menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilindes snoeien

Ga naar meest recente reactie

Sebas

Sebas

Wij zijn recentelijk verhuisd en in onze nieuwe tuin staan 4 leilindes, ideaal tegen inkijk in de zomer! Maar ze zijn toe aan een snoeibeurt. Er komen namelijk erg veel takken de tuin in. Wij zijn voornemens om te snoeien in oktober als de meeste blaadjes zijn verdwenen. Snoeiervaring hebben wij niet met deze bomen. Daarom een vraag voor de experts: is het mogelijk om de takken tot de helft terug te snoeien? Met andere woorden: een tak op de helft doorknippen? Of dienen we echt gehele takken weg te snoeien? Wij willen bij voorkeur de takken inkorten en niet geheel weghalen om in de zomer inkijk te voorkomen. Graag advies, want wij zijn erg blij met de bomen en willen het snoeien wel graag op de juiste manier doen.

Struiken & Bomen

vrijdag 21 september 2018 - 09:41
Patrikc

Patrikc

Je kan die in de zomer gerust een beetje in model snoeien, door stukken van de éénjarige groei weg te nemen.

De wintersnoei moet wat drastischer.
vrijdag 21 september 2018 - 09:48
Sebas

Sebas

@Patrikc, bedankt voor de reactie. Bedoel je dat met de snoeibeurt in oktober de gehele takken weggeknipt moeten worden? Ik ben bang dat ik dan weinig boom overhoud. Vooral in de hoogte zal dit zichtbaar zijn aangezien hier takken van een paar meter omhoog gaan. Vandaar ook mijn vraag of ik deze takken tot op de helft kan afknippen. Ik wil namelijk wel een beetje van de hoogte in stand houden. Ik hoop dat deze foto de situatie wat duidelijker maakt.

Struiken & Bomen

vrijdag 21 september 2018 - 10:42
WiPe

WiPe

Je kan die in oktober halverwege insnoeien en in het voorjaar helemaal inkorten. Wat je ook kan doen is die als een haag beheren, ic scheren. Dan hou je zomer en winter een scherm tegen inkijk. Nadeel is echter dat je daar niet zo makkelijk aankan. Ofwel heb je dan een stelling nodig, of een aangepaste haagschaar, waarmee je daar van op de grond aan kan.
vrijdag 21 september 2018 - 11:01
Sebas

Sebas

@WiPe, bedankt voor de reactie. Simpel gezegd kan ik dus alle takken op de helft afknippen? Ook de wat dikkere takken? En dit is niet schadelijk voor de tak?
Half afknippen zou zeker mijn voorkeur hebben omdat ik bij geheel wegknippen van alle takken alleen de knoest overhoud en dan wordt het wel heel kaal.
vrijdag 21 september 2018 - 11:39
WiPe

WiPe

Zo lang als je alleen die dunne takken gaat snoeien, kan dat. Als je met de wat dikkere takken inkorten bedoelt dat je de gesteltakken wil inkorten, dan is dat niet wat ik bedoel. De gesteltakken zijn de dikkere takken waar alle jonge takken op ingeplant zijn.
vrijdag 21 september 2018 - 17:45
Sebas

Sebas

@WiPe, ik bedoel inderdaad de jongere takken. Niet de dikke vertakkingen van de stam (de echt dikke takken). Maar omdat er lange tijd niet gesnoeid is zijn de jonge dunnere takken ook al vrij dik (soms wel 2 cm doorsnee) en lang (paar meter de hoogte in). Maar dit zijn wel echt takken die uit de gesteltak komen. De gesteltakken zelf daar zal ik niet aankomen. Bedankt voor het advies!
vrijdag 21 september 2018 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon