menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurier novita

Ga naar meest recente reactie

ericgreen

Ericgreen

Goedendag,

Ik sta op het punt een haag te bestellen. De 1e keuze is een laurier novita. Het frisse groen sprak me aan en daarbij schijnt hij niet heel vatbaar voor ziekten te zijn en ook het feit dat hij snel groeit vind ik wenselijk. Uiteindelijk wil ik'm laten groeien naar 2,5 meter.

Maar ik lees eigenlijk wat onduidelijke maar vooral verschillende verhalen over zijn overlevingskansen bij strenge vorst. Weet iemand hier iets meer over te zeggen?

Tegen welke vorst temperaturen kan deze laurier ? Nu zal ongetwijfeld -5 geen probleem zijn. En ja, winters zijn steeds zachter maar je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat het ooit eens wel - 15 of kouder zal worden.

De heg moet mijn gehele tuin ontsluiten dus het zou jammer zijn als hij het begeeft bij een strengere winter.

Iemand die hier iets zinnigs over zeggen kan ? En wat zou het goede alternatief zijn?

zaterdag 13 oktober 2018 - 12:19
Roeli

Roeli

Volgens mij is laurierkers sterker.
zaterdag 13 oktober 2018 - 14:46
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Novita is een laurierkers, voluit Prunus laurocerasus 'Novita'.
Die bevriest alleen in erg strenge winters. Maar hoe sneller een haag groeit, hoe meer onderhoud ze vraagt.
zaterdag 13 oktober 2018 - 15:50
ericgreen

Ericgreen

ja ik begrijp dat als de heg sneller groeit er ook meer moet worden gesnoeid. Dat is voor mij niet zo'n probleem.

Maar ja, als ik de tuin met de heg wil ontsluiten doe ik er dan verstandig aan om te kiezen voor de laurierkers Novita of kan beter een andere kiezen als ik niet wil dat bij een strengere winter de heg begeeft?
zondag 14 oktober 2018 - 10:11
Patrikc

Patrikc

ik begrijp dat als de heg sneller groeit er ook meer moet worden gesnoeid. Dat is voor mij niet zo'n probleem.


Plant maar Taxus, want ik garandeer je dat je er niet zo blijft over denken
zondag 14 oktober 2018 - 12:34
ericgreen

Ericgreen

Hoe weet je dat nu zeker ? Kennen we elkaar persoonlijk dan ?

Maar serieus, ik wil hoe dan ook een laurierhaag omdat het domweg mooier is in mijn ogen. Dus vraag ik om wat advies of iemand mij vertellen kan bij welke lage temperaturen een laurier novita wel en niet meer overleefd. Dan kan ik op basis daarvan de novita wel of niet bestellen. Ik heb als alternatief de caucasus in gedachten. Maar mijn voordeur zou nog steeds de novita zijn.
dinsdag 16 oktober 2018 - 12:45
Patrikc

Patrikc

Alle cultivars van Prunus laurocerasus zijn probleemloos winterhard.

Als je het goed doet, dan gaat een haag levenslang mee. Het scheelt als je één of drie keer per jaar de haag moet scheren, zeker na tientallen jaren.
dinsdag 16 oktober 2018 - 13:45
ericgreen

Ericgreen

Okay dus volgens jou kan ik met gerust hart een novita kopen. Ik lees hier namelijk wat verschillende verhalen over. bij sommige tuinier sites staat dat hij minder tegen forst kan dan andere laurieren. Maar wat dat nu betekend in de praktijk krijg ik maar nergen duidelijk.
dinsdag 16 oktober 2018 - 17:17
Tuinprins

Tuinprins

Prunus laurocerasus / kerslaurier (en dus wat anders dan laurier wat das is het keukenkruid) heeft alleen te lijden bij zeer strenge vorst. Je moet dan denken aan temperaturen beneden de -15 graden. De enige keer dat ik bij Prunus laurocerasus vorstschade heb gezien was na -18 in februari 2012. Het betrof hier de cultivar 'Caucasica' die als zeer winterhard te boek staat.


Net als Patrikc denk ik dat je spijt gaat krijgen van het aanplanten van Prunus laurocerasus 'Novita' (of andere cultivar) als haag. Komt m.i. veel te massief over en als de haag enkele jaren oud is kun je blijven knippen. Verder: de cultivar 'Novita' mag dan als gezond bekend staan maar wie zegt dat dat in de toekomst zo blijft? Andere Prunus laurocerasus cultivars hebben de laatste jaren regelmatig last van Xanthomonas en Pseudomonas en het kan zeer goed zijn dat ook 'Novita' voor de bijl gaat.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 oktober 2018 - 20:10
ericgreen

Ericgreen

Bedankt voor de inhoudelijke reactie. De haag komt aan de binnenkant van een schutting die nu om de tuin staat. Grote voordeel van de laurier (ik gebruik voor het gemak de korte aanduiding, ik weet dat het geen laurier is die bekend is van het keukenkruid) is dat het snel groeit. En ik wil die schutting lieftst zo snel mogelijk uit zicht hebben en binnen een niet al te lange tijd (enkele jaren) op hoogte van 2,5 meter (=aan hoogte van mijn schuur). Verder is de laurier betaalbaar en het blad is mooi en ja dus wintervast.

wat moet ik me trouwens voorstellen bij de winterschade door forst ? is plant dan gewoon echt dood ?
dinsdag 16 oktober 2018 - 23:13
Tuinprins

Tuinprins

Vorstschade bij kerslaurier: beschadiging van het blad (bruin worden) en invriezen van jonge takken.

Probleem met snel groeiende planten is dat zij niet stoppen met snel groeien als zij de gewenste hoogte hebben ...


Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 oktober 2018 - 07:25
WiPe

WiPe

in 1979 zijn alle Prunus laurocerasus tot tegen de grond afgevroren. Dat is, voor zover ik mij herinner, de laatste keer geweest dat die zo hard is ingevroren. Het kan dus, maar het is eerder uitzonderlijk.
donderdag 18 oktober 2018 - 12:09
ericgreen

Ericgreen

Oh okay dus ik kan dus het volgende voor mij zelf samenvatten.

Ik kan gerust die Prunus laurocerasus novita als heg aanschaffen. Ook al staat bij de omschrijving op sommige tuinders sites dat hij minder tegen vorst kan. Als er vorst schade is dan kunnen bladeren bruin worden. En enkel bij echt extreme vorst zoals in '79 zal de plant de geest geven.

Of kan het toch zijn dat de novita eerder de geest geeft omdat hij ten opzichte van andere prunus laurocerasussen gewoon zwakker is als het gaat om vorstbestendigheid ?

Ik zie het niet als een probleem om regelmatig te moeten blijven snoeien. 20 tot 30 cm per jaar is wat mij betreft goed te overzien. Dit is natuurlijk persoonlijk. Ik heb een redelijke tuin maar het is geen kasteeltuin
donderdag 18 oktober 2018 - 17:42
Patrikc

Patrikc

2 keer nuanceren:

In een extreem koude winter die uitzonderlijk voorkomt zal een deel of zelfs een groot deel of zelfs alles bovengronds afsterven, maar de plant zal wel terug uitlopen vanuit de grond.

20-30 cm snoeien, ja, maar dat wel minstens 2 keer per jaar als je een mooie haag wil.
donderdag 18 oktober 2018 - 19:22
Carib

Carib

Het lijkt me best een klus om zo'n haag echt mooi te snoeien, omdat het niet met een elektrische heggeschaar kan. Want dan worden de grote bladeren doorgesneden en dat is echt heel lelijk. Dus ofwel met de snoeischaar per takje snoeien ofwel met een heggeschaar maar dan met een snoeischaar nalopen om doorgeknipte bladeren weg te knippen. En dat met zo'n snelgroeiende haag.
donderdag 18 oktober 2018 - 19:41
ericgreen

Ericgreen

Tot 30 cm per jaar plus twee keer snoeien. Dat is prima te doen. Desnoods even een avond geen Netflix kijken. Of te wel, het is maar hoe je het aanpakt. Een tuin in het algemeen vergt nu eenmaal een beetje onderhoud zo nu en dan. Zelfs als je je tuin vol plempt met steen (vreselijk dat mensen dat doen)

Ik denk dat ik uiteindelijk dan toch gewoon de novita koop. Die extreme winters zal wel wat meevallen.
donderdag 18 oktober 2018 - 21:48
Carib

Carib

Ik heb een tuin van 7000 m2 en we hebben o.a. een paar honderd meter haag. Dus ik denk dat ik wel weet hoeveel tijd tuinieren kost. En daarom zou ik nooit een laurierhaag nemen. Ooit gehad en nooit meer. Er zijn zoveel makkelijkere en mooiere hagen. En in een kleine tuin zou ik er helemaal niet aan beginnen.
vrijdag 19 oktober 2018 - 23:55
WiPe

WiPe

Het probleem met en laurierhaag is niet het reguliere onderhoud, maar het feit dat die haag, hoe je ook probeert, heel snel heel breed wordt.
Wanneer je die dan probeert te versmallen, ben je flink bezig. Dat is echt een hels karwei, en daar valt niet aan te ontsnappen.
zaterdag 20 oktober 2018 - 07:20
ericgreen

Ericgreen

Mijn tuin is eerder rond de 80 vierkante meter. Ik heb een soort bak gemaakt waar de haag ingeplant moet worden. Ik heb met de verder inrichting rekening gehouden met een haagbreedte van zo'n 60 a 70 centimeter. Hij komt tegen de binnenkant van de schutting aan te staan die nog van de oude bewoner is. Mij wens is eigenlijk ook wel een beetje dat de haag niet te smal wordt.

Even een opsomming hoe ik bij de laurier ben uitgekomen:
- snel op hoogte, hij moet uiteindelijk op ongeveer gelijke hoogte als mijn schuur komen.
- winterhard en groen
- bladerdichtheid ivm privacy.
- het bladgroen aan de buitenzijde zal zich herstellen als ik over jaren de schutting zou verwijderen
En waarom de Novita: vooral omdat hij minder vatbaar is voor ziekte.

Ik heb nog niets besteld. Denk wel dat ik binnenkort een besluit wil nemen. Maar ik sta open voor suggesties voor alternatieven.


zaterdag 20 oktober 2018 - 10:24
Patrikc

Patrikc

Hoe hoog moet de haag worden ?
zaterdag 20 oktober 2018 - 11:58
ericgreen

Ericgreen

ongeveer 2,5 meter
zaterdag 20 oktober 2018 - 12:30
WiPe

WiPe

Wat bedoel je met die bak die je gemaakt hebt? Hoe ziet die er uit?
zaterdag 20 oktober 2018 - 18:54
ericgreen

Ericgreen

Nou ja bak, zo ben ik het gaan noemen maar het is feitelijk een strook van zo'n 40 a 50 centimeter om de tuin, uiteraard aan de binnenkant van de schutting, die ik met een border heb af gekaderd. Hierin plant ik dus de haag.
zondag 21 oktober 2018 - 11:51
Carib

Carib

Als je toch al een schutting hebt, hoeft de haag toch niet zo snel te groeien? Taxus en beuk kun je veel smaller houden dan een laurierhaag. Taxus kan zich ook herstellen op kale delen. 2.50 meter hoog is overigens in Nederland niet zonder meer toegestaan als haag. Heb je er ook over nagedacht hoe je de achterkant in de toekomst gaat snoeien als je de schutting weghaalt? Heb je daarvoor loopruimte gepland? Niet iedere buurman zal het op prijs stellen als je door zijn tuin gaat wandelen daarvoor.
zondag 21 oktober 2018 - 12:37
ericgreen

Ericgreen

Ik verwacht dat de schutting over een jaar of tien echt af is. Zo best is ie niet meer naar mijn idee. Ik heb een hoek huis, dus slechts buren aan één kant, als zij ooit vinden dat de heg lager moet zijn dan is dat prima, dan snoei ik het het wel bij naar 2 meter.

De rest van de haag zal geen probleem zijn. Er is makkelijk langs te lopen en anderen zullen er geen last van hebben. Taxussen schijnen nogal eens last te hebben van ziekten. Daarnaast heb ik juist liever dat de haag snel de lucht in gaat want dat staat aan de binnenkant van de tuin veel mooier dan zo'n lelijke saaie schutting.
maandag 22 oktober 2018 - 21:31
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Taxussen schijnen nogal eens last te hebben van ziekten


Wie vertelt nu zo’n onzin...

Taxus lijkt me perfect in jouw situatie.
maandag 22 oktober 2018 - 21:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon