menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulsthaag?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

We wonen op droge zandgrond. Met deze droogte en hitte ziet onze tuin er niet meteen stralend uit.
Bovendien geven verschillende bronnen aan dat we ons best voorbereiden op natte winters en lange, droge, hete zommers.

https://www.tuinadvies.be/artikels/klimaatopwarming_is_je_tuin_er_klaar_voor? suggereert dat een liguster- of een hulsthaag grotere overlevingskansen hebben dan een haag van beuk of taxus.
Jammer wel, want laat beuk en taxus net de planten zijn die we hebben uitgekozen voor onze hagen.

De taxus ziet er nog redelijk uit, wat me verbaast, omdat die zo oppervlakkig wortelt. De beukenhagen zien er minder gezond uit.
Ik weet dat veel bomen en struiken nu in een soort van herfstmodus gaan, maar als die droogte nog even aanhoudt (en zo ziet het er naaruit), zal dat niet genoeg zijn.

'k Ben niet zo dol op liguster. 'k Vind de bloesems adembenemend stinken. Uit mijn grootvaders tuin meen ik me ook te herinneren dat een ligusterhaag verschillende snoeibeurten per jaar nodig heeft.

Er groeien hier een paar alleenstaande struiken hulst. Die vind ik best mooi en vogels weten die ook te waarderen. Aan de straatkant heeft een hulsthaag ongetwijfeld ook een afschermend effect.
Alleen lijkt hulst hier wel heel traag te groeien.

Dus ben ik op zoek naar advies: hoe begin je aan een hulsthaag en hoe maak je er een succes van?

En nee, ik ga niet meteen de andere hagen rooien. Maar er is zo'n 25m waar ik nog graag een haag zou willen en dat wordt dan meteen een experiment, voor het geval de andere hagen het toch niet zouden redden.
donderdag 26 juli 2018 - 23:40
Ken M

Ken M

Wij hebben 1 hulst die als boom gesnoeid wordt en een andere hulst die als struik gesnoeid wordt.
De boom wordt zelden gesnoeid maar de struik snoei ik elk jaar. Persoonlijk vind ik dat de ze redelijk snel groeien. Doordat de struik vaker gesnoeid wordt is deze veel compacter en groeit veel sneller dan de boom.
Dus voor een hulsthaag zou ik hetzelfde doen, vaak genoeg snoeien van kleins af aan zodat de plant goed compact wordt.
Het snoeien zelf vind ik geen pretje met die stekels, je hebt van de zware bouwhandschoenen nodig want gewone tuinhandschoenen helpen hier niet tegen. Ook het composteren van de bladeren duurt redelijk lang.
Zelf heb ik nog geen problemen tegengekomen ivm water tekorten, maar het klimaat is hier dan wel veel vochtiger als in Belgie natuurlijk.

De ligusterhaag bij de buren wordt hier 1 keer per jaar gesnoeid en ja de geur van de bloesems is (te) fel als je een hele haag vol hebt. Zelf zou ik dit nooit zetten als haag, het enige positieve eraan vind ik dat deze enorm veel bijen aantrekt.


Vorig jaar heb ik onze oude haag(naam vergeten) uitgedaan. Na lang nadenken belven we met 2 over, de Griselinia en de Elaeagnus, uiteindelijk hebben we gekozen voor de Elaeagnus.
Met als reden dat deze zeer sterke planten zijn en kunnen zowat elke grondsoort aan. Zou ook geen problemen mogen geven bij droogtes, groeit redelijk snel, geliefd bij vogels, aangenaam geurende bloesems en nog eetbaren bessen ook.
Het is nu de eerste zomer voor de plantjes en van de 35 planten vertoond er maar ééntje problemen( geelig blad en vertraagde groei). De rest is aardig wat gegroeid. Voorlopig ben ik er wel content van.
Misschien iets om te overwegen als deel van het experiment?

Ken
vrijdag 27 juli 2018 - 01:19
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Probleem met Elaeagnus is dat die gevoelig is voor verwelkingsziekte (met name op wat nattere gronden) en dat de Elaeagnusbladvlo tegenwoordig een echte plaag is (in de Lage Landen tenminste). De Elaeagnusbladvlo scheidt een plakkerige substantie af waar roetdauw op groeit. Zwarte bladeren zijn het gevolg.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 juli 2018 - 04:59
Ken M

Ken M

Goed om te weten, ik had nog niet gehoord van die bladvlo. Toch een oogje in het zeil houden in de toekomst.

Bedankt!

Ken
vrijdag 27 juli 2018 - 13:08
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Leerling, opdat je niet alles zou geloven wat op internet verschijnt, en omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden: foto’s van mijn Fagus, Taxus en Ilex haag, oordeel zelf... Alle foto’s vandaag genomen.
Fagus:

Struiken & Bomen

zondag 29 juli 2018 - 12:34
Patrikc

Patrikc

Taxus

Struiken & Bomen

zondag 29 juli 2018 - 12:34
Patrikc
zondag 29 juli 2018 - 12:34
leerling

Leerling

Bedankt voor de kritische noot, Patrikc.

Wat voor grond heb jij?

Hier is het droge zandgrond. En hier 3 foto's van onze planten.

De fagus is 3 jaar geleden aangeplant. Sommige plantjes zien er nog goed uit, andere zijn dood (takjes knappen af), andere zijn (hoop ik) in herfstmodus.

Struiken & Bomen

zondag 29 juli 2018 - 17:05
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zoals al geschreven, doet de taxus het nog goed, al zie ik hier en daar ook wel beginnende verkleuring.

Die haag is samengesteld uit plantjes die bij buren in de weg stonden. Ze is aan een snoeibeurt toe, maar ik heb schrik dat ik daar momenteel meer kwaad dan goed mee doe.

Struiken & Bomen

zondag 29 juli 2018 - 17:07
leerling

Tekst aangepast

Leerling

En dit is een van de hulstplanten. Die staan in het wilde deel van de tuin en zijn hier hoogst waarschijnlijk spontaan opgedoken. (Stonden hier al toen we het huis kochten.) Daar is (nog) niets aan te zien.

Struiken & Bomen

zondag 29 juli 2018 - 17:08
WiPe

WiPe

Hoe lang staat die beukenhaag daar al?
maandag 30 juli 2018 - 20:42
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Terechte opmerking Wipe, hierboven staat drie jaar, dus die haag had al veel voller moeten staan.

Nog even wat mijn dorre hulst betreft, van nature komt hulst voor in bossen, dus normaal niet in volle zon. Mijn stukje Ilex-haag staat wel in volle zon... Het is 15 jaar goed gegaan, maar deze zomer is te heet en te droog. Ik panikeer niet, het komt wel terug in orde..

Leerling, je zegt dat jouw hulst in het ‘wilde’ stuk van de tuin staat, wellicht met een beetje schaduw ?
maandag 30 juli 2018 - 21:13
leerling

Leerling

De beukenhaag staat er inderdaad 3 jaar, maar zoals al gezegd: droge zandgrond. Het helpt niet dat we op het hoogste punt van de straat wonen op een ondiep perceel met een stijle val van 2 meter achteraan.
Vorig jaar was het ook lang droog en heeft de haag ook afgezien.
't Gekke is dat het plantje dat nog groen ziet heel wat meer zon krijgt dan de andere.

De hulst waarvan ik de foto heb doorgestuurd heeft inderdaad een beetje schaduw van een jonge kerselaar uit de buurt. Maar andere hulstplanten hebben helemaal geen schaduw en vertonen ook nog geen verkleuringen.

Toch weer de vraag wat voor grond je hebt, Patrikc.

Alle hulst die hier staat, staat er al jaren. Zou het kunnen dat ze minder last hebben dan de jouwe, omdat hun wortelgestel droogte gewend is en ze zich daaraan hebben aangepast?

Het ziet er ook naar uit dat al die hulst, buiten de Ilex aquifolium 'Bacciflava', hier spontaan is gaan groeien. Haast zeker hulst uit zaad dus. 'k Heb wat rondgesnuffeld op Internet en heb de indruk dat ilex die verkocht wordt meestal gestekt wordt. Klopt dat? Zou dat een verschil kunnen maken?
maandag 30 juli 2018 - 23:20
WiPe

WiPe

Als die op droge zand staan, gaan die minder snel last hebben van zuurstofgebrek door te diep planten, dan op zwaardere gronden. Maar ik zou dan toch (nog maar eens) de plantdiepte controleren. Dat zou een standaardprocedure moeten zijn bij planten die de eerste jaren na aanplanten niet optimaal groeien.
Het is een goed idee om die planten een flinke laag mulch van goed verteerde compost te geven. Dat houdt het vocht beter vast en dat zal ook op langere termijn de bodem verbeteren waardoor die beuk veel beter zal groeien. Dat mag gewoon bovenop, onderwerken is nergens voor nodig.
maandag 30 juli 2018 - 23:38
Patrikc

Patrikc

Toch weer de vraag wat voor grond je hebt, Patrikc.


Droge kempische zandgrond.
maandag 30 juli 2018 - 23:44
leerling

Leerling

@WiPe
Waarom ga je ervan uit dat we ze te diep zouden geplant hebben?
Ik weet al heel lang dat je planten maar zo diep plant als ze oorspronkelijk stonden.

We hebben een geul gegraven die iets dieper was dan de langste wortels, om de bodem onderaan ook wat losser te maken. De grond hebben we dan vermengd met compost (zo'n 2m3 gekocht op het containerpark, omdat we zelf nog niet genoeg hadden)in een verhouding van 3 delen grond, 1 deel compost. Voor elke plant hebben we daar ook nog een schep bentoniet door gemengd. Elke plant is maar zo diep geplant als ze vroeger stond.
Na aanplant hebben we bemulcht met gazonmaaisel en met organisch kattenbakvulsel (minus de uitwerpselen).
Het eerste jaar hebben we de planten extra water gegeven. Vorig jaar tijdens de droogte ook. Dit jaar niet meer, omdat het water blijkbaar toch niet diep genoeg de grond in dringt om daar van nut te zijn.

dinsdag 31 juli 2018 - 13:07
pplakke

Pplakke

Ik begin sinds kort al droogte stress te zien aan sommige oude eiken in bos. Beuken bos is al gans verkleurd. De grond houd wel goed vocht vast is zandleem. De straatnaam naast het bos noemt beukheuvel en dit zegt alles. Op die plaats is het 15m boven zee niveau wat niet veel is. Maar het is genoeg om te zorgen dat grondwater te diep zit voor de bomen. En ze dus afhankelijk zijn van de regen wat in lager gelegen gebieden minder is. Wat het vooral erg maakt is dat dit het tweede jaar op rij is. Het lijkt wel of er tussen maart en november plots een droog seizoen is. Als de bomen dit jaar nog overleven maar dit weer keert steeds terug. Dan zijn alle bossen hier binnen een paar jaar dood vrees ik. En als een boom het al niet overleeft zullen veel struiken en hagen ook kapot gaan op dat soort plaatsen. Een plant die het bij mij goed doet is vlinderstruik al het inheemse ziet er verlept uit. Dus wie weet misschien vinden we hier over pakweg 10 jaar bossen met uitheemse droogte resistente bomen.
dinsdag 31 juli 2018 - 15:13
Roeli

Roeli

Mijn vlinderstruik is al een poos uit de pijp.
En mijn rozen denken dat het herfst is.
dinsdag 31 juli 2018 - 15:22
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Klinkt veel dramatischer dan het is. Ik heb begrepen dat er straks in het VTM nieuws een stukje zit over de gevolgen van droogte voor de bomen.
dinsdag 31 juli 2018 - 17:34
pplakke
woensdag 1 augustus 2018 - 05:01
Patrikc

Patrikc

Ben jij dat Wipe ?
woensdag 1 augustus 2018 - 08:16
WiPe

WiPe

@ Leerling, ik ga er niet van uit dat je die haag te diep geplant hebt. Maar als die drie jaar na aanplant niet goed groeit, is mijn standaardreactie om de plantdiepte te controleren. dan weet je ineens waar je aan toe bent.
Het enige dat je nu nog zou kunnen doen is mulch onder de haag, op schrale droge zand moet je niet te zuinig zijn met extra humus.
donderdag 2 augustus 2018 - 23:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon