menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leylandcypres te redden?

Ga naar meest recente reactie

nicolascha14

Nicolascha14

Hallo,

Wij hebben dit voorjaar nieuwe leylandcypressen geplant. Enkele kregen bruine vlekken dus we hebben ze veel water gegeven. Tijdens de warme zomer zijn we twee weken op vakantie geweest. Bij het terugkomen waren 4 van de 10 helemaal bruin. Zie foto. Zijn deze nog te redden? En zoja, hoe pak ik dit best aan? Zo niet, wat doe ik dan best? Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

Struiken & Bomen

zaterdag 8 september 2018 - 16:29
Ken M

Ken M

Zo te zien uit de fotos zijn deze dood en kunnen niet meer gered worden.
Volgens mij heeft het niets te maken met de droogte maar eerder wortelrot door een schimmel.

Ken
zaterdag 8 september 2018 - 17:10
WiPe

WiPe

Niks aan te doen; die zijn helemaal dood. Waarschijnlijk door de droogte
zaterdag 8 september 2018 - 18:17
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Ik denk ook droogte je zit daar ook met grote bomen er naast. Wat maakt dat het nog droger is dan een vrijstaande haag. Maar wees gerust je bent niet alleen dit jaar. Zelfs bij oudere taxus hagen heb ik uitval gezien. En die plant is toch zo een beetje de bekendste als haagplant voor droge gronden.
zaterdag 8 september 2018 - 19:25
Ken M

Ken M

Vind dit toch extreem voor een droogte van 2 weken. Je zou verwachten dat een paar takken zouden sterven maar toch niet de hele boom. Bij extreeme droogte zou de cypress toch eerst zijn naalden moeten verliezen?
Waarom hebben de andere er geen last van gehad? Misschien is er iets fout gegaan tijdens de aanplanting? Droogte kan een van de oorzaken zijn maar denk niet dat het de hoofdoorzaak is geweest. Bij het verwijderen zou je eens de wortels moeten inspecteren, misschien word er wijzer van? Al bij al veel leven zit er niet meer in

Ken
zaterdag 8 september 2018 - 19:59
Patrikc

Patrikc

vind dit toch extreem voor een droogte van 2 weken


Euh Ken, jij hebt de zomer misschien op een andere planeet doorgebracht ?

Na vier maanden heet weer zonder neerslag vind ik het niet extreem dat enkele pas geplante coniferen er het loodje bij neer leggen.
zaterdag 8 september 2018 - 21:14
pplakke

Pplakke

Ik denk in Asturias Spanje als zijn adres klopt.
zaterdag 8 september 2018 - 22:15
Patrikc

Patrikc

Daar regent het meer dan hier

Wij hebben dit voorjaar nieuwe leylandcypressen geplant


In het najaar is beter.
zaterdag 8 september 2018 - 22:25
Ken M

Ken M

Neen Patrikc niet op een andere planeet gewoon een paar kilometer zuidelijker.
En inderdaad hier regent het veel meer en stijgt de temperatuur zelden boven de 25graden in de zomer, nooit problemen met droogte dus.
Ja ik heb gehoord van de droogte in Belgie maar gaan 2 weken zorgen voor het afsterven?
Ik vermoed dat Nicolascha14 voldoende bewatert heeft sind de aanplanting, daarmee mijn mening dat de oorzaak van 2 weken droogte extreem is. Het kan ook zijn dat ik volledig mis ben natuurlijk, heb het zelf niet meegemaakt.

Ik lees ook in verschillende artikels dat een eerste symptoom van droogte bij de Leylandcypres het verliezen van zijn naalden is, en ik zie geen naalden op de grond.

Ik leun meer naar het idee dat die enkele bomen slecht aangeplant zijn geweest(dat verschillende gevolgen met zich meebrengt), daarom ook de reden dat ze het niet allemaal vertonen.
Planten in het najaar is een beter optie ja.

Ken
zaterdag 8 september 2018 - 23:06
WiPe

WiPe

Waarom de ene dood gaat en de andere niet? Net iets meer wortels kwijt bij het rooien? In minder groede omstandigheden bewaard? Tijden het transport meer uitgedroogd? Wat dieper geplant? Het zijn allemaal mogelijkheden.
zaterdag 8 september 2018 - 23:27
nicolascha14

Nicolascha14

Dank jullie wel voor de reacties! Maar de algemene conclusie is dus wel dat ze eruit moeten en we nieuwe moeten planten? Best nog dit najaar?

We hebben deze door een hovenier laten plaatsen, want ze zijn erg groot. Kan ik ze vervangen door kleinere exemplaren die ik zelf kan planten? En die tot de lengte van de andere laten groeien die ik bijsnoei? Of zouden de overlevende exemplaren het gat in het midden kunnen opvullen zonder dat ik andere hoef te plaatsen?
zondag 9 september 2018 - 09:34
pplakke

Pplakke

Soms is er een plantgarantie als een hovenier plant .En dan vervangt hij kapotte exemplaren tot een bepaalde tijd. Maar als je dit niet hebt uitdoen en vervangen door kleintjes kost op zich niet zo veel.
zondag 9 september 2018 - 11:12
Tuinprins

Tuinprins

Als de tuinbezitter tijdens droogte de planten geen water geeft dan hoeft een hovenier de planten niet te vervangen.

Ik snap dat je privacy wil maar bedenk dat de Leylandcipres zeer snel groeit en voorlopig ook niet stopt met groeien. De hoogste exemplaren die in de jaren 70 zijn geplant zijn nu tussen de 30 en 40 meter hoog. In het Verenigd Koninkrijk zijn er talloze burenruzies en rechtszaken geweest omdat de Leylandii's alle zon uit de tuin wegnamen en er weinig meer in de buurt wilde groeien (het ging dan vooral om verwaarloosde hagen waarvan de individuele planten 10-15 meter hoog waren geworden). Dus bezint eer ge begint ... Misschien is het een voorteken dat er een paar het loodje hebben gelegd


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 september 2018 - 11:54
nicolascha14

Nicolascha14

Dan zet ik er inderdaad zelf een paar kleintjes.

Tuinprins, zon is hier geen probleem. Ze staan achteraan onze tuin en die van de buurman aan de overkant, naast een boom van twintig meter hoog.

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik mee verder!
maandag 10 september 2018 - 09:12
Henk-Willem

Henk-Willem

Ben het volledig met Tuinprins eens. Bezint eer ge begint. Ook ik zit met een uitgroeiende Leylandii haag uit de jaren 70 en uiteindelijk is het nauwelijks te voorkomen dat de bomen uitgroeien tot ware woudreuzen. De tuinschrijver Romke van der der Kaa zei al eens (vrije citaten): dat ze alleen geschikt zijn als "windkering rondom een voetbalveld", dat de boom lijkt voort te komen uit een "uit de hand gelopen wetenschappelijk experiment" en "de eigenaar er uiteindelijk vertwijfeld met bijl en motorzaag omheen loopt".
Alleen dus geschikt voor een - ieder jaar - heel strak geschoren haag of een hele grote tuin.
maandag 10 september 2018 - 18:39
pplakke

Pplakke

Ze worden inderdaad groot als je ze laat doen. En kan zeker mooi zijn in een grote tuin. Maar denk dat het toch eerder als gesnoeide haag bedoelt is. Want om groot te worden staan ze wel heel dicht op elkaar.


foto van een ongesnoeid exemplaar

maandag 10 september 2018 - 22:36
nicolascha14

Nicolascha14

Ja, het is uiteraard bedoeld als gesnoeide haag.
dinsdag 11 september 2018 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon