menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan een afgetopte Wisteria evenveel hoogte bereiken als een niet afgetopte variant?

Ga naar meest recente reactie

arjanvande19

Arjanvande19

Ik heb een Wisteria Sinensis 'Prolific' gekocht. Het doel wat ik er mee heb is om deze allereerst zo hoog mogelijk te worden (+- 6m) langs de muur, en dan pas naar de zijkanten te gaan.

Nu heeft de online verkoper de plant afgetopt voor het versturen. Bij navraag is dit om meer uitloop te bewerkstelligen.

Nu is meer uitloop niet mijn doel, maar allereerst een zo hoog mogelijke plant.

Nu is mijn vraag: Heeft dit een negatief effect op de hoogte die bereikt kan worden, of de tijd waarbinnen die hoogte bereikt wordt?

Ik heb nu nog de kans om de plant weg te halen, en een nieuwe te bestellen waarbij ik specifiek kan verzoeken niet de hoofdstam af te toppen.
dinsdag 18 september 2018 - 11:34
Patrikc

Patrikc

Maak je maar geen zorgen, hij zal al vlug te hoog worden.

In de kwekerij of in het tuincentrum worden die planten ook wel getopt om het geheel van planten dat bij elkaar staat een beetje overzichtelijk te houden, en verpakking/transport zal er ook wel iets mee te maken hebben, maar nogmaals het kan geen kwaad.



dinsdag 18 september 2018 - 11:58
arjanvande19

Arjanvande19

Dat is mooi om te horen. Heeft u/iemand nog tips om de plant zo hoog mogelijk te laten worden?
De meeste snoeitips voor Wisteria zijn gericht op zo veel mogelijk bloei, niet op zo hoog mogelijk, vandaar.
woensdag 19 september 2018 - 16:59
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wisteria groeit doorgaans zo snel dat die eerder problemen zal hebben om in bloei te geraken dan om lengte te maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die niet wilde groeien. Snoeitips zijn daarom gericht op het inhouden van de groei ipv het stimuleren van de groei.
Maak je dus geen zorgen, die groeit binnen de kortste keren harder dan je zou willen.
donderdag 20 september 2018 - 13:57
arjanvande19

Arjanvande19

Haha ok da’s duidelijk dan. Ik ga dan gewoon snoeien en 1 of 2 takken over houden die lekker de hoogte in kunnen. Bedankt.
vrijdag 21 september 2018 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon