menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

ingridv1

Ingridv1

Ik vroeg me af of je een vlinderstruik of een vlinderstruik op stam zou kunnen leiden zoals een leiboom.
Heeft iemand dit al gedaan of iemand hier ervaring mee?
zondag 24 juni 2018 - 21:21
LT

LT

Heb er zelf een stammetje van. Altijd de stam vrij maken van nieuwe uitlopers. In het voorjaar de kroon snoeien.
maandag 25 juni 2018 - 00:24
ingridv1

Ingridv1

Bedankt voor je reactie. Dat is al een begin
Enig idee of ik dan dan een zijtak kan leiden naar links en rechts. Ik veronderstel dat een uitloper een tak wordt, of zijn de takjes daarvoor te dun?
En tja, ik weet ook niet of dit haalbaar is als je dit telkens moet snoeien, alhoewel ik vermoed dat als je het niet snoeit dat dit geen ramp is.
Ik zou nl graag een leiboom willen hebben met een bloem en ik weet dat je vanuit een vb appelstruik een leiboom kunt maken maar heb er verder ook geen ervaring in
maandag 25 juni 2018 - 09:22
LT

LT

Je kunt dit zeker proberen. Deze plant heeft alleen de neiging om steeds van onderen langs de stam uitlopers te maken. Die moet je dan wegnemen, anders gaat dit natuurlijk ten koste van de mooie uitloop bovenin. Ik verheug me al op foto's. Gr. Lou
maandag 25 juni 2018 - 09:28
ingridv1

Ingridv1

Bedankt voor de info.
Ik ga het toch eens proberen. Ik ga een vlinderstruik kopen en planten. Ik probeer 1 hoofdtak te houden, onderaan ga ik dit telkens afknippen de uitlopers en ik ga proberen de zijtakken wat te laten uitlopen en zo vastmaken een een houten geraamte. Eer ik foto's kan plaatsen dat zal wel wat duren. Maar ik ga dit zeker doen. Het eens wat anders en een vlinderstruik is normaal toch iets dat goed groeit en goed tegen de snoei kan, dus ik heb niet veel te verliezen
dinsdag 26 juni 2018 - 13:56
LT

LT

Ingrid,
Ben nu net even naar buiten gelopen en heb daar deze foto genomen, in tegenlicht, ging nu niet anders.
Schutting twee meter hoog. Over de pergola blauwe regen. Aan de pergola hangplanten. Omdat ik meer vlinders wil lokken, staat er tegen de schutting een vlinderstruik. Mijn tuin is te klein voor een grote volle struik. Deze heeft een kale stam tot aan bovenkant schutting. Je ziet de pluimen in bloei staan. Vlinders krijg ik nu veel meer, vooral de schoenlappersfamilie.
Ieder voorjaar snoei ik de kruin tot een bolletje. De stam houd ik altijd vrij van zijtakken. Misschien heb je hier wat aan. Gr. Lou

Struiken & Bomen

dinsdag 26 juni 2018 - 14:18
ingridv1

Ingridv1

Heel mooi.
Hier zou het vooral voor de scheiding zijn. En dan van onderaan beginnen te leiden.
Maar mss kan ik dan beter een klimplant nemen met een bloei. Nog eens goed over nadenken. Maar een vlinderstruik komt er wel.
woensdag 27 juni 2018 - 09:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon