menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom voor kleine tuin met leemlaag

Ga naar meest recente reactie

goedraak

Goedraak

In onze wijk zit er een leemlaag in de bodem vanaf ongeveer 1 meter tot ten minste 3 meter (ben daar gestopt met graven). Gevolg, slechte afwatering. Daarom zoek ik voor onze kleine tuin een loofboom (tot 10 meter) die gedurende korte periodes tegen natte voeten kan. Grondsoort: leemhoudend zand. Er stonden 4 gele zuilbuiken (Fagus Sylvatica Dawyck Gold) maar daar zijn er ondertussen 2 van kapot. Ik vind zelf Luiquidambar wel mooi. Zou dat kunnen? En welke cultivar?
woensdag 14 november 2018 - 14:33
minouke

Minouke

Zelf heb ik ook leemgrond en vind dit wel een groot voordeel, meng er compost door om hem losser te maken.

Een site over bomen met een zoekfunctie (bodemtype/bodemvocht), kan je misschien helpen. https://bomenwijzer.be/zoeken
woensdag 14 november 2018 - 15:22
WiPe

WiPe

Als liquidambar wil planten, moet je goed opletten welke cv je kiest. Gumball is een bolvorm, die wordt niet meer dan eenmeter of drie. Een gewone Liquidambar wordt vlot 20 meter.
woensdag 14 november 2018 - 19:26
Tuinprins

Tuinprins

De beste cultivar van de amberboom is m.i. nog steeds 'Worplesdon'. Volgens mij wordt deze ook niet zo hoog als de gewone Liquidambar styraciflua. Zorg wel dat je een exemplaar koopt dat op eigen wortel staat en niet is geënt want anders bestaat de kans de boom "van de onderstam groeit" (de boom breekt af op het punt waar hij geënt is).

Andere bomen die goed tegen natte grond kunnen:

== Amelanchier lamarckii / krentenboom
== diverse berkensoorten o.a. Betula nigra (soms hoger dan 10 meter)
== diverse elzensoorten o.a. Alnus glutinosa 'Imperialis' en Alnus incana 'Pendula'
== diverse haagbeuk soorten o.a. Carpinus japonica en Carpinus caroliniana (meestal onder de 10 meter)
== kornoelje / Cornus controversa (meestal onder de 10 meter)
== Tupeloboom / Nyssa sylvatica (uiteindelijk hoger als 10 meter)
== diverse eiken soorten / Quercus (doorgaans hoger dan 10 meter)


Je kunt ook nog denken aan naald verliezende coniferen zoals:

== Metasequoia glyptostroboides / Chinese moerascipres, kies voor een minder snel groeiende cultivar zoals 'Matthaei Broom' of 'Waasland'
== Taxodium distichum / moerascipres, kies voor een soort die niet zo hoog wordt zoals bijv. 'Pévé Minaret'


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 november 2018 - 20:15
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

TP, dat is een heel goed lijstje.
Toch een paar opmerkingen:
Betula nigra gaat vlot boven de tien meter.
Van eiken zou ik Quercus pontica aanraden, die wordt niet hoger dan tien meter, maar dat is dan wel een vrij trage groeier;
Metasequoia glybtostroboides Waasland select verschilt niet echt sterk van de gewone Metasequoia. Die wordt breder dan de soort en bij de jonge twijgen krult de loshangende schors op, maar dat kenmerk is bij oudere bomen nauwleijks opvallend.
En Alnus incana 'Aurea' is ook een aanrader
woensdag 14 november 2018 - 23:04
sophora

Sophora

Goede lijsten maar ik heb niet zo goede ervaring met Alnus. Het zijn eerst en vooral geen lang levende bomen en zijn ook gevoelig voor het Elzenhaantje. Dus voor mij een minpunt.
Amelanchier ballerina wordt een heel mooie kleine boom al kan hij ook meerstammig zijn.
Nyssa sylvatica 'Red Rage' wordt niet hoger dan 10 meter
woensdag 14 november 2018 - 23:29
Tuinprins

Tuinprins

Elzenhaantje kan inderdaad een probleem zijn bij elzen. De laatste jaren zijn die hier (Midden Brabant, NL) massaal aanwezig en het elzenblad wordt flink aangevreten.

Je zou ook kunnen kiezen voor struiken die je laat uitgroeien tot meerstammige 'bomen'.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 november 2018 - 06:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon