menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groen scherm +/- 6-8 meter hoog

Ga naar meest recente reactie

Hunter

Tekst aangepast

Hunter

Besten,

Binnenkort starten ze met de bouw van een groot schoolgebouw in mijn achtertuin.
Jammer genoeg heeft dit een redelijke impact voor mijn zicht naar achter toe.
Het gebouw dat er komt staat op +/- 4,5m van de scheidingslijn en het hoogste deel van het gebouw staat op 11m en is 5.85m hoog. De gemeente heeft gelukkig begrip getoond en wil meewerken aan de creatie van een groen scherm.
Enig vereiste is dat de bomen na evaluatie door de groendienst makkelijk onderhouden kunnen worden.

_____________________________________

Gebouw 5m85
_____________________________________ 11 m

Gebouw 3m65
_____________________________________ 4.5 m

Bomen aan te planten (groen scherm) 2,0 m
_____________________________________ 0 m (Scheidingslijn)

gras
_____________________________________ 3.0 m

Bijgebouw (goot 2m45, nok 4.5)
_____________________________________ 7.0 m

Tuin


Voor ons zijn de volgende elementen belangrijk:
- Lange bladerdracht
- Onderhoudsvriendelijk (goed te snoeien?)
- liefst max 8 meter hoog en min 6 meter. 6meter om het gebouw te verstoppen en 8 meter om niet te veel schaduw te creëren in mijn tuin want ik heb ook zonnepanelen op bijgebouw die dan mogelijk efficiente verliezen.
- Liefst wortels die niet te horizontaal groeien mbt beschading gebouw op 2m afstand.
- Dichte kroon om gebouw te verstoppen
- Liefst hoogstam (anders zou lichtinval in schoool verder beperkt worden wat mogelijk negatief advies oplevert)

Ik heb reeds met een boomkweker gesproken die ook advies geeft aan de gemeente.
Zij raden nu de Pyrus Chanticleer aan of de Quercus Crimson Spire.

Die laatste vind ik niet heel geschikt omdat deze naar de spits toe smal oploopt en je er heel veel moet plaatsen om een dicht scherm te krijgen. Ook worden deze zeer hoog.

De pyrus lijkt eigenlijk heel geschikt maar ik heb schrik ivm de hoogte. Soms lees je maximaal 8m andere sites spreken over 12m gemiddeld en nog anderen over 12m max.

Wat vinden jullie van voorstel ? Indien OK op welke afstand zouden jullie die laten plaatsen ? Of raden jullie iets anders aan dat ik de gemeente kan voorstellen ? Merci alvast voor alle hulp en advies.

Groeten

zondag 8 juli 2018 - 10:09
pplakke

Pplakke

corylus maxima purpurea word 4a5m hoog.als je de zijkanten snoeit zie je er niet door.

dit zijn de mijne en heb nog weinig bovenaan gesnoeid enkel de 2 en halve meter onderaan.

zondag 8 juli 2018 - 11:20
Tuinprins

Tuinprins

Pyrus calleryana 'Chanticleer' vind ik zelf een kruk van een boom. Is in mijn woonplaats veel aangeplant in de jaren 70 en 80 omdat die boom niet al te hoog wordt, ook op matige grond wil groeien, tegen verharding kan, goed winterhard is, tegen hitte en droogte kan etc.. Nadelen: geen mooie kroonvorm, geënte planten produceren opschot/scheuten uit de onderstam, takken zijn breukgevoelig bij sneeuwlast, bloemen stinken, perenroest wordt de laatste jaren meer en meer geconstateerd, en als er andere sierperen in de buurt staan kan er kruisbestuiving plaatsvinden en produceert 'Chanticleer' vruchtbare zaden met mogelijke uitzaai (Pyrus calleryana staat in veel Amerikaanse staten te boek als een invasieve boomsoort).

Over de hoogte van een boom: dit is van veel dingen afhankelijk zoals standplaats, grondsoort en verzorging. De meeste Pyrus calleryana 'Chanticleer' die ik ken zijn straatbomen en staan in de verharding (trottoir) en hebben een hoogte van 5 à 6 meter. Op vruchtbare grond en goede verzorging zullen ze zeker hoger worden met een hoogte die ligt rond de 10 meter.

Op wat voor soort grond moeten die bomen komen te staan? Hoeveel zon zullen die bomen krijgen? Komen die bomen in de verharding te staan? Is er een budget voor de bomen?


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 juli 2018 - 11:43
Pouketie01

Pouketie01

Hier wordt Pyrus Chanticleer overal aan de achtertuinen geplant omdat er een verkaveling komt op de weide en dus om inzicht te beperken.
zondag 8 juli 2018 - 12:29
Tuinprins

Tuinprins

Pyrus calleryana 'Chanticleer' is een relatief goedkope boom die met veel omstandigheden uit de voeten kan en niet al te groot wordt. Aangezien veel gemeentes en overheidsinstanties tegenwoordig weinig geld over hebben voor 'groen' wordt deze sierpeer veel aangeplant. Als jonge boom ziet hij er meestal goed uit, wat oudere bomen vind ik matig tot slecht van kroonvorm.


Gegroet, de tuinprins
maandag 9 juli 2018 - 06:10
Hunter

Hunter

4 a 5 meter is iets te laag voor wegstoppen gebouw. 6 is toch min met liefst max van 8

Ik heb idd denk ik alleen jonge bomen gezien en die kroon was mooi eivormig. Stank had ik nog niet van gehoord. Is dat merkbaar stinkend ?

Grondsoort is relatief droge zandgrond . Bomen worden geplant tussen bodembedekkers in het groen. Gebouw dat ze moeten afdekken staat op pal zuid ten opzichte van de bomen op een afstand van +/- 7 meter en dus 5m85 hoog

Wat zou je als alternatief dan voorstellen ?
dinsdag 10 juli 2018 - 11:49
pplakke

Pplakke

je kan hier altijd eens zien heb het op zandgrond en max 8m hoogte gezet.

https://www.vdberk.nl/bomen/?grondsoort=1150&min-hoogte=7&max-hoogte=8&sort=0&page=2

zou bv. Ilex 'Nellie R. Stevens' niet iets zijn die is wintergroen dan zit je in de winter ook afgesloten.
donderdag 12 juli 2018 - 05:23
WiPe

WiPe

Probleem is dat planten die niet te groot worden, doorgaans ook vrij traag groeien. . Bovendien zijn de meeste soorten die bovenaan voldoende dicht groeien, ook vrij breed.
Je zal dus moeten kiezen. Of je gaat regelmatig snoeien om dat groenscherm niet te groot te laten worden. Of je moet accepteren dat het vrij lang zal duren eer dat scherm helemaal dichtgegroeid is;
donderdag 12 juli 2018 - 07:25
pplakke

Pplakke

een plant die nog niet voorbij kwam en snel hoogte haalt is bamboe.maar als die ontsnapt zit je natuurlijk met een probleem. semiarundinaria fastuosa viridis haalt 8 m en dan heb je natuurlijk een scherm waar nooit door ziet.
donderdag 12 juli 2018 - 15:11
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Wij hebben hier een bamboescherm omdat we met een gelijkaardig probleem zaten en het uiteraard bij de tuin past. Ben slecht in schatten maar denk dat hij nu op een hoogte van 8m zit. Nadeel dat je zou kunnen ondervinden zijn de schutbladen die vallen en rommelig kan lijken. Hier stoort het niet enne: geen onkruidje te zien

Struiken & Bomen

donderdag 12 juli 2018 - 16:20
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Achter de haag zit dus het appartementsgebouw: niks van te zien. Hierbij nog een foto onderin.

Struiken & Bomen

donderdag 12 juli 2018 - 16:21
Pouketie01

Pouketie01

Welke soort heb jij geplant Japanse tuinproject of ook semiarundinaria fastuosa viridis?
donderdag 12 juli 2018 - 16:45
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Hier is Phyllostachys vivax ‘Huangwhenzhu’ gebruikt.
donderdag 12 juli 2018 - 18:31
Pouketie01

Pouketie01

Dank je wel voor de toelichting.
donderdag 12 juli 2018 - 20:29
WiPe

WiPe

Hoe zit het met het woekeren van die Phyllostachys? De soorten die aangeboden worden, zijn doorgaans soorten die heel erg goed groeien, beter dan je soms zou willen.
donderdag 12 juli 2018 - 21:24
pplakke

Pplakke

zelf heb ik phyllostachys bissetii die is maar 5 meter hoog hier.die zit in zo een hdpe folie gevangen.woekeren valt tot hier goed mee er gaan wel scheuten over de folie.maar zelfs dan heb je nog tijd .je trekt ze eigenlijk zo uit zelfs na 1 jaar.je moet natuurlijk geen 3 jaar wachten met controleren.
donderdag 12 juli 2018 - 21:45
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Onze Phyllostachys zit alleszins opgesloten door middel van een wortelbarrière. Valt niet aan te bevelen om deze jongen op wandel te laten gaan door de tuin
vrijdag 13 juli 2018 - 07:14
WiPe

WiPe

Bamboeremmer plaatsen en dan nog controleren lijkt me geen onbelangrijk detail. Dat mag je echt niet vergeten mee te geven als je mensen Phyllostachys aanraadt.
vrijdag 13 juli 2018 - 09:19
satomi

Satomi

Of de gemeente zo happig is op het plaatsen van bamboe? En aangezien die het ook moet onderhouden - althans zo lees ik het toch in het eerste verhaal van Hunter - zullen die toch eerst akkoord moeten gaan.
vrijdag 13 juli 2018 - 13:11
Hunter

Hunter

Klopt satomi bamboe is niet echt een optie. Gemeente heeft hoogstammen toegezegd laten ook wat meer licht door voor klaslokalen die daar liggen.

zaterdag 14 juli 2018 - 10:40
satomi

Satomi

Binnen de lijsterbessen zijn verschillende kleinblijvende bomen te vinden. Misschien is dat een optie?
zaterdag 14 juli 2018 - 11:20
Tuinprins

Tuinprins

Probleem is dat planten die niet te groot worden, doorgaans ook vrij traag groeien. . Bovendien zijn de meeste soorten die bovenaan voldoende dicht groeien, ook vrij breed. Je zal dus moeten kiezen. Of je gaat regelmatig snoeien om dat groenscherm niet te groot te laten worden. Of je moet accepteren dat het vrij lang zal duren eer dat scherm helemaal dichtgegroeid is;


Zeer goed opgemerkt Wipe! Soms krijg ik de indruk dat mensen denken dat een boom in 1 jaar tot 8 meter groeit en dan verder niet meer! Zo werkt het echter niet. Je zult dus geduld moeten hebben. Verder is het zo dat een boom van een flink formaat een stuk duurder is dan een kleine boom. Ook is het zo dat er een standaardassortiment is (daartoe behoort o.m. Pyrus calleryana Chanticleer) wat gematigd in prijs is. Wil je echter een wat minder gekweekte boomsoort of cultivar dan ben je een flink stuk meer kwijt.

Ik zit te denken aan een cultivar van Parrotia persica bijv. 'Vanessa' of 'Bella'. Andere optie is een of andere sierkers (bijv. Prunus 'Umineko' ) al moet ik hier bij opmerken dat veel sierkersen de laatste jaren last hebben Monillia (= tak- en bloesemsterfte). Voor een Magnolia (bijv. Magnolia 'Galaxy') zal de grond misschien te droog worden in de zomer en de kroon op termijn te dicht.


Gegroet, de tuinprins


zondag 15 juli 2018 - 10:25
pplakke

Pplakke

eigenlijk is het een beetje hoe hoger de boom word hoe sneller hij groeit.mijn sequoia sempervirens is een snelle groeier



foto van 2012 mini plantje


foto van deze lente ik schat 8 meter hoog dus meer dan 1 meter groei per jaar.deze plant doet het zeer goed hier.maar dit mag ook niet verbazen in california is het ook in de lente nat en in de zomer kurkdroog .dit zijn exact de condities die we nu al twee jaar hebben.straf het inheems plantgoed kwijnt weg onder de droogte en de uitheemse floreert.

ik heb ook stekjes gekocht van ilex crenata golden gem. dat is geen boom maar zo traag dat dit groeit.zelfs achter 3 jaar zie je amper verschil vandaar dat die zo duur zijn in groter formaat.


wel spijtig dat de gemeente er tussen zit in feite is dus alles uitheems verboden ?maar ik vrees toch dat het een trage groeier zal moeten worden.want het zou me verbazen dat de gemeente een hoger wordende boom elk jaar tot 8 meter gaat komen inperken.
zondag 15 juli 2018 - 11:54
Hunter

Hunter

Wat vinden jullie van deze opties ?
Komen uit vdberk bomenzoeker :

- Acer campestre 'Green Column'
- Acer cissifolium
- Acer campestre 'Eco Sentry'
- Prunus 'Spire'
- Prunus virginiana 'Canada Red'
- Prunus pensylvanica 'Auburn Splendor'
- Prunus serrulata 'Taihaku'
- Sorbus aucuparia 'Fastigiata'
- Betula albosinensis

Greets
woensdag 18 juli 2018 - 16:04
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

bij esveld staan hoogtes na 10 jaar en de prunus-serrulata-taihaku en Betula albosinensis lijken het snelst hun hoogte te halen.

de prunus-serrulata-taihaku kan wel tot 8 meter breed worden wat betekent snoeien.dus op het eerste zicht lijkt de betula albosinensis die word maar 6 breed het beste.wel is het zo dat berken dit jaar afzien van de droogte.zelfs zo erg dat ik niet zeker zou zijn dat ze hier wel gaan kunnen blijven gedijen op droge plaatsen.misschien is de prunus-serrulata-taihaku door vorm snoei wel aan te passen. dat hij niet zo breed is en ook niet steeds opnieuw breed wil worden.




woensdag 18 juli 2018 - 21:00
WiPe

WiPe

Ik heb een Betula albosinensis septentrionalis staan. Die is toch al een vlotte twintig meter hoog.

Je kan beter eens kijken op bomenwijzer.be om de juiste boom te selecteren.
donderdag 19 juli 2018 - 00:24
pplakke

Pplakke

op bomenwijzer.be staat Betula albosinensis precies niet bij .

maar dat is dubbel zo groot als ze aangeven.als de informatie er zo ver naast zit word het wel heel moeilijk om een boom te kiezen die je niet kent.ook zie ik dat de Betula albosinensis goed tegen droogte kan.terwijl onze berk dit niet verdraagt is dit dan ook foute informatie ?
donderdag 19 juli 2018 - 05:22
WiPe

WiPe

Ik durf niks zeggen over de droogtegevoeligheid van Betula albosinensis. Dat zou ik moeten opzoeken.
donderdag 19 juli 2018 - 21:23
WiPe

WiPe

Ik wil gerust ook wel eens een foto posten van een va de Sequoia sempervirens die ik hier staan heb. Maar die is zo groot dat die niet op de foto geraakt. Dat lijkt me in deze dus geen relevante keuze.
donderdag 19 juli 2018 - 21:25
pplakke

Pplakke

de sequoia was ook geen aanrader voor dit topic.eerder om het verschil aan te tonen in groeisnelheid.de sequoia haalt 8 m in 6 jaar maar de boompje die hier voorbij komen duren misschien 20 jaar om 8m te halen.en dat is toch al wel vrij lang als het doel eigenlijk inkijk tegen gaan is.vandaar ook de bamboe die bestaat in verschillende hoogtes. en haalt ze ook al vrij snel na 5 jaar al dat scheelt 15 jaar inkijk.
donderdag 19 juli 2018 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon