menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ligusterhaag onderhoud

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Meningsverschil met man die mijn heg knipt. Voor hem is egaal groen oppervlak horizontaal en verticaal het belangrijkste. Ongemerkt overigens ook elk jaar breder laten worden...
Ik zie heel veel kronkelig dood of halfdood gefrusteerd takwerk binnenin de haag. Ik zou hem daar binnenin veel meer lucht willen geven en ruimte, en het dode takwerk drastisch wegknippen.
Hij zegt het hoort zo. Ik zou nog kunnen bedenken dat het op deze manier een plek voor vogeltjes geeft, al zie ik die nooit. En dat die dikke dode laag onder het oppervlak de heg stevigheid geeft. Het is inderdaad bijna een tafel. Van mij mag het wel wat losser en luchtiger.
Het ander punt: de heg blijft naar de binnenkant van de tuin steeds maar nieuw opschot maken en eigenlijk mn tuinoppervlak verkleinen.
Nu weet ik dat de wortels doorgestoken moeten worden om dit te verhinderen, maar dat is over het hoofd gezien en mn Beplanting zou daar in ieder geval in dit seizoen zwaar onder te lijden hebben. Nu knip ik het meest daarvan maar kort af, maar heb echt te doen met die plant die zich zo graag lijkt te willen verjongen.

Graag jullie meningen en wijsheden, Marina
zondag 17 juni 2018 - 11:23
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik zeg maar één ding: Wie z’n haag is het ???

Een Ligusterhaag kan tegen een drastische snoei.
En als je hem laat doorschieten heb je hele lekker geurende bloemen.
Het is maar wat jij wilt.
zondag 17 juni 2018 - 11:35
Tuinprins

Tuinprins

Ook als je aan een kant de wortels doorsteekt dan produceert een Ligusterhaag toch nog nieuwe groei. Misschien een fractie minder dan normaal maar nieuwe groei komt er.

Ik zou die haag echt stevig terug snoeien. Hij is redelijk breed en er zit veel dood hout in. Daar hoef ik dan niet lang over na te denken. Maar 'luchtiger en losser' vind ik wat rare termen bij een haag. Het is juist de bedoeling van veruit de meeste hagen om dicht te zijn, hetzij tegen inkijk, hetzij als duidelijke afscheiding.


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 juni 2018 - 11:45
minouke

Tekst aangepast

Minouke

@ Lily, Ik vroeg mij hetzelfde af, van wie is die haag?
Je beslist toch zelf over je haag.
zondag 17 juni 2018 - 11:50
lilyboskat5

Lilyboskat5

Dat bedoel ik, Minouke.
Als jij als opdrachtgever die haag flink terug gesnoeid wilt hebben, heeft meneer dat te doen !
zondag 17 juni 2018 - 11:59
WiPe

WiPe

Wortels afsteken zal de groei wat remmen; maar daar is een reden voor. Het verzwakt de haag. Liguster kun je beter om de 10, 15 jaar terug flink versmallen. Dat verdraagt die goed.
woensdag 20 juni 2018 - 22:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon