menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine buxus

Ga naar meest recente reactie

MarcoK

MarcoK

Afgelopen voorjaar hebben wij een aantal buxusstruikjes van onze achtertuin naar de voortuin verplaatst. Hier hebben ze (tussen twee stukken bestrating) een stuk minder ruimte, maar we hopen ze met veel liefde en verzorging toch tevreden te houden.

Nu blijkt dat onze verzorging bij een aantal struikjes niet in goede aarde is gevallen. Sinds de verplaatsing worden ze namelijk bruiner en bruiner, de één meer dan de ander. De buxus die we een paar meter verder al hadden staan heeft nergens last van. Ze staan in buxusgrond, we hebben ze gedroogde mestkorrels gegeven en af en toe wat water als het erg droog is (max. eens per week).

Wat is er met onze buxus aan de hand? Is het de verplaatsing, de ruimte, de voeding of toch een ziekte? Wij zitten met ons handen in het haar, alle hulp en kennis is welkom!

Struiken & Bomen

donderdag 19 juli 2018 - 20:20
MarcoK

MarcoK

Met nog een foto die hopelijk duidelijker is

Struiken & Bomen

donderdag 19 juli 2018 - 20:33
Carib

Carib

Lijkt me vooral verdroging. Na verplanten van volwassen planten kun je echt niet volstaan met ' wat water' als het droog is en max eens per week. Zeker bij deze hitte en droogte.
donderdag 19 juli 2018 - 23:33
Dunya

Dunya

Misschien eens proberen met vloeiende buxus meststof die je moet mengen met water.
En kalk hebben ze ook nodig.
vrijdag 20 juli 2018 - 09:06
Carib

Carib

Ik zou ze nu niet gaan mesten totdat je nieuw blad ziet. Als dat er al aankomt....
vrijdag 20 juli 2018 - 13:20
Wannus

Wannus

Bij het verplanten het plantgat mengen met bodemverbeteraar te
verkrijgen in zakken of mengen met compost of eventueel potgrond .
En enkele dagen goed begieten aan de plant ( een halve emmer dagelijks)
Op die manier heb je een goede start , je kan ook eventueel een kuiltje
maken rond de plant in het begin zodat niet te veel water wegloopt .
Bij deze extreme warmte is het wel aan te raden om jonge planten
of verplantingen voldoende te begieten . Ik zou nu starten met dagelijks
goed te begieten en misschien zie je binnen een paar weken al beterschap . Succes



vrijdag 20 juli 2018 - 15:21
MarcoK

MarcoK

Ok dat is duidelijk. Ik ga hem nu voorlopig dagelijks water geven, hopelijk trekt het dan bij.

Na het verplanten hebben we hem inderdaad ook een aantal weken dagelijks water gegeven, ik ben daar mee gestopt omdat je veel leest dat ze beter tegen droogte kunnen dan tegen teveel water.

Eerst maar eens kijken hoe hij reageert. Bedankt voor jullie hulp!
vrijdag 20 juli 2018 - 20:15
Carib

Carib

Een goed gewortelde buxus verdraagt inderdaad redelijk goed droogte. Maar dat geldt niet voor een net verplante buxus die daardoor veel wortels verloren heeft.
zaterdag 21 juli 2018 - 11:58
Wannus

Wannus

Klopt wel hoor Carib .
Maar bij het verplanten van gelijk welke struik , knip ik wel een deel van de wortels weg , vooral de lange .
zaterdag 21 juli 2018 - 12:24
ivanwillem12

Ivanwillem12

Hallo, zelf ben ik een vurige aanhanger van buxus. Heb ook buxus verplaats en herplant in de zomer. Indien mogelijk het gat groter maken dan de te planten plant. Eerst heb ik potgrond genomen voor buxus die alle voeding heeft om de plant zijn vitaminen te geven.
Goed water geven de eerste 4-5 dagen. Niet te veel, want buxus staat niet graag met zijn voeten in het water. En na een maand of 2 regelmatig kalk geven omdat de potgrond al zijn vitaminen heeft afgegeven aan de plant. Zoals je ziet op de foto heeft hij wel voeding als water nodig. En vooral misschien de grond bedekken met boomschors om het vocht in de grond te houden zodat die niet uitdroogt met deze warmte. Bladvoeding van Edialux / of DCM houdt uw buxus in topvorm. Succes.
maandag 30 juli 2018 - 09:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon