menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Prunus lusitanica vs prunus lusitanica angustifolia

Ga naar meest recente reactie

BartDT

BartDT

Wij hebben wat verder in straat prachtige donkergroene haag zien staan. Blijkt om Prunus lusitanica angustifolia te gaan.

Onze tuinarchitect raadt ons echter de gewone Prunus lusitanica aan omdat die sterker is en er bijgevolg minder risico aan verbonden is. Hij zou ook veel sneller groeien waardoor we sneller de gewenste hoogte van 2m bereiken. We zouden de planten immers op hoogte 60-80 nemen omdat de prijs anders te hoog wordt (21 meter te overbruggen).

We vinden de donkergroene kleur van de angustifolia echter heel mooi en ook feit dat hij zulke kleine bladen heeft maakt hem zo speciaal. Ik heb nog geen gewone prunus lusitanica van dichtbij gezien dus vroeg mij af of er inderdaad zoveel meer risico aan verbonden is om voor de angustifolia te gaan ipv de gewone prunus lusitanica?

Heeft de gewone prunus lusitanica een even donkergroen blad als de angustifolia? Zijn de bladen echten veel groter?
dinsdag 27 februari 2018 - 13:57
WiPe

WiPe

Het blad van Prunus lusitanica 'Angustifolia' is wat smaller, en dus wat sierlijker. Deze vorm is wat compacter en wordt maximaal drie meter hoog. Het duurt dus wat langer eer die goed dicht gegroeid is, maar hij vraag nadien ook minder onderhoud.
dinsdag 27 februari 2018 - 16:34
Tuinprins

Tuinprins

Als je Prunus lusitanica 'Angustifolia' besteld krijg je vaak de gewone Prunus lusitanica. Dit is iets om rekening mee te houden.

Helaas zijn Prunus lusitanica en de vorm 'Angustifolia' gevoelig voor vraat van de taxuskever. In West Europa zit dat beest vroeg of laat in je haag.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 28 februari 2018 - 08:18
BartDT

BartDT

Zijn er naast de prunus lusitanica nog andere mooie groene bladhoudende hagen (2m hoog)? Taxus niet want hebben hier niet zo'n goede ervaringen mee (te gevoelig voor natte ondergronden).
vrijdag 2 maart 2018 - 09:06
WiPe

WiPe

Groenblijvend en bestand tegen natte grond is iets wat niet zo goed samen gaat.
zaterdag 3 maart 2018 - 21:07
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Ik heb de twee. Angustifolia is mooier. Groeit voldoende snel. De gewone groeit minder compact. Ik vind de gewone nog altijd mooier dan taxus of gewone laurier maar tov Angustifolia is de gewone wat slordig. Blad is net zo groen, minder stevig en misschien iets doffer van kleur.

Van 70 naar 200 moet je 5 jaar rekenen voor een volgroeide haag, mits voldoende zon. Ik zie de gewone er minstens 4 over doen. Hij zal iets sneller hoog worden maar minder compact. Als het op 1 of 2 jaar moet aankomen moet je groter kopen. Je kunt kiezen ze niet te snoeien en dan worden ze sneller hoog maar dan heb je gaten met doorkijk.

Angustifolia heeft geen last van lichte vorst. Tocht wel te vermijden, daar kunnen ze allebei niet tegen.

Voorwaarde is wel dat ze voldoende zon krijgen. Dit zijn geen schaduwplanten. Willen ook geen natte grond. Met compost en stikstof groeien ze sneller maar ze zijn mooier / steviger op arme grond.

21m is trouwens niet zo veel. Dat zijn 50 planten in een enkele rij. Je kunt besparen door ze rechtstreeks bij kweker te kopen. Ik heb voor de gewone en de kleine even veel betaald.

Je moet ze wel nu kopen. Vanaf mei kans op uitval.
zaterdag 10 maart 2018 - 11:17
WiPe

WiPe

Een opmerking wel, Ik heb een aantal planten van Prunus lusitanca staan. Die staan onder grote bomen, langs de noordkant van de tuin als beschutting tegen de wind. Die doen het heel goed in de schaduw. Let wel: dat zijn vrij groeiende planten en geen haag. Een goed gesloten haag in de schaduw is niet evident. Geen idee of dat met Prunus lusitanica lukt, maar op zich groeien ze dus wel goed in de schaduw.
zaterdag 10 maart 2018 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon