menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 4

Citroenboom uit pit

Ga naar meest recente reactie

JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Eind juni 2017 heb ik uit een pit een citroenstruik laten ontkiemen. Dat heeft een dag of zes geduurd en ik had op die periode een flinke wortel van een tweetal cm. Begin juli 2017 in gewone grond geplant in een bloempot maar dat bleek geen goed idee. Bladeren begonnen bruin te worden omdat de gewone grond het vocht te lang vasthield, wortelrot. Dan maar een hele grote bloempot gekocht (42cm hoog en 47 diameter). Onderaan een zestal gaten geboord. Onderaan de bloempot hydrokorrels gelegd, twee kleine zakjes van Aveve. Daarop speciale potgrond van DCM voor citrus- en mediterrane bomen. We zijn iets meer dan een jaar verder en de struik is nu 61 cm hoog en heeft onderaan vijf zijscheuten. Vandaag de allereerste keer wat vloeibare mest gegeven (7-3-6). Er staan een boel doornen op. Nu is het wachten of er ooit een citroen aan gaat groeien. Wat ik geleerd heb: de potgrond moet bijna poederdroog zijn alvorens water te geven. Die plant kan heel goed tegen droogte maar heel slecht tegen te veel water. De stam onderaan is ongeveer 1cm in diameter. Als je over de bladeren wrijft geven ze een heerlijke citroengeur af. Ik geef het maar mee voor geïnteresseerden. Nog dit: je ziet ook nog een tweede kleine boompje staan. Beide komen uit 1 en dezelfde pit. Tijdens de groei merkte ik op zeker ogenblik dat er zich ook een tweede plant had gevormd. Alleen groeit deze veel minder hard.

Struiken & Bomen

vrijdag 21 september 2018 - 00:31
LT

LT

Vakwerk geleverd
vrijdag 21 september 2018 - 08:41
Patrikc

Patrikc

Super

Laat het een goede tip zijn voor iedereen: gebruik een voldoende grote pot en goede grond, en je kan hier komen pronken met je planten in plaats van hulp vragen bij problemen
vrijdag 21 september 2018 - 09:19
zuurtje

Zuurtje

Ik zou de nieuwe plantjes verwijderen, als je voor een boom gaat. De hoofdtak is dan voldoende.
Ineke

vrijdag 21 september 2018 - 11:26
Cacao

Cacao

Mooi aangepast!
vrijdag 26 oktober 2018 - 23:48
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Update: Valt op dat die plant in de winterperiode meer of beter groeit dan de rest van het jaar. De laatste paar weken zijn er bovenaan twee nieuwe scheuten na elkaar beginnen groeien. De plant meet nu 73 CM en is anderhalf jaar oud. Ondertussen ook wat filmpjes op YouTube bekeken. Daaruit blijkt dat deze boompjes wel citroenen dragen maar het kan 3 tot 5 jaar duren.
vrijdag 4 januari 2019 - 11:52
zuurtje

Zuurtje

Leuk vooruit zicht toch?
Ineke
vrijdag 4 januari 2019 - 18:33
Folium

Folium

Een gezonde volgroeide plant verkrijgen uit een gerecupereerd zaadje is zo belonend, dat heb je hier goed voor elkaar
Zelf ben ik tot nog toe met succes bezig 2 avocadoplantjes aan het opkweken vanuit de gerecupereerde pitten.
Ze staan nu al een aantal maanden op water te kiemen, stevige plantjes van circa 15 cm en inmiddels al een goed ontwikkeld wortelstelsel.
De truuk zou er uit bestaan om vooral de plantjes niet te vroeg uit te planten, van zodra de plant voeding vraagt (opkrullen blad) zou het moment van uitplanten gekomen zijn. Vooralsnog stellen ze het uitstekend op water alleen en dagelijks benevelen met regenwater.
Hopelijk heb jij uiteindelijk citroenen van eigen kweek !
woensdag 9 januari 2019 - 21:01
JackDaniels

JackDaniels

Al had ik nog maar 1 citroen, dan is dit voor mij een geslaagde missie.
donderdag 10 januari 2019 - 09:33
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Nou moe, dat schiet lekker op. Vandaag gemeten en een 82cm staat er nu op de teller. 9cm ongeveer erbij op 17 dagen tijd. Met wat geluk haal ik 1 meter tegen dat de winter voorbij is. Het valt ook op dat de plant nu vaker en meer water nodig heeft. Ik geef enkel water bij als ik zie dat de bovenste blaadjes wat slap beginnen hangen.
maandag 21 januari 2019 - 10:47
JackDaniels

JackDaniels

91cm en nieuwe scheuten in het verschiet
dinsdag 19 februari 2019 - 18:41
Cacao

Tekst aangepast

Cacao

Ik vrees dat ik mijnes moet opgeven
woensdag 20 februari 2019 - 14:34
JackDaniels

JackDaniels

Hoera, de kaap van 1 meter is bereikt. Een paar dagen geleden stond de teller nog op 93cm
vrijdag 1 maart 2019 - 11:12
JackDaniels

JackDaniels

Ding blijft gaan met constant nieuwe scheuten. Nu is is 1,06 meter
zondag 17 maart 2019 - 17:29
JackDaniels

JackDaniels

1,22m en nieuwe scheuten in aantocht
dinsdag 2 april 2019 - 18:53
Folium

Folium

Dag Jack, congrats - hier lijkt het er op dat één van mijn avocadoplantjes de geest aan het geven is, alle blaadjes zijn afgevallen ....
De andere doet het wel goed.
Leuk om het goede nieuws van je citrusplant te horen .
dinsdag 2 april 2019 - 19:01
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Vandaag de beslissing genomen om de citroenplant op te binden zoals een tomaten plant. Bamboestok aan de zijkant in de pot en met binddraad de plant vastgemaakt. Nu ja, vastmaken is het niet echt maar de plant begon over te bellen wegens haar lengte en de dunne stengel bovenaan. Met een stukje binddraad is de plant min of meer recht van boven en kan ze niet meer overhellen. Er is ondertussen weer een tweetal centimeter bijgekomen.
donderdag 4 april 2019 - 10:25
JackDaniels

JackDaniels

1,36 meter en nieuwe scheuten. Niet normaal. Het is wachten op de eerste citroen.
vrijdag 19 april 2019 - 21:38
KarinD

KarinD

Wauw, wat gaat dat snel!
Heb je hem binnen of buiten staan? Als hij in het begin niet te veel water mag, is buiten niet echt een optie likt mij?
zaterdag 20 april 2019 - 10:42
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Nu staat hij sinds een paar dagen weer buiten. Bij koud weer (zeker bij vriestemperaturen) of bij veel wind gaat de plant binnen. Gelukkig staat hij binnen achter een raam dat uitgeeft op het zuiden. Als het buiten dus vriest en de zon schijnt, dan krijgt die plant toch nog de volle laag zonneschijn. Nu moet ik hem vaker water geven omdat de plant ondertussen erg groot is geworden met hele grote bladeren aan. Betekent dat die automatisch meer water nodig heeft.
maandag 22 april 2019 - 08:05
JackDaniels

JackDaniels

Nieuwe foto ter vergelijking met de eerste die van september 2018 dateert.

Struiken & Bomen

woensdag 24 april 2019 - 09:30
JackDaniels

JackDaniels

1,46 meter
vrijdag 26 april 2019 - 09:59
EJM

EJM

En wat ga je doen als hij te hoog word voor binnen?
In de winter kan hij niet buiten blijven staan, want dan vriest hij kapot.
zaterdag 27 april 2019 - 19:06
JackDaniels

JackDaniels

Daar heb ik ook al bij stil gestaan, dat wordt een probleem. Nog een centimeter of twintig en hij raakt de bovenkant van het deurgat. Daar nog een extra dertig centimeter bij en hij raakt het plafond. Misschien de top afknippen?
maandag 29 april 2019 - 09:24
LT

LT

Circa 50 cm boven de potgrond afknippen. Krijg je een mooiere volle struik.
maandag 29 april 2019 - 09:27
JackDaniels

JackDaniels

Kreng blijft groeien. Ruim 1,72 meter nu. Nog vijf centimeter te gaan en hij raakt het plafond.
dinsdag 4 juni 2019 - 23:23
LT

LT

Circa 50 cm boven de potgrond afknippen. Krijg je een mooiere volle struik.
dinsdag 4 juni 2019 - 23:34
JackDaniels

JackDaniels

Had ik wel gelezen maar ik zit wat met de schrik dat mijn plant dan het loodje legt.
woensdag 5 juni 2019 - 09:02
LT

LT

Op deze manier kun je er ook een kroonboompje van vormen...

Struiken & Bomen

woensdag 5 juni 2019 - 09:40
Folium

Folium

Dag Jack, Mooi resultaat, het is enkel nog uitkijken naar citroenen.
Wanneer denk je dat die er voor het eerst aankomen ?
zaterdag 8 juni 2019 - 15:46
JackDaniels

JackDaniels

Het is helemaal niet zeker of er ooit citroenen aan zullen groeien. Voorbeelden legio.
zondag 9 juni 2019 - 09:17
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Nu begint die struik zijscheuten te ontwikkelen. Maar wat mij ook opvalt: bladluizen. En vergeleken met bladluizen op een of andere plant, zijn dit joekels van bladluizen. Ze vestigen zich op de stam. Ongeveer 3mm lang, bolvormige rug en platte buik, ovaal.
Trouwens nog een opmerking richting LT en dan vooral richting foto van de citroenboom hierboven. Op die foto zie je GEEN citroenboom opgekweekt uit een pit, dit is een foto van een citroenboom die geënt werd op een stam. Een wereld van verschil met mijn plant.
donderdag 27 juni 2019 - 10:37
zuurtje

Zuurtje

Schildluizen? Fotootje maar
Ineke
donderdag 27 juni 2019 - 14:42
JackDaniels
zaterdag 29 juni 2019 - 09:25
JackDaniels
zaterdag 29 juni 2019 - 09:27
Folium

Folium

Idd schildluizen.
dinsdag 2 juli 2019 - 06:07
gied

Gied

Ik heb die krengen ook op de plant, veel met de hand afhalen, ze plakken vast aan de stam, takjes en bladeren. Ik heb een goed natuurlijk bestrijdingsmiddel wat helpt ze in toom te houden. Dat is Neem olie emulsie met paar druppeltjes afwas middel . 250 ccwater, 2 theelepels neem oile en 3-4 druppels afwas middel. Goed blijven schudden ook tijdens gebruik.
Meeste dikke schildluizen heb ik met toiletpapiertjes of wattenstaafjes er af geplukt.

Jouw Citroen boompje, zou ik kortwieken. Meer zijtakken en kleiner houden.

Mijn boompjes 5 citroen, en 2 sinas uit pitten gekweekt, de oudste nu al ruim 7 jaar.
Of er ooit bloesem aankomt en vruchten gaat dragen, is maar de vraag, maar het
zou zoals ik gelezen heb wel 15 jaren kunnen duren.
zondag 4 augustus 2019 - 18:24
JackDaniels

JackDaniels

Bedankt voor de tip. Al veel luizen met de hand verwijderd, soms een doorn mee, pijnlijke zaak. Onderaan al veel bladeren kwijt. Is moeilijk om de hoeveelheid water te doseren. Het moet voldoende zijn opdat de bovenste bladeren water krijgen maar mag niet te veel zijn om wortelrot te vermijden. Ik heb de indruk dat de plant gestopt is met groeien in de hoogte (uit zichzelf) en er lijken meer zijtakken (van zijtakken) bij te komen.
maandag 5 augustus 2019 - 16:27
gied

Gied

allemaal geen punt als je de hoogte binnen hebt in een serre bijvoorbeeld waar veel licht is. In de winter zouden ze binnen moeten. Ik heb ze voor het eerst in de koude kas gelaten afgelopen winter.
Nu was de winter wel vrij zacht, maar toch onder de 6 graden was het wel geworden en ze hebben goed overleeft.
Ik probeer ze klein te houden, soort mini boompje van ca 150 cm. Eerlijk gezegd heb ik zelf niet meer
naar schildluis gezocht laatste tijd.
dinsdag 6 augustus 2019 - 16:14
JackDaniels

JackDaniels

Plant zou eigenlijk eens buiten moeten. Die staat ondertussen al maanden en maanden binnen aan het raam. Het is een vrij groot raam dat op het zuiden uitgeeft, dus de plant heeft in elk geval genoeg (uren) zonneschijn per dag. Maar gezien het feit dat het niet zeker is of die plant ooit vruchten gaat dragen (wat eigenlijk de bedoeling was van die eigen kweek) denk ik er ondertussen serieus over na om een echte citroenboom aan te schaffen, eentje die dus wel eetbare vruchten produceert. Een citroenplant uit een pit blijft echt wel een gok: komen er vruchten aan? Zo ja, na hoeveel jaar? Gaat de smaak dezelfde zijn als die van de "moeder"citroen? Heel waarschijnlijk niet maar er zijn toch gevallen bekend waarbij dat dat wél het geval is. Het is een leuk projectje maar het eindresultaat (oogsten van citroenen) blijft koffiedik kijken.
woensdag 7 augustus 2019 - 09:07
henkboer12

Henkboer12

Leuk, deze conversatie.
Vorig jaar, eind mei 2019,, heb ik citroenpitten in potjes gedaan. Gewoon in grond uit de tuin, ietwat arm, met een beetje paardenmest. 8 pitten werden boompje. Twee weggegeven aan kleindochters.
De groei is heel verschillend. Eentje Is nu ruim 20 cm, de anderen tussen de 7 en 10 cm. Die van ruim 20 cm had tot een maand geleden kleine blaadjes. Na het voeden met Pokon zijn er in een maand tijd 4 bladeren bijgekomen die 20 keer zo groot zijn als de eersten.

Half april dit jaar (2020) weer wat pitten geprobeerd, 8 schoten wortel en zijn nu tussen de 3 en 5 cm.

Mijn vriendin heeft een citroenboompje met vruchten gekocht. Een mooi exemplaar, plm 70 cm hoog, stevig, met een mooie kroon en zijtakken. Zo zou ik de mijne ook graag hebben.

Maar hoe ga ik deze vorm krijgen? Eerst wachten tot ie tussen de 70 en 100 cm is?
Van een hobbyist heb ik wat tips gekregen die goed werken. O.a. tips die hier ook voorbijgekomen zijn. Niet teveel water, laat het boompje af en toe maar lijden, gebruik geen as (ik experimenteer me suf altijd), niet teveel paardenmest, zet ‘m zoveel mogelijk buiten.
Hierbij een foto van de grote kwekeling.

Struiken & Bomen

zaterdag 6 juni 2020 - 10:16
henkboer12

Henkboer12

Hier een paar andere van dezelfde datum (mei 2019).
Het verschil met de grote is duidelijk.

Struiken & Bomen

zaterdag 6 juni 2020 - 10:19
henkboer12

Henkboer12

En hier een paar van april dit jaar (2020).

Struiken & Bomen

zaterdag 6 juni 2020 - 10:22
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

De zelf gekweekte plant uit een pit is ondertussen geschiedenis, die ligt al geruime tijd in de GFT bak. Een paar maanden geleden een echte citroenboom gekocht op de markt voor 25 euro. Er hing zelfs een rijpe citroen op. Op dit moment hangen er een twintigtal citroenen aan. Staat in grote pot, als het begint te vriezen rijd ik de plant binnen in huis. De pot staat namelijk op zo een plank met wieltjes onder.
zondag 7 juni 2020 - 10:53
henkboer12

Henkboer12

25 euro is een koopje. Mijn vriendin betaalde € 40.
Jammer van je experiment. Ik geef nog niet op. Wat ik lees is dat het tussen de 5 en 10 jaar (met een uitschieter naar 15) duurt voor er vruchten aan komen.
Mijn experimenten zijn dan hoogstwaarschijnlijk voor het nageslacht.
maandag 8 juni 2020 - 12:37
JackDaniels

JackDaniels

Nochtans is 25 euro de normale prijs. Heb hem in Dendermonde op de markt gekocht maar in Brussel op de markt is dat dezelfde prijs. Verder is het helemaal niet zeker dat een zelfgekweekte citroenboom ooit vruchten gaat dragen. Nog nergens heb ik daar bewijs voor gezien. En als hij al vruchten zou dragen, dan is de kans heel reëel dat de smaak compleet verschillend is van de citroen waar je de pit hebt uit gehaald. Dat komt omdat in die pit zowel mannelijke als vrouwelijke genen zitten.
dinsdag 9 juni 2020 - 09:07
Mariettes

Mariettes

Mijn plant is ook al erg groot. Ik vraag me af wat ik moet als hij tegen 'tplafond zit.

Struiken & Bomen

vrijdag 12 juni 2020 - 22:37
JackDaniels

JackDaniels

Wat denk je zelf?
zaterdag 13 juni 2020 - 12:16
gied

Gied

Er was een die melde dat zijn citrus boom al 20 jaren oud was, en nog nooit gebloeid
heeft. Het zit blijkbaar in de genen van de pit. En die blijken complex te zijn, zo heb ik
gelezen. Kan best dat van de 50 pitten 2 of zelfs één de goede mix heeft om te bloeien.
Misschien is er een echte kenner die hier meer van weet. Geluk hebben dus.
De 7 boompjes die ik heb zijn 7 en 8 jaren oud. Hebben koude kas in winter die zacht
was, goed doorstaan. Hebben nu last van witte vlieg eitjes en larven, had al behandeling
met Neem olie en druppels dreft mix gedaan, werkt zo te zien enigszins. Moet wel
1 maal per week herhaald worden, bladeren onderkant en bovenkant goed inspuiten.
Oplossing 250 ml flacon, theelepel Neem olie, 3 a 4 druppels Dreft. Probeer eerst een
aantal balderen, en wacht wat gebeurd ( met effect op plant zelf ) desnoods oplossing
zwakker of sterker.
Als je met zekerheid bloei en vruchten wilt, een op stam ge-ente versie kopen.

groet, Guido
maandag 15 juni 2020 - 19:04
Mariettes

Mariettes

Van mij hoeven er niet perse vruchten aan te komen. Denk dat ik hem naar beneden ga geleiden via een stok als hij te groot wordt. Vind het alleen al mooi dat je zelf iets kunt laten groeien vanuit een pit. Net als de avocado
dinsdag 16 juni 2020 - 09:33
henkboer12

Henkboer12

Hier ook Mariettes. Een boompje uit een pit, genieten vind ik dat. Het is mooi als er vruchten aan komen, al is het maar aan eentje. Zo niet, pech en wel mooie boompjes waarmee geëxperimenteerd kan worden. Eentje laten groeien en leiden, een ander op 1 meter toppen (kijken of er zijtakken komen), weer een ander erg kort houden om te zien of de stam en takken dikker worden, noem maar wat. Elke gek zijn gebrek en dit is van de vele van mij.
Giet: wil je een paar foto’s plaatsen? Ben benieuwd hoe je boompjes eruit zien.
dinsdag 16 juni 2020 - 10:43
gied

Tekst aangepast

Gied

Snapshots vandaag. Vorig jaar gesnoeid, top eruit. Ca 110cm hoog. Om klein te houden in 18 lter pot, ook later de wortels doen. Soort van bonsai dingetje. Ik heb 2 Sinas en 5 Citroen
boomkes

Struiken & Bomen

woensdag 17 juni 2020 - 18:32
gied

Gied

5 staan buiten in open lucht.

Struiken & Bomen

woensdag 17 juni 2020 - 18:33
gied

Gied

Nog een dan

Struiken & Bomen

woensdag 17 juni 2020 - 18:35
gied

Tekst aangepast

Gied

Die van buiten staan wat zwak op hun pootje, hebben nog geen wind ervaren sinds
7-8 jaren. Waren allen in de koude kas. Voorheen 3 jaren binnen in huis.
Sommige bladeren kleuren geel, omstandigheden, insect schade, en hoge zon sterkte
geeft dat resultaat. Stikstof tekorten in deze acht ik weinig. Ik voed ze met Plagron
algagrow. Er is een professioneel voedings product wat je 30 euro liter kost, heb een
100ml flacon gehad, maar naja niet noemenswaardige verbeteringen.
Ik gebruik Plagron, aarde opwaarderen met Guana, vloeibare mest algagrow. Ik wil bij
enkelen in het najaar de wortelkluit gaan knotten.
Eens zien wat de plant doet. De rest snoei ik weer een beetje bij. Voeding krijgen ze 1
maal op 2 weken. Waken voor aanval witte vlieg. Honingdauw is funest voor deze citrus
bomen. Blad gaat snel vergelen en dan afsterven door dat plakkerige goedje.
regelmatig eerst met hand zo veel mogelijk afvegen ( witte vlieg larven en eitjes ), en ik
heb Neem olie mix met paar
druppels Dreft in spuitflacon, ze helemaal onder spuiten. Remt de plaag in ieder geval.
woensdag 17 juni 2020 - 18:51
gied

Gied

bericht van JackDaniel vrijdag 21 september 2018

U schrijft een dag of 6 kiemen van de pitten. Dat is wel heel vlug. Normaal een aantal
weken. 6 weken was het in mijn geval toen.
woensdag 17 juni 2020 - 18:54
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Op warme plek in het donker gelegd en in een vochtig stuk keukenpapier.
woensdag 16 december 2020 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon