menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hagen renoveren

Tuinier_1960

Tuinier_1960

Allen,

Ik wil een oude haagbeuk-haag (in rechthoek van 15m x 30m) renoveren. Ze is in 10 jaar niet gesnoeid en is ondertussen 6-7 meter hoog geworden en ook +/- 6 meter breed. Sommige bomen zijn meer dan polsdik, aan de eerste meter tegen de stam staan zo goed als geen bladeren.....
Ik lees hier en daar dat je dat in verschillende jaren moet doen. Het eerste jaar de noordkant tot de gewenste breedte, de overige kanten niet. Het tweede jaar de zonnekant tot de helft en dan eventueel datzelfde jaar weer tot 1/4. Het jaar erop hetzelfde voor de zuidkant. In verband met de hoogte lees ik dat sommigen het eerste jaar direct tot de gewenste hoogte - 20 cm afzagen, anderen pas na 3 jaar. Ik kan echter moeilijk de eerste jaren de haag tot 6-7 meter hoog gaan snoeien in de breedte....
Iemand ervaring hiermee ?
Zelfde vraag voor een taxushaag. deze is nu 80 cm breed en 120 cm hoog en wil die terugsnoeien naar 50 cm breed en 80 cm hoog. Die is wel elk jaar gesnoeid geweest.
Dank voor jullie tips.
Peter.
vrijdag 15 juni 2018 - 23:25
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Geen ervaring met haagbeuk, maar taxus terugsnoeien kan gerust.

We hebben hier een jonge taxushaag die een paar jaar geleden is samengesteld uit 'zaailingen' die een paar buren kwijt wilden. De meeste zijn verplant in de late lente of zomer, niet meteen ideaal, maar een van de buren was zijn terrein aan het herinrichten en het was op dat moment te nemen of te laten. Sommige 'zaailingen' waren al behoorlijk groot (meer dan 1,5 meter). Twee kleintjes (< 30 cm) hebben het niet gehaald, maar de rest doet het prima.
Na het aanplanten hebben we de haag teruggesnoeid tot ongeveer 1 meter en we willen die nu langzaam laten opkomen met een 10 tot 15 cm per jaar.
zaterdag 16 juni 2018 - 00:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon