menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Mvdberg

Mvdberg

Ik heb even een vraag mbt mijn platanen.
Vorige week 3 platanen geplant volgens de adviezen van de boomkwekerij.
Volgens mij genoeg water gegeven maar alle drie de bomen zijn inmiddels bijna kaal of hebben bruin blad.
Volgens de kwekerij heb ik toch te weinig water gegeven.
Maar dat lijkt me bijna stug.
De kwekerij waar ik hem gekocht hebt zegt dat ze volgend jaar of misschien nu nog even gaan bloeien als ik ze maar water blijf geven.
Wat denken jullie?
Zie toegevoegde foto

Mvg,Maarten

Struiken & Bomen

dinsdag 11 september 2018 - 20:27
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Na de hete en droge zomer die we gehad hebben, en ondanks de recente neerslag, kan de bodem in mijn tuin nog heel goed de vergelijking met een woestijn doorstaan.
Het verbaast me dan ook dat een boomkweker, in dergelijke omstandigheden, begin september, adviseert om 3 bomen te planten.

Ik veronderstel dat ze in een pot stonden, maar zelfs dan, tenzij je een geautomatiseerd systeem hebt, kan je in de huidige omstandigheden nooit genoeg gieten, alles wat je giet wordt al vlug opgezogen door de uitgedroogde bodem rondom. Het resultaat ken je.

Je had twee maanden of langer moeten wachten om die bomen te planten...

Je hebt volgens mij 2 opties:
1. Blijven gieten en hopen dat ze het toch nog halen, maar dan is het nog af te wachten met welke schade, het zijn precies leibomen, het zou jammer zijn als een deel van de takken afsterft.
2. In het juiste plantseizoen direct nieuwe planten. Afhankelijk van je overtuigingskracht op eigen kosten of op kosten van je boomkweker.

Veel succes

woensdag 12 september 2018 - 12:27
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik heb het sterke vermoeden dat het geen potgekweekte maar potgedrukte bomen waren. Potgedrukt wil zeggen dat de bomen in de volle grond zijn gekweekt maar voor de verkoop in een pot worden gezet. Als die platanen afgelopen winter of voorjaar in een pot zijn gezet kan het zeer wel zijn dat de kluit onvoldoende hersteld is van de verplanting. Op de meeste kwekerijen krijgen bomen in pot in de zomer dagelijks water of zijn aangesloten op druppelbevloeiing. In een particuliere tuin is de situatie totaal anders en bomen met een matige kluit kunnen dan gebukt gaan onder stress.

Hoe zagen de kluiten van de bomen eruit?

Overigens ben ik het met Patrikc eens: beter had je enkele maanden gewacht totdat het blad van de bomen is. Planten van bomen levert dan minder risico op omdat ze dan weinig water verdampen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 12 september 2018 - 19:39
Mvdberg

Mvdberg

Goedemorgen,dank voor jullie reactie.
De bomen zaten inderdaad in grote plastic bakken.
Ik heb de boom zover ik weet niet te diep staan.

Ik ga het gesprek wel aan met de boomkweker!

Dank!
donderdag 13 september 2018 - 11:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon