menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag verplanten of nieuwe aankopen?

Ga naar meest recente reactie

Heidi Mich.

Heidi Mich.

Wij hebben achter onze tuin een weide die we graag zouden willen afschermen dmv een haag. Om de kosten wat te drukken overwegen we om een reeds bestaande haag (Die we van iemand krijgen) over te planten. Het gaat hier om een coniferenhaag van 10 jaar oud. Nu vraag ik me af, is dit wel mogelijk met een 10 jaar oude haag? Zullen de wortels nog voldoende herstellen?

Indien we niet voor overplanten zouden kiezen, welke haag zouden jullie ons aanraden?
We zouden opteren voor een haag die zijn bladeren niet verliest in de winter.
Wij dachten aan laurier, coniferen, ... Andere suggesties zijn ook steeds welkom.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Heidi

Struiken & Bomen

maandag 27 augustus 2018 - 12:20
PeterBo

PeterBo

Portugese Laurier is een groenblijvende mooie plant die uitermate geschikt is voor een stijlvolle haag.
Het overplanten van een 10 jaar oude coniferenhaag lijkt me niet te doen.
Veel succes.
maandag 27 augustus 2018 - 12:29
Japanse tuin project

Tekst aangepast

Japanse tuin project

Hier zou ik niet aan beginnen. De kost van het gepast verwijderen van deze haag + bedenkelijke kans op slagen.

Lijkt me eerder een handig excuus van diegene waar je de haag mag gaan uitdoen om er zelf niet aan moeten te beginnen.
maandag 27 augustus 2018 - 13:26
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Een beukenhaag verliest ook zijn blad niet in de winter, al ziet het blad wel bruin in de winter.
Een beukenhaag behoudt zijn schermfunctie in de winter en vormt wat mij betreft een perfecte overgang tussen een tuin en een weide, veel mooier dan laurier of coniferen, en bovendien kom je met één keer scheren per jaar toe, bij laurier en coniferen niet.

Iets minder planten per lopende meter dan wat de verkoper aanraadt, drukt de kosten ook. Met een bestaande haag verplanten doe je jezelf geen plezier.
maandag 27 augustus 2018 - 14:58
pplakke

Pplakke

Als het goedkoop moet ga ergens eikels opscheppen het ligt nu vol. En werk die onder op een aantal vierkante meter. Dan over een jaar of twee verplanten en je hebt gratis een haag.
maandag 27 augustus 2018 - 21:26
Ken M

Ken M

Conifeerhaag van 10 jaar oud verplanten zou ik zeker niet aan beginnen.
Je koopt best nieuwe planten of neemt stekken van die haag in de herfst of winter.
Coniferen zijn vrij makkelijk te stekken.
Als je voor laurier kiest zou ik persoonlijk voor de echte laurier gaan, laurus nobilis. Groeit wel trager als de anderen.
Of wat Patrikc zegt, beukenhaag vind ik ook veel mooier als coniferen en geeft je minder werk.
Wat je hier ook ziet zijn hagen van Photinia en Viburnum, mss een idee.

Ken
maandag 27 augustus 2018 - 22:53
leerling

Tekst aangepast

Leerling

In wat voor omgeving wil je die haag planten? (Zand/leem/klei..., vochtig/'normaal'/droog, zuurtegraad, aantal uur zon/dag)

Hoe hoog wil je dat die haag wordt?

Wil je een strakke haag of liever een losse? Doornen of liever niet?

Wil je ze ook interessant maken voor bijen of vogels?

Staan er dieren in die wei? (Een aantal haagplanten is dodelijk giftig voor vee.)
dinsdag 28 augustus 2018 - 00:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon