menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscus

Ga naar meest recente reactie

Karo vdb

Karo vdb

Dag iedereen, ik heb 2 hibiscussen staan en zoals ieder jaar staat m'n ganse tuin vol scheuten van deze struiken. Ik heb speciaal boomschors gekapt maar dit helpt natuurlijk niet, integendeel, de scheuten zijn moeilijker te verwijderen. Het is niet meer te overzien, ik ben al uren bezig in de tuin maar het staat nog vol. Enige remedie vermoedelijk is snoeien na de bloei? Mvg, Karin

Struiken & Bomen

donderdag 10 mei 2018 - 14:08
Roeli

Roeli

Hibiscussen ? Ik had al jaren drie stuks,maar nu , na de winter, helaas nog maar twee. Maar ik heb nog nooit scheuten of zaailingen gehad.
donderdag 10 mei 2018 - 17:31
sophora

Sophora

Ja Karo prijs je nog gelukkig dat het alleen van Hibiscus is. Hier voer ik een verloren strijd tegen zaailingen van Acers, Fagus, Aesculus,Quercus. Ik zet alle jaren een dikke laag schors maar dat bemoeilijkt het wieden. Ben echt ten einde raad. Zie het niet meer zitten.
donderdag 10 mei 2018 - 19:30
jdcoster

Jdcoster

Wij zouden dat met een schoffel oplossen ... .
donderdag 10 mei 2018 - 22:11
Polplastron

Polplastron

Schoffelen of hakken inderdaad. En preventief zou je inderdaad de uitgebloeide bloemen kunnen verwijderen.
donderdag 10 mei 2018 - 22:15
Roeli

Roeli

Ik haal inderdaad meestal de uitgebloeide bloemen weg.
donderdag 10 mei 2018 - 22:43
leerling

Leerling

Hier mulchen we met organisch kattenbakvulsel (minus de uitwerpselen). Tegen de lente is dat de bodem ingewerkt. De top laag is daardoor heel luchtig en onkruid haal je er dan zo uit.

Maar als Hibiscus bij Roeli niet uitzaait, wil dat dan zeggen dat er soorten zijn die wel en andere die niet uitzaaien?
donderdag 10 mei 2018 - 22:48
Tuinprins

Tuinprins

Roeli knipt een groot deel van de uitgebloeide bloemen weg dus geen zaaddozen. Bovendien tuiniert zij op klei en daar zaait hibiscus zich maar beperkt uit. Op zandgrond kan dat uitzaaien bij sommige planten een probleem vormen. Ik heb dat met Verbena bonariensis. Mensen die op kleigrond tuinieren zijn blij als ze in het voorjaar nog een paar Verbena's zien verschijnen.

Wil je dat Hibiscus zich niet uitzaait dan alle zaaddozen in de herfst afknippen. Snoeien (takken terugknippen) doe je bij Hibiscus pas in april.

@ Leerling: kattenbakvulling zou ik niet gebruiken als mulch. Het is bekend dat kattenpoep veel bacteriën bevat (toxoplasmose). Zelfs als je de poep eruit haalt blijven er bacteriën achter in de kattenbakvulling. Deze bacteriën kunnen gevaarlijk zijn voor kinderen, zwangere vrouwen en mensen met verminderde weerstand.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 11 mei 2018 - 06:02
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Tuinprins
Ik was nog op zoek naar een laatbloeiende struik, maar zo te lezen zoek ik dan toch nog beter wat verder.

Je waarschuwt niet helemaal onterecht voor toxoplasmose, maar als je met katten en hun uitwerpselen bezig bent, is hygiene (handen wassen) hopelijk tweede natuur.

Katten zijn niet dé grootste bron van besmetting met toxoplasmose. Dat zijn wel het eten van besmet vlees dat onvoldoende doorbakken is, contact met besmette grond (omdat de parasieten in de oöcysten maanden in de grond kunnen overleven), of van (besmette) groenten en fruit die onvoldoende gewassen zijn.

Katten worden besmet door het eten van muizen/vogels... die zelf besmet zijn. Katten die besmet worden, scheiden hooguit 2 weken de parasiet uit. 2 tot 7% van de huiskatten zou de parasiet uitscheiden.
(Als je rekening houdt met incubatietijd van 3 tot 10 dagen, een periode van 7 tot 14 dagen waarin de oöcysten worden uitgescheiden, en de 1 tot 24 dagen rijpingsperiode (al mag ik hopen dat een kat niet zo lang op een schone bak moet wachten) zit je met een binnenhuiskat een maand na aanschaf dus veilig.) Onze kat is een binnenhuiskat, maar er lopen hier minstens 5 andere door de tuin.

Tuinieren, kinderen laten spelen in een zandbak die niet wordt afgedekt, eten van onvoldoende verhit vlees... zijn dus een veel groter risico.

Zie o.a. het heel leesbare http://www.oogartsderous.be/nl-be/content/toxoplasmose/247/1905/ en het wetenschappelijke https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/atoms/files/Toxoplasmose_v2013.pdf

Uit dat laatste artikel nog de eenvoudige "Algemene preventieve maatregelen"
Voorkomen van ingestie van oöcysten door:
• handschoenen te dragen bij tuinieren en werken met aarde;
• groente en fruit goed te wassen voor consumptie;
• kattenbak elke dag te verschonen (in verband met sporulatie van oöcysten). Voor zwangeren: gebruik daarbij handschoenen of laat het iemand anders doen.
Voorkomen van ingestie van vitale weefselcysten door:
• vlees door en door te verhitten en geen rauw vlees te eten zoals filet americain of ossenworst. De weefselcysten in vlees worden bij een normale koeltemperatuur niet vernietigd. Bij een temperatuur van 56°C gedurende 10 à 15 minuten verliezen de cysten hun levensvatbaarheid. Een vriesbehandeling (–20 ?C) van consumptievlees is effectief met betrekking tot de inactivering mits voldoende lang om in het gehele product een voldoende lage temperatuur te bereiken (Kijl08);
• handen te wassen na hanteren van rauw vlees;
• oppervlakken en gereedschappen die met rauw vlees in aanraking zijn gekomen te reinigen;

vrijdag 11 mei 2018 - 11:42
Karo vdb

Karo vdb

Dank jullie allemaal voor de reactie! Ik ga zeker de raad van Roeli en Tuinprins volgen en in de herfst de zaaddozen wegnemen en als nodig in april snoeien. De hibiscussen wegdoen wil ik niet, het is fijn die laatbloeiers in de tuin te hebben dus een beetje werk heb ik er wel voor over. (maar liefst geen frustraties )
Grts, Karin
vrijdag 11 mei 2018 - 15:18
Dunya

Dunya

Andere vraag over hibiscus. Ik heb al meerdere pogingen gedaan om jonge hibiscus die
uitgezaaid is te verplanten maar die overleven het nooit. Een tip iemand.
zaterdag 12 mei 2018 - 08:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon