menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan in slecht staat, help jij 'm redden?

Ga naar meest recente reactie

dpottie

Dpottie

We hebben een probleem... Een groot probleem zelfs!
Onze geliefde plataan doet het helemaal niet goed. Slecht zelfs. En we willen graag inschatten wat we nog kunnen doen om 'm te redden.

Zoals je kan zie op deze afbeelding gaat het over een grote wonde die vorig jaar aangericht werd door (naar we vermoeden) een wilgenhoutrups. Er was plots een gat van een dikke centimeter te zien in de stam.
Sindsdien doet de boom het helemaal niet goed meer, en misschien is het ook maar normaal aangezien 50% van z'n voedingsstroom is afgesloten.

Nu willen we graag weten of er nog hoop is voor onze gebladerde vriend, of, of het tijd is om afscheid te nemen...

Alle advies, hulp en vragen zijn welkom! Mensen uit de buurt van Lendelede mogen gerust zelfs even langskomen!

Groeten!

Dries
zaterdag 16 juni 2018 - 12:02
dpottie

Tekst aangepast

Dpottie

Foto van de wonde. Diameter stam = +/- 9cm.

Struiken & Bomen

zaterdag 16 juni 2018 - 12:03
dpottie

Dpottie

Foto van de boom in z'n totaliteit.

Struiken & Bomen

zaterdag 16 juni 2018 - 12:04
WiPe

WiPe

Zeker geen wilgenhoutrups; Die zit aan de stamvoet. Ik vermoed dat er eerst schade was door een boompaal die veel te lang is blijven staan. En dat daar nu een xyerofiele rups of kever gebruik heeft van gemaakt. Als ik moet gokken, gok ik op de rups van de gespikkelde houtvlinder. (GOK)
Jee kan die proberen dood te maken door met een ijzerdraad helemaal in die gang te gaan.
En voor de rest blijf je daar best af. De boom zal die beschadiging zelf wel overrgroeien.
zaterdag 16 juni 2018 - 19:43
dpottie

Dpottie

Nooit een steunpaal gebruikt, ook niet gesnoeid daar...
De bladerdichtheid is geen probleem?
dinsdag 19 juni 2018 - 21:39
WiPe

WiPe

De bladerdichtheid lijkt me normaal.
De stam is beschadigd geweest, waarna een houteter van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt.
dinsdag 19 juni 2018 - 23:27
dpottie

Dpottie

Er zat initieel een rond gat in van +/-10mm. Daarna begon het te verdrogen. Als ik met een metaaldraad in de gaten prik kan ik een goede meter omhoog en enkele centimeter naar beneden...
Er zitten dus holtes in de stam. Maar aangezien de grootste sapstroom langs de bast gebeurt zal hij zeker overleven.
Waar ik echter zeker wil van zijn is of de boom niet zal beginnen rotten van binnenuit? Eerste jaren zijn geen probleem. Maar kan ik er wat tegen doen om rotting te voorkomen en om andere beestjes uit de stam/wonde te weren.
woensdag 20 juni 2018 - 16:22
WiPe

WiPe

Je kan een vliegengaasje rond de stam spannen zodat er geen andere insecten hun eitjes in die stam kunnen afzetten.
Het aangetaste hout zal weg rotten. Maar dat is niet zo erg. De boom zal gezond hout rondom dat rotte hout vormen. Dat gezonde hout is van het aangetaste hout gescheiden door een barrièrezone waardoor dat houtrot zich niet kan verspreiden.
Al wat je zou proberen om dat houtrot tegen te houden, kan die barrièrezone beschadigen, waardoor dat houtrot zich alleen maar sneller zal kunnen verspreiden. Hou je zelf dus in en blijf daar af, dat is de beste garantie dat de boom er zo snel mogelijk door komt.
woensdag 20 juni 2018 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon