menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitgedroogde buxus

Ga naar meest recente reactie

verkruysse

Verkruysse

hallo, ik zit met een groot probleem mijn buxus boompjes en haagjes zijn helemaal bruin van de droogte zal dit nog goed komen?

Struiken & Bomen

donderdag 9 augustus 2018 - 14:00
verkruysse

Verkruysse

hier nog een foto

Struiken & Bomen

donderdag 9 augustus 2018 - 14:02
verkruysse

Verkruysse

nog een foto van de boompjes

Struiken & Bomen

donderdag 9 augustus 2018 - 14:03
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Een buxus kan heel wat hebben, maar denk dat de kegel naar de buxushemel is. Zit er nog leven in het hout? Zoja, is er volgens mij een grote kans dat hij zich nog zal herstellen mits voldoende water beschikbaar komt. Los daarvan: hier had je met de afgelopen warme/hete periode toch wat eerder op moeten anticiperen. Nu hol je een beetje achter de feiten aan.

Hier nog andere meningen? Alvast succes verder
donderdag 9 augustus 2018 - 14:59
Dunya

Dunya

Het kan goedkomen maar het zal wel een aantal jaren duren.
zondag 12 augustus 2018 - 08:18
Karina2

Karina2

Euh, al aan de buxusmot gedacht ?
Zo ziet de schade er mijns inziens toch wel uit. Wij hebben hier bij ons ook van de veeg. Onze buxussen (eentje van 25 jaar oud) zijn geheel of half naar de knoppen.
Je hoeft ze evenwel niet uit te doen, je kan ze ook heel kort wegsnoeien. Er groeien nieuwe blaadjes en dan kan je de plantjes beter behandelen met het bestrijdingsmiddel. Nadeel, je mooie in vorm gesnoeide planten moet je dan helaas terug opkweken.
Twee buxussen heb ik zo al teruggesnoeid. Maar dan moet je het wel van zeer nabij opvolgen.
Hopelijk zullen de vogels weldra ontdekken hoe lekker de rupsen van de buxusmot zijn, zodat we de bestrijdingsmiddelen niet meer zouden nodig hebben.
woensdag 15 augustus 2018 - 20:23
verkruysse

Verkruysse

Bedankt voor de goede raad zal eens proberen met kort te snoeien zal zien hoe het afloopt
vrijdag 17 augustus 2018 - 14:02
Karina2

Karina2

Ja, probeer alvast met één of twee plantjes en tracht de andere ondertussen met bestrijdingsmiddel te behandelen. Want het zou wel zonde zijn als je alle mooi in vorm gesnoeide haagjes allemaal ineens zou kortknippen.
zondag 19 augustus 2018 - 14:52
Roeli

Roeli

Dit lijkt mij toch meer verbranding dan het kaalvreten van de buxusmotrupsen
zondag 19 augustus 2018 - 16:28
Carib

Carib

Niet zozeer verbranding als wel pure verdroging. Bij verbranding zou het schadebeeld in de heggetjes gelijkmatiger zijn en bij buxusmot zou de schade ook evenwichtiger zijn. Er zou geen groene vlek achtergebleven zijn en er zou meer kale stengels en afgevreten blad zichtbaar zijn. Vooral de kegel is zichtbaar gewoon puur verdroogd.
zondag 19 augustus 2018 - 18:27
Karina2

Tekst aangepast

Karina2

Onze buxussen hebben van de buxusmot te lijden gehad en sommige zijn nu nog steeds half groen.
We hebben een paar keer een bestrijdingsmiddel gebruikt en zagen nadien toch nog rupsen kruipen. (Kwestieus bestrijdingsmiddel zou je slechts 2x per jaar mogen gebruiken.
En de blaadjes blijven allemaal verdord aan de buxus vasthangen ! Het is dus niet zo dat de blaadjes afvallen. De rupsen zuigen ze precies uit ipv ze op te eten.

Onze buxussen kregen ook elk jaar de voeding en kalk die ze nodig hadden ! Het begon enkele jaren geleden al, toen er van de buxusmot nog geen sprake was. Maar ze was het wellicht al wel, in opmars vanuit Duitsland. Ze veroveren stilaan heel Vlaanderen.
zondag 19 augustus 2018 - 23:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon