menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eikel gezaaid, en nu?

Ga naar meest recente reactie

tsjoep

Tsjoep

Enkele maanden geleden heb ik een eikel geplant. Heel gelukkig toen ik een stengeltje uit de grond zag komen. Het kreeg zelfs een eerste blaadje aan de top. Jammer genoeg vond de poes het ook interessant en heeft die er eventjes mee gevoetbald. Het resultaat was een kapot stengeltje, het linkse op de foto. Hier groeide enige tijd later opnieuw blad aan. Nog wat later kwam er echter nog een tweede stengel uit de grond.
Ik vermoed dat ik best een van de twee stengels weg doe. Welke van de 2 weet ik echter niet.
De eerste/linkse stengel is gehoekt aan de basis, maar zal de tweede stengel genoeg kracht krijgen om te groeien?
En hoe verwijder ik de stengel het best?
Alvast bedankt

Struiken & Bomen

maandag 16 april 2018 - 01:13
Quercus

Quercus

Weet je toevallig wat voor eikenboom het is? Wil je hem opkweken tot boom, struik, bonsai,... ?

Ik zou de linkse afknippen. Dit kan je eenvoudig doen met een 'scherpe' snoeischaar. Rechts heeft nog een mooi groen takje en blaadje erop dus ok.

Vergeet ook niet dat een eikenboom vaak een sterke eenzijdige wortel krijgt bij het eerste vertoon van een takje. Deze wortel groeit in één beweging naar beneden. Ik kan niet goed inschatten hoe groot je potje is, maar als je geen dwerggroei wil bekomen zal je voor een groter pot moeten uitkijken, liever nog de volle grond.

Succes in ieder geval.
maandag 16 april 2018 - 20:12
Ken M

Ken M

Ik zou nog even wachten met een van de twee weg te snoeien. Kijk welke de sterkste wordt en laat die dan staan.
Ik denk echter het tegengestelde als Quercus zegt, de linkse lijkt mij het sterkste te zijn/te worden. Dit misschien door de ongewilde snoei van de poes.

Ken
maandag 16 april 2018 - 22:44
tsjoep

Tsjoep

Uiteindelijk het linkse scheutje afgeknipt.
Het tweede is dan meteen een groeispurt begonnen. Hoog tijd voor een nieuwe pot (3L) dus. Sinds een drietal dagen staat die buiten. Het blad lijkt wat te verkleuren van mooi groei naar een iets bruinere tint. Zal het dagelijks opvolgen of het blad niet te bruin wordt, want is volgens mij niet echt de bedoeling.

Struiken & Bomen

dinsdag 24 april 2018 - 19:39
Quercus

Quercus

Heb je het kunnen verplaatsen? Hoe was de wortelstructuur? Ik zou het nog even aanzien... de grond niet "TE" nat houden. Bruine kleur is niet abnormaal, maar bij nieuwe scheuten zie je dit wel minder snel.
donderdag 26 april 2018 - 22:21
tsjoep

Tsjoep

Zo zagen de wortels er uit toen de kat er mee gespeeld had. Nu is het nog steeds zo, maar dan een pak groter.

Struiken & Bomen

zondag 29 april 2018 - 15:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon