (wel pas snoeien na de bloei dan), kan tegen heel wat tegen en schermt ook mooi af.
D.
zaterdag 1 december 2018 - 19:41
WiPe

WiPe

Als het echt bij-vriendelijk en ecologisch moet zijn, dan plant je al wat je kan vinden van haagplanten door mekaar. Dus zowel beuk, haagbeuk, liguster, taxus, veldesdoorn een enkele meidoorn, gele kornoelje, els, eventueel een beetje hulst, veldiep of zomereik. Alles door mekaar. Hoe meer soorten daar in zitten, hoe groter de variatie aan organismen die daar hun gading kunnen vinden.

Let er wel op om soorten te kiezen die zich goed laten scheren, anders kun je daar nooit een smalle haag van maken.
zondag 2 december 2018 - 13:45
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Misschien dat je hier wat meer info kan uithalen. Vooral interessant is de weergave van de bloeiboog zodat je steeds kan kiezen voor een continue bloei in je haag
https://www.pcfruit.be/nl/system/files/attachments/2_hagen.pdf
maandag 3 december 2018 - 13:36
Roeliee

Roeliee

Dank je allen voor de tips. Dat van die bloeiboog is wel interessant vind ik, kan ik struiken uitkiezen die elkaar mooi opvolgen in bloei. Mooi!
Ik had nog een vraagje in verband met de aanplant. Ik lees verschillende dingen. Welke plantafstand zouden jullie adviseren? Sommigen zeggen 0,5m, anderen dan weer 1m. Nog anderen spreken van een dubbele rij te planten. Wat is het meest aan te raden?

Groetjes
Roeliee
maandag 3 december 2018 - 14:46
WiPe

WiPe

Hangt er van af wat je wil en hoe groot de planten zijn waarmee je begint.
Voor een smalle haag die strak geschoren wordt zet je ze wat dichter bij mekaar. Voor een brede haag die strak geschoren wordt zet er een dubbele rij. Voor een losse heg die af en toe een beetje bijgeschoren wordt, volstaat een plant per meter.
dinsdag 4 december 2018 - 18:48
Patrikc

Patrikc

Toch even nuanceren dat een strakke haag nooit bloeit en dus eigenlijk niet bijvriendelijk kan zijn.

Ik heb een gevarieerde houtkant geplant waar zo goed als jaarrond iets bloeit, het is een dubbele rij met plantafstand 1m. Ik heb er meer dan 10 jaar niet in gesnoeid en ik zou ze nu iets verder uit elkaar zetten. Deze winter ga ik de hoogste takken er uit halen. Best onderhoudsvriendelijk vind ik.
dinsdag 4 december 2018 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon