menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Larix of Japanse lork

Nrlg

Tekst aangepast

Nrlg

Help!

Een paar maanden geleden heb ik mijn tuin gedaan. Hier heb ik allerlei bijzondere boompjes geplant. Nu heb ik ook een larix staan, Maar die is aan het dood gaan. Heeft iemand enig idee wat ik hiertegen of hiermee kan doen?
Heb er foto's bijgevoegd zodat jullie kunnen zien wat de staat is van de boom op dit moment.

In iedergeval alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!!!

Struiken & Bomen

zaterdag 4 augustus 2018 - 21:00
Tuinprins

Tuinprins

Hoogst waarschijnlijk een of andere vorm van Phytophtora (vooral Phytophtora ramorum komt de laatste jaren regelmatig voor bij lariks). Phytophtora is een bodemschimmel die via de wortels de plant binnenkomt. De schimmel tast de wortels en de bastvaten aan waardoor de water toevoer ernstig verstoord wordt. Phytophtora staat bekend als een schimmel die toeslaat als de plant om wat voor reden verzwakt is of onder stress staat. Overmatig water geven bij hoge temperaturen leidt bij diverse plantensoorten tot het optreden van Phytophtora.

Tegen phytophtora is in de regel niets te doen. Bovenstaande plant kun je wegdoen. Verder: plant niet opnieuw een lariks op de plek van de aangetaste lariks. De phytophtora-schimmel blijft namelijk een x-aantal jaren in de grond zitten en kan zo opnieuw planten besmetten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 augustus 2018 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon